POLECAMY
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Wyjątkowa publikacja - odpowiedź na wiele ważnych pytań, odpowiedź na znaczący wzrost prób samobójczych młodzieży w ostatnich latach w Polsce i na świecie.
Omawia zachowania samobójcze młodzieży – myśli, próby samobójcze, samobójstwa dokonane w populacji rozwojowej z uwzględnieniem epidemiologii, uwarunkowań psychologicznych, psychiatrycznych, społecznych, środowiskowych – w tym opisy przypadków.
Autorki przedstawiają również związek zachowań samobójczych z niesamobójczymi samouszkodzeniami ciała, ocenę ryzyka samobójczego z wykorzystaniem określonych narzędzi diagnostycznych oraz zalecane strategie terapeutyczne i programy prewencji, z uwzględnieniem polskiego kontekstu (Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego). Książka dostarcza wiedzę potrzebną do skutecznych interwencji w kryzysie samobójczym.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 252 |
Kategoria | Psychiatria |
Wydawca | PZWL Wydawnictwo Lekarskie |
ISBN-13 | 978-83-200-5012-7 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp V | |
ROZDZIAŁ. ZACHOWANIA AUTODESTRUKCYJNE MŁODZIEŻY – Marta Makara-Studzińska | 1 |
1.1. Definicje | 1 |
1.2. Funkcje autoagresji | 4 |
1.3. Pojęcie samobójstwa | 5 |
1.4. Rodzaje samobójstw | 9 |
1.5. Różnice między samouszkodzeniem a samobójstwem | 11 |
1.6. Próba samobójcza a samobójstwo | 12 |
1.7. Podsumowanie | 14 |
Piśmiennictwo | 14 |
ROZDZIAŁ 2. EPIDEMIOLOGIA ZACHOWAŃ SAMOBÓJCZYCH U DZIECI I MŁODZIEŻY – Agnieszka Gmitrowicz | 19 |
2.1. Mierniki epidemiologiczne | 20 |
2.2. Oficjalne rejestrowanie zachowań samobójczych | 22 |
2.3. Statystyka samobójstw dzieci i młodzieży w Polsce i na świecie | 23 |
2.3.1. Świat – dane ogólne | 23 |
2.3.2. Polska | 26 |
2.4. Wiek | 29 |
2.5. Płeć | 29 |
2.6. Statystyka prób samobójczych dzieci i młodzieży w Polsce i na świecie | 31 |
2.7. Statystyka myśli samobójczych i niesamobójczych samouszkodzeń u młodzieży | 32 |
2.8. Podsumowanie | 33 |
Piśmiennictwo | 34 |
ROZDZIAŁ 3. ZWIĄZEK MIĘDZY SAMOUSZKODZENIEM A SAMOBÓJSTWEM – Anita Młodożeniec | 37 |
3.1. Klasyfikacja | 37 |
3.2. Rozumienie zamierzonych samouszkodzeń | 40 |
3.3. Osobowość chwiejna emocjonalnie | 43 |
3.4. Zamierzone samouszkodzenia a zachowania samobójcze | 44 |
3.4.1. Stan wyjściowy w procesie samobójczym | 46 |
3.4.2. Stan bezpośrednio prowadzący do zachowania samobójczego | 46 |
3.4.3. Stan po próbie samobójczej | 47 |
3.5. Rola bólu psychicznego | 47 |
3.6. Rola stylów radzenia sobie z sytuacją trudną | 48 |
3.7. Teoria interpersonalna Joinera | 48 |
3.8. Ewolucjonistyczna teoria Gilberta | 49 |
3.9. Podsumowanie | 50 |
Piśmiennictwo | 50 |
ROZDZIAŁ 4. BADANIA ZACHOWAŃ SAMOBÓJCZYCH W WYBRANYCH POPULACJACH MŁODZIEŻY – Agnieszka Gmitrowicz | 53 |
4.1. Populacja szkolna | 53 |
4.1.1. Ograniczenia dotyczące badań kwestionariuszowych wśród uczniów | 55 |
4.1.2. Przegląd wybranych badań kwestionariuszowych | 56 |
4.1.3. Podsumowanie | 57 |
4.2. Populacja młodzieży hospitalizowanej psychiatrycznie | 58 |
4.2.1. Próby samobójcze wśród młodzieży hospitalizowanej psychiatrycznie | 60 |
4.2.2. Samobójstwa dokonane | 63 |
4.2.3. Podsumowanie | 65 |
4.3. Populacja pediatryczna | 65 |
4.3.1. Podsumowanie | 67 |
Piśmiennictwo | 68 |
ROZDZIAŁ 5. SPOŁECZNO-EKONOMICZNE CZYNNIKI RYZYKA – Marta Makara-Studzińska | 71 |
5.1. Czynniki ryzyka zachowań samobójczych | 71 |
5.2. Aspekty społeczne jako czynniki ryzyka w grupie młodzieży | 73 |
5.3. Podsumowanie | 78 |
Piśmiennictwo | 78 |
ROZDZIAŁ 6. KONTEKST ROZWOJOWY I RODZINNY – Agnieszka Gmitrowicz | 81 |
6.1. Rozwój człowieka a zachowania samobójcze | 81 |
6.2. Rodzinne czynniki ryzyka zachowań samobójczych młodzieży | 84 |
6.3. Podsumowanie | 89 |
Piśmiennictwo | 90 |
ROZDZIAŁ 7. PSYCHOLOGICZNE CZYNNIKI RYZYKA SAMOBÓJSTWA Z UWZGLĘDNIENIEM STRESORÓW – Marta Makara-Studzińska | 93 |
7.1. Psychologiczne czynniki ryzyka samobójstwa | 93 |
7.2. Stresory rozwojowe związane z zachowaniami samobójczymi | 96 |
7.3. Podsumowanie | 99 |
Piśmiennictwo | 100 |
ROZDZIAŁ 8. PSYCHIATRYCZNE I SOMATYCZNE CZYNNIKI RYZYKA SAMOBÓJSTWA – Agnieszka Gmitrowicz | 103 |
8.1. Zaburzenia psychiczne jako czynnik ryzyka samobójstwa u młodzieży | 103 |
8.2. Somatyczne/fizyczne czynniki ryzyka samobójstwa u młodzieży | 110 |
8.3. Podsumowanie | 112 |
Piśmiennictwo | 113 |
ROZDZIAŁ 9. NEUROBIOLOGICZNE CZYNNIKI RYZYKA SAMOBÓJSTWA U MŁODZIEŻY - Agnieszka Gmitrowicz | 117 |
Podsumowanie | 120 |
Piśmiennictwo | 120 |
ROZDZIAŁ 10. NAŚLADOWNICTWO ZACHOWAŃ SAMOBÓJCZYCH A PAKTY SAMOBÓJCZE – Agnieszka Gmitrowicz | 123 |
Podsumowanie | 126 |
Piśmiennictwo | 126 |
ROZDZIAŁ 11. PROCES SAMOBÓJCZY W MODELU STRES PODATNOŚĆ – Agnieszka Gmitrowicz | 129 |
Podsumowanie | 132 |
Piśmiennictwo | 132 |
ROZDZIAŁ 12. CZYM SĄ RYZYKO SAMOBÓJSTWA I CZYNNIKI PROTEKCYJNE? – Anita Młodożeniec | 135 |
12.1. Ryzyko samobójstwa | 135 |
12.1.1. Kiedy przeprowadzić ocenę ryzyka? | 136 |
12.1.2. Jak pytać? | 137 |
12.2. Znaczenie objawów chorób psychicznych | 138 |
12.3. Kogo należy zapytać o myśli samobójcze? | 140 |
12.4. Jak przeprowadzić ocenę ryzyka samobójstwa? | 141 |
12.5. Rola uczenia się i wzmacniania w procesie samobójczym | 145 |
12.6. Rola krótkoterminowych efektów zachowania samobójczego w porównaniu z długoterminowymi | 145 |
12.7. Rola instrumentalna versus funkcja wyrażania uczuć | 146 |
12.8. Pacjent z wielokrotnymi zachowaniami samobójczymi | 146 |
12.9. Podsumowanie | 148 |
Piśmiennictwo | 149 |
ROZDZIAŁ 13. NARZĘDZIA DO OCENY RYZYKA SAMOBÓJSTWA U MŁODZIEŻY – Anita Młodożeniec | 151 |
13.1. Skala Oceny Myśli Samobójczych Becka | 152 |
13.2. Skala Harkavy Asnis do badania ryzyka samobójstwa | 153 |
13.3. Porównanie wyników badania kilkoma skalami | 154 |
13.4. Inne skale do oceny ryzyka samobójstwa | 154 |
13.5. Podsumowanie | 155 |
Piśmiennictwo | 156 |
ROZDZIAŁ 14. DIAGNOZA NASTOLATKA PO PRÓBIE SAMOBÓJCZEJ I ZAPLANOWANIE INTERWENCJI – Agnieszka Gmitrowicz | 157 |
14.1. Postępowanie diagnostyczne | 157 |
14.2. Diagnozowanie nastolatka po próbie samobójczej w stanie zagrożenia życia i zdrowia w szpitalnej izbie przyjęć | 158 |
14.3. Rozpoznanie próby samobójczej zgodnie z klasyfikacjami | 162 |
14.4. Wywiad w kierunku zaburzeń depresyjnych | 164 |
14.5. Zaplanowanie miejsca i rodzaju interwencji | 164 |
14.6. Skierowanie do placówki specjalistycznej | 166 |
14.7. Postępowanie diagnostyczne u pacjenta po próbie samobójczej w warunkach szpitala psychiatrycznego | 167 |
14.8. Podsumowanie | 168 |
Piśmiennictwo | 168 |
ROZDZIAŁ 15. LECZENIE PSYCHIATRYCZNE MŁODZIEŻY Z ZACHOWANIAMI SAMOBÓJCZYMI – Agnieszka Gmitrowicz | 171 |
15.1. Ogólne zasady postępowania z nastolatkiem z zachowaniami samobójczymi w opiece psychiatrycznej | 171 |
15.2. Szczegółowe zalecenia dotyczące leczenia psychiatrycznego nastolatków z ryzykiem samobójczym | 173 |
15.3. Farmakoterapia | 174 |
15.3.1. Leki przeciwdepresyjne (LPD) | 174 |
15.3.2. Stabilizatory nastroju | 175 |
15.3.3. Leki przeciwpsychotyczne (LPP) | 175 |
15.3.4. Benzodiazepiny (BDA) | 176 |
15.4. Terapia nastolatka z długoterminowym ryzykiem samobójstwa | 176 |
15.5. Podsumowanie | 178 |
Piśmiennictwo | 178 |
ROZDZIAŁ 16. PSYCHOTERAPIA OSÓB PO PRÓBIE SAMOBÓJCZEJ – Marta Makara-Studzińska | 181 |
16.1. Terapia poznawczo-behawioralna | 182 |
16.2. Dialektyczna terapia behawioralna | 184 |
16.2.1. Standardy stosowania dialektycznej terapii behawioralnej | 186 |
16.2.2. Psychoterapia indywidualna w DBT | 187 |
16.2.3. Psychoterapia rodzinna i grupy treningowe w DBT | 187 |
16.2.4. Konsultacje telefoniczne jako forma terapii dla członków rodziny | 188 |
16.3. Terapia poprzez naukę radzenia sobie z chorobą i zdrowienia | 188 |
16.4. Interwencja kryzysowa | 190 |
16.5. Grupy wsparcia | 193 |
16.6. Podsumowanie | 193 |
Piśmiennictwo | 193 |
ROZDZIAŁ 17. SKUTECZNOŚĆ RÓŻNYCH TERAPII MŁODZIEŻY Z ZACHOWANIAMI SAMOBÓJCZYMI W ŚWIETLE AKTUALNYCH BADAŃ – Agnieszka Gmitrowicz | 197 |
Piśmiennictwo | 198 |
ROZDZIAŁ 18. PRAWNE I ETYCZNE ASPEKTY ZACHOWAŃ SAMOBÓJCZYCH MŁODZIEŻY – Agnieszka Gmitrowicz | 201 |
18.1. Zgoda na leczenie w przypadku nastolatka po próbie samobójczej | 201 |
18.2. Stosowanie przymusu bezpośredniego | 201 |
18.3. Zachowania samobójcze młodzieży a prawo karne | 202 |
18.4. Procedura „Niebieskiej Karty” | 202 |
18.5. Problemy etyczne – eutanazja | 203 |
Piśmiennictwo | 203 |
ROZDZIAŁ 19. NOWE MEDIA A SAMOBÓJSTWA NIELETNICH – Anita Młodożeniec | 205 |
19.1. Nowe i stare media | 205 |
19.2. Aplikacje na telefony komórkowe | 207 |
19.3. Programy samopomocowe | 208 |
19.4. Negatywne strony nowych mediów | 210 |
19.5. Podsumowanie | 211 |
Piśmiennictwo | 212 |
Rozdział 20. ZAPOBIEGANIE ZACHOWANIOM SAMOBÓJCZYM MŁODZIEŻY – Anita Młodożeniec | 213 |
20.1. Ogólna charakterystyka działań prewencyjnych | 213 |
20.2. Zapobieganie samobójstwom u osób z zaburzeniami psychicznymi | 216 |
20.3. Zapobieganie samobójstwom u osób z tzw. przewlekłym (chronicznym) ryzykiem samobójstwa | 217 |
20.4. Opieka nad osobami po próbach samobójczych. Zapobieganie samobójstwu po wypisie ze szpitala | 217 |
20.5. Efektywność działań prewencyjnych | 219 |
20.5.1. Leki/leczenie farmakologiczne | 220 |
20.5.2. Psychoterapia | 220 |
20.5.3. Szkolenia/treningi | 221 |
20.5.4. Poszukiwanie pomocy | 222 |
20.5.5. Interwencje społeczne | 223 |
20.5.6. Dostępność metod popełnienia samobójstwa | 224 |
20.5.7. Epidemiologia | 224 |
20.6. Podsumowanie | 225 |
Piśmiennictwo | 226 |
Rozdział 21. POSTWENCJA. POMOC PO SAMOBÓJCZEJ ŚMIERCI BLISKIEJ OSOBY – Anita Młodożeniec | 229 |
21.1. Pomoc po śmierci bliskiej osoby | 229 |
21.2. Formy pomocy | 232 |
21.3. Interwencja kryzysowa w szkole po samobójstwie ucznia | 235 |
21.4. Terapeuta po samobójstwie pacjenta | 235 |
21.5. Podsumowanie | 236 |
Piśmiennictwo | 236 |
Aneks 1 – Uznane narzędzia psychometryczne do oceny ryzyka samobójstwa | 239 |
SAD PERSONS | 239 |
NO HOPE | 239 |
TASR (The Tool for Assessment of Suicide Risk) | 240 |
Skala Beznadziejności Becka (Beck Hopelessness Scale, BHS) | 240 |
Skala Oceny Myśli Samobójczych Becka (Beck Scale for Suicide Ideation, BSSI) | 240 |
Skale depresji dostępne w Polsce | 240 |
Wywiad w kierunku zaburzeń depresyjnych według ICD-10 (International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems) | 241 |
Aneks 2 – Budowa Suicide Status Form (SSF) | 245 |
Aneks 3 – Nowe media | 249 |
Aneks 4 – Model stres–podatność | 255 |
Aneks 5 – Wybrane kwestionariuszowe badania uczniów, dokumentujące dwa rodzaje zamierzonych samouszkodzeń: 1) z jednoznaczną intencją zabicia się (próba samobójcza) oraz 2) bez rozstrzygania o intencji samobójczej (deliberate self-harm, DSH) | 257 |
Badania prób samobójczych w populacji uczniów łódzkich szkół ponadgimnazjalnych | 257 |
Badania angielskie dotyczące epizodów DSH | 258 |
Badania wieloośrodkowe CASE dotyczące DSH (Child & Adolescent Self-harm in Europe Study; Australia, Belgia, Anglia, Węgry, Irlandia, Holandia i Norwegia) | 259 |
Badania wieloośrodkowe SEYLE (The Saving and Empowering Young Lives in Europe) dotyczące prób samobójczych | 260 |
Aneks 6 – Polskie badania populacji pediatrycznej po zatruciach samobójczych | 261 |
Aneks 7 – Rysunek jako technika niewerbalna w diagnozie nastolatka po próbie samobójczej | 265 |
Skorowidz | 267 |