POLECAMY
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Mimo upływu lat Stanisław Ignacy Witkiewicz wciąż cieszy się popularnością jako autor utworów literackich, pism teoretycznych i dzieł malarskich. Coraz częściej staje się podmiotem w dyskusji na temat szaleństwa i geniuszu artysty. Tymczasem mało kto wie, że jego talent i zdolności ujawniły się także w sztuce muzycznej. Zanim skończył 10 lat z powodzeniem czytał nuty, sam zapisywał własne kompozycje, grał na pianinie pod okiem matki – absolwentki konserwatorium muzycznego. Również utwory literackie jego autorstwa nacechowane są muzycznie. Dzięki temu Witkacy podbił nie tylko scenę dramatyczną przełomu XX i XXI wieku, ale także jego twórczość zaistniała w formie muzycznej. Książka zwraca uwagę na rolę i znaczenie muzyki w życiu wybitnego zakopiańczyka. Zawiera analizę przykładów różnych sposobów wchodzenia we wzajemne relacje muzyki, literatury i teatru na przykładzie powieści, dramatów i ich scenicznych realizacji. Pierwszy rozdział odpowiada pierwszemu członowi podtytułu. Witkacy został w nim przedstawiony jako osoba wychowana w atmosferze artystycznej, której muzyka stanowiła szczególnie istotny element. Następne rozdziały poświęcone są kolejno analizie dzieł z uwzględnieniem następujących zagadnień: muzyka w teorii i w praktyce, kompozycja muzyczna w dziele literackim – problem przedstawienia muzyki w powieści i w dramacie, muzycy jako bohaterowie utworu literackiego, dramat i kompozycja muzyczna – podobieństwo formy konstrukcyjnej, Witkacy na scenie muzycznej (opera, musical, piosenka), witkacowskie inspiracje w twórczości Tomasza Stańko. Publikacja uzupełnia badania nad twórczością Stanisława Ignacego Witkiewicza o wątek muzyczny.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 144 |
Kategoria | Literatura polska |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego |
ISBN-13 | 978-83-7865-166-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Od autorki | 7 |
Rozdział 1. Sztuka jako przedmiot fascynacji i „jedyne wyjście” | 9 |
Rozdział 2. Muzyka i malarstwo jako sztuki w Czystej Formie – zarys problemu | 20 |
Rozdział 3. Spór o sztukę czystszą. Analiza porównawcza muzyki i malarstwa w dziełach literackich Witkacego wobec tekstów teoretycznych na temat sztuki | 25 |
Rozdział 4. Witkacy i zjawisko chromestezji | 38 |
Rozdział 5. Witkacy i Karol Szymanowski – wzajemne inspiracje | 42 |
Rozdział 6. Muzyka pierwszo- i drugoplanowa | 60 |
Rozdział 7. Muzyka w Sonacie Belzebuba | 70 |
Rozdział 8. Witkacy na scenie operowej | 88 |
Rozdział 9. Panna Tutli-Putli – od libretta do musicalu | 98 |
Rozdział 10. W teatrze piosenki | 108 |
Rozdział 11. Witkacowskie inspiracje w twórczości Tomasza Stańko | 128 |
Zakończenie | 137 |
Bibliografia | 140 |