Rozkosz zemsty

-30%

Rozkosz zemsty

Socjologia historyczna mobilizacji ludobójczej

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

24,50  35,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 35,00 zł (-30%)

Najniższa cena z 30 dni: 24,50 zł  


24,50

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka poświęcona jest ludobójstwom, czystkom etnicznym i masakrom. Autor stara się wyjaśnić, w jaki sposób dochodzi do tych krwawych aktów zbiorowej przemocy – jak mobilizowani są ludzie i zasoby. W pracy opisano i porównano 12 różnych przypadków ludobójstw totalnych i częściowych – od ludobójstwa Indian w drugiej połowie XIX-wieku w Stanach Zjednoczonych po rzeź Tutsi i Twa w Rwandzie w 1994 roku. Jest to pierwsza praca polskiego autora przedstawiająca tak rozległą socjologiczną komparatystykę ludobójstw. Wypracowany w niej model wyjaśniania został odniesiony do przypadku zemsty na Niemcach po II wojnie światowej. Autor pokazuje dlaczego – mimo różnych zbrodni i okrucieństw – nie doszło do ludobójstwa Niemców. Wykorzystuje w tym celu m.in. 60 wywiadów pogłębionych i narracyjnych ze świadkami epoki. Silną stroną książki jest transdycyplinarność i odwołanie się w niej do szerokiej perspektywy dziejowej, właściwej socjologii historycznej.
Jako historyka zainteresował mnie odnotowany przez Autora wpływ ludobójstwa na dalszą historię społeczności – co jest fragmentem szerszego tematu oddziaływania przeszłości na przyszłość. Idzie nie tylko o zjawiska demograficzne. Idzie także o punkt odniesienia społeczności, o traktowanie przeszłości jako czynnika jednoczącego grupę. Te zagadnienia Autor przedstawia wysoce interesująco. (...) Zdecydowanie popieram ideę publikacji omawianej pracy. Uważam, że może mieć ona duże znaczenie dla dalszego kierunku rozwoju polskiej humanistyki.
z recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Jana Marcina Kuli


(...) [Autor] przede wszystkim dowiódł, iż przy całej swej osobliwości ludobójstwo jest jednak efektem działania typowych procesów społecznych i to zarówno w sferze instytucjonalnej, jak i habitusów. W przygotowaniu wszystkich ludobójczych aktów bardzo istotną rolę spełniał przygotowujący je i usprawiedliwiający dyskurs ideologiczny, a także dyskurs nacjonalistyczny, zmierzający do wykształcenia jednolitej tożsamości narodowej.
z recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Władysława Markiewicza


Lech M. Nijakowski − ukończył socjologię (2001) i filozofię (2003) na Uniwersytecie Warszawskim w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych. W 2005 roku uzyskał na Uniwersytecie Warszawskim stopień naukowy doktora nauk humanistycznych w zakresie socjologii. Obecnie jest adiunktem w Instytucie Socjologii tejże uczelni. Wykłada także w Collegium Civitas. Stały doradca Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych Sejmu RP (od 2001 r.). Członek redakcji Przeglądu Humanistycznego oraz Zdania. Autor, współautor lub redaktor naukowy 20 książek i podręczników. Opublikował ponad 100 artykułów naukowych i popularnonaukowych. Ostatnio ukazała się jego książka Pornografia. Historia, znaczenie, gatunki (Wydawnictwo Iskry, Warszawa 2010). Laureat (za rok 2007) nagrody im. Stanisława Ossowskiego przyznawanej przez Polskie Towarzystwo Socjologiczne za książkę Domeny symboliczne. Konflikty narodowe i etniczne w wymiarze symbolicznym. Stypendysta Fundacji na rzecz Nauki Polskiej (2004–2005). Członek Rady Fundacji „Polsko-Niemieckie Pojednanie” (od 2008 r.).
Najważniejsze książki:
Pornografia. Historia, znaczenie, gatunki, Wydawnictwo Iskry, Warszawa 2010.
Polska polityka pamięci. Esej socjologiczny, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
Domeny symboliczne. Konflikty narodowe i etniczne w wymiarze symbolicznym, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2006.
Dyskursy o Śląsku. Kształtowanie śląskiej tożsamości regionalnej i narodowej w dyskursie publicznym, Interdyscyplinarne Koło Nauk o Społeczeństwie i Kulturze, Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2002.


O książce piszą:


Błażej Popławski
http://kulturaliberalna.pl/2013/06/25/poplawski-anatomia-ludobojstw-o-ksiazce-lecha-m-nijakowskiego-rozkosz-zemsty/


Jakub Majmurek
http://www.krytykapolityczna.pl/artykuly/historia/20130708/nijakowski-ludobojstwo-nasze-powszednie


Profesor Marcin Kula
http://www.sensushistoriae.epigram.eu/index.php/czasopismo/article/view/146
(Sensus Historiae 2013, t. VI, nr 2).


Dr hab. Sławomir Buryła
http://www.miesiecznik.znak.com.pl/14642/zemsta-i-ludobojstwo
(Zdanie 2014, nr 706, marzec)
_____________________________________________
http://www.naukaonline.pl/nasze-teksty/nauki-humanistyczne/item/620-normalnosc-ludobojstwa
http://www.zagladazydow.org/index.php?show=563


Izabela Sakson-Szafrańska, "Błędne koło okrucieństwa — anatomia przemocy zbiorowej. Refleksje dotyczące książki: Lech M. Nijakowski: Rozkosz zemsty. Socjologia historyczna mobilizacji ludobójczej", Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2013, Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja 2013, nr 22, s. 227–236 [ISSN 2300-3952]
https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CCIQFjAA&url=http%3A%2F%2Fcejsh.icm.edu.pl%2Fcejsh%2Felement%2Fbwmeta1.element.desklight-1a91abd1-8478-4c6f-b7f5-6246361d6116%2Fc%2Fbledne_kolo_okrucienstwa.pdf&ei=qhi0VL2DIMrMPbfggYgL&usg=AFQjCNGpVT57doWfGTuJQf-T-v7WLrYifA&bvm=bv.83339334,d.ZWU


Rok wydania2015
Liczba stron424
KategoriaAntropologia kulturowa
WydawcaWydawnictwo Naukowe Scholar
ISBN-13978-83-7383-644-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     11
  Rozkosz zemsty     14
  Ludobójstwo, skandal, nauka     17
  Rozdział 1. Metodyka pracy     25
  1.1. Socjologia historyczna     26
  1.2. Socjologia genocide studies     33
  1.3. Komparatystyka ludobójstw     42
  1.4. Narracje świadków i ich potomków     44
  Część I
  Socjologia historyczna masakry, czystki etnicznej i ludobójstwa
  Rozdział 2. Podstawowe pojęcia i definicje     61
  2.1. O problemie agregacji zbiorowej przemocy w socjologii     61
  2.2. Definicja linczu, pogromu i masakry     64
  2.3. Definicja ludobójstwa (totalnego i częściowego), quasi-ludobójstwa, elitobójstwa i politobójstwa     70
  2.4. Definicja czystki etnicznej     82
  2.5. O szczególnej figuracji sprawcy–ofiary–świadkowie     83
  2.6. Prawne i moralne kategoryzacje mordów     87
  Rozdział 3. Narodziny i rozwój studiów nad ludobójstwem     91
  3.1. Prehistoria studiów nad ludobójstwem     91
  3.2. Ludobójstwa jako samodzielny przedmiot badawczy     93
  3.3. Badania nad ludobójstwem w Polsce     99
  Rozdział 4. Masakra jako residuum władzy totalnej     103
  4.1. Socjogeneza masakry     104
  4.2. Radość masakry. Masakra jako święto     106
  4.3. Krwawa sztuka wojenna     113
  4.4. Masakra jako mechanizm władzy suwerena     117
  Rozdział 5. Wielkie projekty – wielkie masakry. Masakrowanie wroga religijnego i ideologicznego a ludobójstwo     123
  5.1. Czystki religijne i masakry     123
  5.2. Nowy świat, nowe peryferie, nowe rzezie     128
  5.3. Terror rewolucyjny     132
  5.4. Podsumowanie     134
  Rozdział 6. Nowoczesne projekty czystek etnicznych i ludobójstw     136
  6.1. Czystki etniczne w XX wieku     137
  6.1.1. Polsko-ukraiński konflikt na Kresach Południowo-Wschodnich w latach 1943– 1947     137
  6.1.2. Czystki etniczne w Jugosławii w latach 1992– 1995     142
  6.2. „Wielki głód” w Ukraińskiej SRR w latach 1932– 1933 jako quasi-ludobójstwo     149
  6.3. Ludobójstwa częściowe     154
  6.3.1. Ludobójstwo Aborygenów w XIX i XX wieku     154
  6.3.2. Ostateczna pacyfikacja Indian Ameryki Północnej w latach 1866– 1890     156
  6.3.3. Lokeli – Wolne Państwo Kongo (1880– 1908)     158
  6.3.4. Zagłada ludów Herero i Nama w Niemieckiej Afryce Południowo-Zachodniej (Namibii) w latach 1904– 1905     163
  6.3.5. Ludobójstwo w wydaniu Niezależnego Państwa Chorwackiego w latach 1941– 1945     165
  6.3.6. Rzeź Hutu w Burundi w 1972 roku     166
  6.3.7. Autoludobójstwo w Kambodży w latach 1975– 1979     167
  6.3.8. Pacyfikacja Majów w Gwatemali w latach 1981– 1983     175
  6.3.9. Rzezie w Timorze Wschodnim w latach 1975– 1999     177
  6.4. Ludobójstwa totalne     180
  6.4.1. Masakrowanie Ormian – od mechanizmu regulacyjnego Imperium Osmańskiego do nowoczesnego ludobójstwa     180
  6.4.2. Ludobójstwo nazistowskie jako synteza nowoczesnych technik masowych mordów i residuów barbarzyństwa. Shoah i Porajmos     187
  6.4.3. Ludobójstwo Hutu na Tutsi w Rwandzie w 1994 roku     203
  Rozdział 7. Model wyjaśniający mobilizację ludobójczą     213
  7.1. Ludobójstwo jako efekt działania typowych procesów społecznych     215
  7.2. Rola dyskursu ideologicznego w mobilizacji ludobójczej     220
  7.2.1. Dyskurs nacjonalistyczny i Realpolitik     221
  7.2.2. Rasizm, medycyna, religia     228
  7.2.3. Spiskujący wrogowie i pasożyty     234
  7.2.4. Podsumowanie     235
  7.3. Rola ekspertów     237
  7.3.1. Specjaliści drugiego planu     238
  7.3.2. Ideolodzy     240
  7.3.3. Zawody zaufania publicznego     241
  7.3.4. Przywódcy religijni i kapłani     242
  7.3.5. Specjaliści od zabijania     244
  7.3.6. Podsumowanie     246
  7.4. Dylemat bezpieczeństwa i dylemat dobrobytu     246
  7.5. Mechanizm kozła ofiarnego     255
  7.6. Strukturotwórcza przemoc     257
  7.7. Kontekst międzynarodowy     262
  7.8. Środki psychoaktywne     264
  7.9. Latourowska pokusa     267
  7.10. Intencja, okoliczności, mobilizacja     270
  Część II
  Zemsta na Niemcach po II wojnie światowej w perspektywie studiów nad ludobójstwem
  Rozdział 8. Czy spełnione zostały przesłanki ludobójstwa na Niemcach?     277
  8.1. Dyskurs zemsty na Niemcach     277
  8.2. Demoralizacja wojenna i desentyzacja     284
  8.3. Strach przed Niemcami     288
  8.4. Dostępność wiedzy o metodach i ofiarach nazistowskich     289
  8.5. Kontekst międzynarodowy     292
  8.6. Inne czynniki sprzyjające ludobójstwu     292
  Rozdział 9. Vae victis. Zemsta na Niemcach w czasie II wojny światowej i po jej zakończeniu     294
  9.1. Zbrodnie czasu wojny     297
  9.2. Masakrowanie i mordowanie Niemców     302
  9.3. Obozy dla Niemców     306
  9.4. Wypędzenia i wysiedlenia Niemców     310
  9.5. Głód     313
  9.6. Samobójstwa     314
  9.7. Gwałty i pobicia     315
  9.8. Kradzieże i dyskryminacja Niemców     319
  9.9. Etnobójstwo Niemców     321
  9.10. Podsumowanie     321
  Rozdział 10. Dlaczego nie doszło do ludobójstwa Niemców po II wojnie światowej?     323
  10.1. Czas wojny i wyzwolenia w relacjach świadków. Analiza wywiadów pogłębionych i narracyjnych     323
  10.2. Czynniki powstrzymujące mobilizację ludobójczą     335
  10.2.1. Ucieczka przed zemstą i wysiedlenia     335
  10.2.2. Strach przed nowym wrogiem     337
  10.2.3. Plany aliantów     342
  10.2.4. Empatia wobec sąsiadów i „dobrzy Niemcy”     344
  10.2.5. Empatia wobec cierpienia obcego     348
  10.2.6. Pamięć o zbrodniach członków własnej wspólnoty narodowej     349
  10.2.7. Wojna jako czas szczęścia i normalności     350
  10.2.8. Wyroki skazujące wydawane na zbrodniarzy     351
  10.2.9. Poczucie daremności i niemoralności zemsty     352
  10.2.10. Potrzeba normalizacji     353
  10.2.11. Przekonanie o dostatecznej karze     355
  Rozdział 11. Charakter zemsty na Niemcach po II wojnie światowej     358
  Zakończenie. Czego uczy nas historia? Masakra i ludobójstwo w czasach późnej nowoczesności     363
  Ocaleni sprawcami     366
  Mobilizacja i demobilizacja ludobójcza     368
  Interwencja humanitarna     371
  Aneks nr 1. Scenariusz wywiadu pogłębionego     377
  Aneks nr 2. Miejsce, w którym respondenci spędzili wojnę     378
  Bibliografia     381
  Indeks nazwisk     413
  Nota o Autorze     424
RozwińZwiń
Informacja o cookies
Strona ibuk.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych.
Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach.
Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia