Anachronizm i aktualność

Anachronizm i aktualność

Idea resocjalizacji w sporze o nowoczesność

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em.
Brak wydruku.

18,90

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Polska nauka o edukacji potrzebuje impulsów i otwarć - na nowe kategorie teoretyczne, koncepcje i pola problemowe. Niestety, autorzy wielu rozpraw i publikacji nie wpisują się w to założenie. Unikają wypłynięcia na szerokie wody i rezygnują z możliwości przeżycia intelektualnych przygód, zamykają się w opłotkach bądź wyważają otwarte drzwi (powielając te same, dawno już rozwiązane problemy), wreszcie - są ateoretyczni. Niezbyt często zdarzają się teksty, które dają czytelnikowi możliwość zrekonstruowania własnego sposobu myślenia czy dialogu. Na szczęście książka Mariusza Sztuki daleko wykracza poza powyższy opis. Autor potrafi w swoich - prowadzonych niemalże na wzór Foucaultowskiej metody genealogii - narracjach ukazać wyłanianie się kolejnych dyskursów (i kolejnych wersji rzeczywistości) resocjalizacyjno-pedagogicznych oraz przedstawić je w bardzo przekonujący sposób. Resocjalizacja stanowi w jego ujęciu swoistą krystalizację zarówno dynamiki napięcia między różnymi podejściami teoretycznymi, jak i konkretnymi, realnymi zjawiskami. Trzeba dodać, że Autor nie konfrontuje wyłaniających się z badań obrazów myśli i rzeczywistości z jakimkolwiek obrazem »idealnej« czy »postulowanej« wersji resocjalizacji. Jego narracje są pozbawione wszelkiego moralizatorstwa i dydaktyzmu, tak kuszących w przypadku analiz problemów związanych z resocjalizacją (nie zakłada on też istnienia »ostatecznej prawdy«, do której naukowiec powinien dojść za wszelką cenę). Stają się w tym kontekście otwartym tekstem, który zaprasza czytelnika do nadawania własnych znaczeń.


Z recenzji prof. zw. dr. hab. Zbyszka Melosika

Praca wypełnia istniejącą w polskim piśmiennictwie z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej lukę, która wynika z niewystarczającej analizy naukowej aspektu teleologicznego resocjalizacji. Przy czym, co warto podkreślić, ów aspekt rozpatrywany jest z pozycji pedagoga. Książka Mariusza Sztuki jest w tym kontekście niewątpliwie propozycją nowatorską i zainteresuje zarówno praktyków resocjalizacji, jak i teoretyków zgłębiających to zjawisko.


Z recenzji dr. hab. Marka Heine


Liczba stron296
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-3471-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     11
  Wieloraka nowoczesność     11
  Nowoczesność jako aktualność     15
  Nowoczesność jako epoka     16
  Nowoczesność jako katalog cech     19
  Nowoczesność jako krytyka     23
  
  Rozdział 1. Dwa początki idei resocjalizacji     29
  
  1.1. Krajobraz przednowoczesny     29
  1.2. Wczesny początek idei resocjalizacji     32
  1.2.1. Prefiguracje     33
  1.2.2. Przejrzystość zła / kres niepewności     36
  1.2.3. Przesłonięcie transcendencji, monopol przemocy i nowa wrażliwość     38
  1.2.4. Dzieło humanitarystów i utylitarystów     43
  1.2.5. Maszyneria władzy     47
  1.3. Drugi początek idei resocjalizacji     53
  1.3.1. Nowoczesne pytanie     53
  1.3.2. Model resocjalizacyjny w warunkach państwa socjalnego     60
  
  Rozdział 2. U źródeł pedagogicznej orientacji polskiej resocjalizacji     67
  
  2.1. Nauki o wychowaniu – przestrzeń nowoczesnych odpowiedzi     67
  2.1.1. W służbie najsłabszym     70
  2.1.2. Etos inteligencki – odrębna geneza polskiej resocjalizacji     75
  2.2. Trudne kontynuacje. Idea resocjalizacji w polskiej rzeczywistości powojennej     87
  
  Rozdział 3. Idea resocjalizacji w epoce „zmierzchu idei”. Kryzys modelu korekcyjnego w społeczeństwach Zachodu – konteksty i konsekwencje     101
  
  3.1. Punkty zwrotne     110
  3.2. Społeczno-kulturowe podłoże kryzysu     124
  3.3. Neoliberalna sceneria przeobrażeń     138
  
  Rozdział 4. Reakcje na kryzys – perspektywa wielu nowoczesności     149
  
  4.1. Retrybutywizm – restauracja wątków wczesnego początku idei resocjalizacji     152
  4.2. Konstruktywizm (immanentne kontroświecenie     157
  4.3. Pragmatyzm (powrót barbarzyńców?)     163
  4.4. Jeszcze inny powrót do przeszłości (mit społeczności – właściciela konfliktu)     172
  4.5. Poza kryzysem – wytrwały marsz modernizmu     180
  
  Rozdział 5. Polska myśl resocjalizacyjna wobec przesileń modernistycznej formacji intelektualnej     185
  
  5.1. Kierunki rozwoju teorii i praktyki – polskie odpowiedzi     185
  5.2. W konfrontacji z kryzysem (którego nie było)     208
  
  Rozdział 6. Humanitarni menedżerowie. Renesans resocjalizacji?     223
  
  6.1. What works. Nurt pragmatyczny i jego krytyka     223
  6.1.1. Model R-N-R. Zasady skutecznego oddziaływania resocjalizacyjnego     232
  6.1.2. Komentarze i krytyka     243
  6.2. Pedagog resocjalizacyjny – tradycyjny etos czy nowa formuła społecznego zaangażowania?     251
  
  Zakończenie     259
  Literatura cytowana     263
  Anachronism and topicality. Th e rehabilitative ideal in tussle over modernity (Summary)     293
  Анахронизм и актуальность. Идея ресоциализации в споре о современности (Pезюме)     295
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia