INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Polskość w Australii to praca poświęcona zagadnieniom związanym z adaptacją osiedleńców w nowym środowisku na przykładzie Polaków zamieszkałych w Australii oraz problemom odnoszącym się do ich tożsamości, implikującym stosunek do kultury rodzimej, w której główne miejsce zajmuje język odziedziczony. Książka zawiera rozdziały dotyczące m.in. australijskiej polityki edukacyjnej w stosunku do imigrantów oraz polskiego szkolnictwa etnicznego ze szczególnym uwzględnieniem bilingwizmu dzieci i jego badaniem za pomocą specjalnie opracowanego testu.
„Książka Ewy Lipińskiej znajdzie wielu czytelników wśród badaczy reprezentujących różne dyscypliny naukowe. Przedstawione w niej dane, teorie naukowe, analizy, wykresy, cytowane wypowiedzi użytkowników języka to inspirujący materiał dla socjologów, pedagogów, a także specjalistów zajmujących się polityką językową. Szczególnie zainteresowani będą z pewnością językoznawcy – glottodydaktycy i socjolingwiści podejmujący badania nad wielojęzycznością, językami odziedziczonymi itp. W monografii Ewy Lipińskiej znajdą oni przegląd definicji wielu ważnych pojęć i teorii oraz istotne wskazówki metodologiczne”.
Z recenzji dr hab. Grażyny Zarzyckiej, prof. UŁ
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 192 |
Kategoria | Językoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3506-1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
1. (E/i)migracja i (nie)powroty | 11 |
2. Problemy adaptacyjne (e/i)migrantów | 17 |
2.1. Między asymilacją a izolacją | 20 |
2.1.1. Asymilacja | 20 |
2.1.2. Integracja | 22 |
2.1.3. Izolacja | 24 |
2.2. Asymilacja a etniczność | 27 |
2.3. Identyfikacja etniczna | 31 |
3. Dwa pokolenia na emigracji | 35 |
3.1. „Rozwód z Polską” – rozterki pierwszego (emigracyjnego) pokolenia | 35 |
3.2. Problemy pokolenia polonijnego/zerowego | 39 |
4. Australijska polityka etniczna | 47 |
5. Polacy w Australii | 57 |
5.1. Emigracja powojenna | 57 |
5.2. Emigracja ostatnich dekad XX wieku | 60 |
5.3. Charakterystyka polskich (e/i)migrantów w Australii | 63 |
5.4. Czynniki wpływające na adaptację Polaków w Australii | 65 |
5.5. Polacy o Australii i jej mieszkańcach i vice versa | 70 |
6. System edukacji w Australii | 77 |
6.1. Szkoła podstawowa | 78 |
6.2. Szkoły ponadpodstawowe | 81 |
6.3. Nauczanie dzieci imigranckich języka angielskiego jako drugiego (ESL) w katolickich szkołach podstawowych | 82 |
6.4. Polskie dzieci w nowej szkole | 86 |
6.5. Polscy rodzice a australijski system edukacji | 87 |
7. Szkolnictwo polonijne w Australii | 89 |
7.1. Dzieje oświaty polonijnej w Australii w zarysie | 89 |
7.2. Sytuacja lokalowa szkół polskich | 93 |
7.3. Programy i materiały dydaktyczne w szkołach polskich | 94 |
7.4. Uczący w szkołach polskich | 99 |
7.5. Rodzice i uczniowie a szkoła polska | 100 |
7.6. Rola szkoły polskiej – zalety i wady | 109 |
8. Znaczenie i żywotność języka polskiego w przybranej ojczyźnie | 111 |
9. Zagraniczny język polski – odmiany | 123 |
9.1. Zmiany w polszczyźnie eksterytorialnej | 123 |
9.1.1. Cytaty | 124 |
9.1.2. Zapożyczenia | 126 |
9.1.3. Kalki | 127 |
10. Conditio sine qua non dwujęzyczności | 129 |
11. Sprawdzian stopnia opanowania dwu języków | 133 |
11.1. Badanie stopnia opanowania dwu języków – opis procedury | 134 |
11.2. Analiza budowy i zawartości testu | 137 |
11.3. Omówienie wyników badań | 140 |
11.4. Omówienie poprawy i oceny testów | 145 |
11.5. Korpus testów | 145 |
11.6. Porównanie umiejętności badanego dziecka z innymi uczniami sobotniej szkoły polskiej | 154 |
11.6.1. Test sprawdzający kompetencję w języku polskim | 154 |
11.6.2. Ankieta określająca stosunek do języka polskiego i poczucie tożsamości | 156 |
11.6.3. Badanie dotyczące języka polonijnego | 157 |
11.7. Opinie nauczycielek | 160 |
11.8. Wnioski | 161 |
Aneks – Australia | 165 |
Dane ogólne | 165 |
Klimat | 166 |
Fauna i flora | 167 |
Gęstość zaludnienia | 168 |
Społeczeństwo | 168 |
Aborygeni | 169 |
Bibliografia | 179 |