Tożsamość nowego Izraela w Księdze Zachariasza

Tożsamość nowego Izraela w Księdze Zachariasza

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

36,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

36,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

„Nie bądźcie jak wasi przodkowie, których napominali dawniejsi prorocy” (Za 1,4) – za pomocą tych słów, wyjętych z prologu do Księgi Zachariasza, autor przypomina o swojej przynależności do wyjątkowej społeczności proroków ST. W świecie naznaczonym upadkiem starego porządku, który wyznaczał kres neobabilońskiego imperium Bóg Jahwe ustanowił prorokiem niezwykłą osobowość, której zadaniem było odpowiedzieć Izraelitom, gdzie jest ich miejsce i kto jest ich Panem w nowym świecie, jaki odradzał się po tragedii babilońskiego wygnania. Zachariasz był świadomy, że duszę narodu wybranego toczą różne choroby: formalizm religijny, niesprawiedliwość społeczna oraz wewnętrzne rozbicie na grupy, partie i frakcje. Świadomość tych zagrożeń była pierwszym powodem, dla którego Zachariasz podjął się trudnego zadania budzenia ufności pośród swego narodu. W ośmiu wizjach roztacza przed oczami słuchaczy Boży plan, które ma poprowadzić nowy lud Izraela od wyzwolenia z niewoli, przez odbudowę świątyni i stolicy, do gruntownego odrodzenia we wszystkich dziedzinach życia społecznego i religijnego. Chociaż nie wysuwa na pierwszy plan kwestii odbudowy przybytku, jest sprawą oczywistą, że właśnie fakt powrotu Jahwe do Jego świętego mieszkania stanowi conditio sine qua non urzeczywistnienia się Bożego projektu i odnalezienia prawdziwej tożsamości. Novum w jej ukazywaniu przez Zachariasza nowemu Izraelowi polegana tym, że jej przyjęcie nie jest zarezerwowane wyłącznie dla Żydów, ale zgodnie ze słowami Za 8, 20-23 powinna stawać się ona programem życia w perspektywie uniwersalnej.


Liczba stron340
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
ISBN-13978-83-231-3363-6
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WPROWADZENIE /    11
  PROBLEM TOŻSAMOŚCI IZRAELA W OKRESIE PRZEDWYGNANIOWYM I W CZASIE NIEWOLI BABILOŃSKIEJ /    23
  1.1. Patriarchowie źródłem tożsamości Izraela /    24
  1.1.1. Abraham i Lot /    26
  1.1.2. Jakub i Ezaw /    30
  1.1.3. Jozef i bracia /    35
  1.2. Exodus czasem umacniania tożsamości narodu wybranego /    40
  1.2.1. Rola Mojżesza w kształtowaniu tożsamości Izraela /    42
  1.2.2. Kodeks Przymierza jako podstawa prawna tożsamości Izraela (Wj 19,1–24,18) /    46
  1.3. Kryzys tożsamości Izraela w epoce monarchii (Pwt 12–26) /    56
  1.4. Walka o tożsamość Izraela u proroków przedwygnaniowych    65
  1.4.1. Monarchia judzka /    67
  1.4.2. Monarchia izraelska /    72
  1.5. Rewizja tożsamości Izraela u proroków wygnania /    77
  1.5.1. Jeremiasz /    78
  1.5.2. Ezechiel /    84
  1.5.3. Deutero-Izajasz /    89
  1.6. Podsumowanie /    94
  PROBLEMY LITERACKIE ZA 1–8 /    97
  2.1. Kontekst historyczny wystąpienia Zachariasza /    98
  2.2. Zasadność podziału Księgi Zachariasza na Protoi Deutero-Zachariasza /    101
  2.3. Relacje formalne i treściowe między Księgą Aggeusza i Proto-Zachariasza /    104
  2.3.1. Chronologia /    106
  2.3.2. Motyw przewrotu kosmicznego /    109
  2.3.3. Symbolika srebra i złota /    111
  2.4. Rola nocnych wizji w Za 1–8 /    115
  2.4.1. Pozycja inkluzyjna Za 1,1–6 i 7,1–14 /    117
  2.4.2. Konkluzyjny charakter Za 8,1–23 /    125
  2.4.3. Kompozycja cyklu wizji Proto-Zachariasza /    134
  2.4.3.1. Jedność czasowa wizji /    136
  2.4.3.2. Miejsce wizji rehabilitującej arcykapłana Jozuego w strukturze cyklu (Za 3,1–10) /    146
  2.4.3.3. Dynamika wizji w relacji do głównych protagonistów /    158
  Anioł (hamal’1k) /    159
  Jahwe /    163
  Prorok (n1bi’) /    165
  2.4.3.4. Retoryka koncentrycznego układu nocnych wizji /    168
  2.5. Podsumowanie /    172
  PODSTAWY TOŻSAMOŚCI NOWEGO IZRAELA W CYKLU NOCNYCH WIZJI PROTO-ZACHARIASZA (1,7–6,14) /    175
  3.1. Przygotowanie Bożej przestrzeni w wizji pierwszej (1,7–17) i siódmej (6,1–8) /    179
  3.1.1. Wizja pierwsza (1,7–17) /    179
  3.1.1.1. Opis widzenia koni i jeźdźców (1,7–8) /    179
  3.1.1.2. Pytanie proroka o znaczenie obrazu (1,9–11) /    191
  3.1.1.3. Odpowiedź Anioła Interpretatora (1,12–17) /    195
  3.1.2. Wizja siódma (6,1–8) /    205
  3.1.2.1. Opis widzenia rydwanów i jeźdźców (6,1–3) /    205
  3.1.2.2. Pytanie proroka o znaczenie obrazu (6,4) /    217
  3.1.2.3. Odpowiedź Anioła Interpretatora (6,5–8) /    217
  3.2. Oczyszczenie Bożej przestrzeni w wizji drugiej (2,1–4) i szóstej (5,5–11) /    226
  3.2.1. Wizja druga (2,1–4) /    226
  3.2.1.1. Opis widzenia czterech rogów (2,1) /    226
  3.2.1.2. Pytanie proroka o znaczenie obrazu (2,2) /    228
  3.2.1.3. Odpowiedź Anioła Interpretatora (2,2) /    228
  3.2.1.4. Opis widzenia rzemieślników (2,3) /    230
  3.2.1.5. Pytanie proroka o znaczenie obrazu (2,4) /    232
  3.2.1.6. Odpowiedź Anioła Interpretatora (2,4) /    232
  3.2.2. Wizja szósta (5,5–11) /    236
  3.2.2.1. Opis widzenia kobiety zamkniętej w efie (5,5) /    237
  3.2.2.2. Pytanie proroka o znaczenie widzenia (5,6) /    241
  3.2.2.3. Odpowiedź Anioła Interpretatora (5,6–8) /    242
  3.2.2.4. Opis widzenia kobiet o skrzydłach bociana (5,9) /    251
  3.2.2.5. Pytanie proroka o znaczenie widzenia (5,10) /    256
  3.2.2.6. Odpowiedź Anioła Interpretatora (5,11) /    256
  3.3. Umocnienie przestrzeni Bożego działania w wizji trzeciej (2,5–9) i piątej (5,1–4) /    261
  3.3.1. Wizja trzecia (2,5–9) /    261
  3.3.1.1. Opis widzenia człowieka ze sznurem (2,5) /    262
  3.3.1.2. Pytanie proroka o znaczenie obrazu (2,6a) /    265
  3.3.1.3. Odpowiedź męża ze sznurem mierniczym (2,6b-9) /    267
  3.3.2. Wizja piąta (5,1–4) /    275
  3.3.2.1. Opis widzenia latającego zwoju (5,1) /    276
  3.3.2.2. Pytanie proroka o znaczenie obrazu (5,2) /    279
  3.3.2.3. Odpowiedź Anioła Interpretatora (5,3–4) /    281
  3.4. Bóg przestrzenią życia nowego Izraela w wizji czwartej (4,1–14) /    286
  3.4.1. Wprowadzenie do wizji (4,1) /    292
  3.4.2. Przedmiot wizji (4,2–3) /    293
  3.4.2.1. Złoty świecznik (4,2) /    293
  3.4.2.2. Dwie oliwki (4,3) /    299
  3.4.3. Interpretacja przedmiotu wizji (4,4–6a.10.b.11–14) /    302
  3.4.3.1. Znaczenie świecznika (4,4–6a.10.b) /    302
  3.4.3.2. Znaczenie dwóch oliwek (4,11–14) /    305
  3.5. Podsumowanie /    311
  ZAKOŃCZENIE /    315
  WYKAZ SKRÓTÓW /    323
  BIBLIOGRAFIA /    327
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia