Nostalgia stylu

Nostalgia stylu

Neoklasycyzm liryki polskiej XX wieku w krytyce, badaniach i poetykach immanentnych

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Jako gatunek niniejszej książki przyjęliśmy monografię problemu, którym jest pytanie, w jakim stopniu neoklasycyzm w liryce polskiej XX wieku był zjawiskiem widocznym, falowo powracającym, stanowił ważny i brakujący głos na temat kondycji moralno-duchowej współczesnego człowieka, był szukaniem pomostów miedzy przeszłością, teraźniejszością i przyszłością, wychodzeniem liryki z awangardowo-egotycznej „złotej klatki”, alternatywą dla postmodernizmu, odbudowywaniem tożsamości, także w kontekście tak ważnych u progu XXI stulecia dyskusji nad wspólną Europą, Europą ojczyzn oraz kulturą atlantycką.


Ze wstępu


Andrzej Kaliszewski opisał szereg fenomenów liryki polskiej ze względu na występującą w nich neoklasycystyczną dominantę stylową (bądź nawet estetyczną). Skonfrontował ten cykl praktyk poetyckich z neoklasycystyczną myślą programową w metaliterackiej refleksji pisarzy oraz w krytyce postulatywnej i towarzyszącej. W panoramicznym uogólnieniu zarysował kontury neoklasycyzmu XX-wiecznego w Stanach Zjednoczonych, w Europie Zachodniej i w Rosji (…). W nawiązaniu do koncepcji „nadprądu” literackiego odsłonił mechanizmy międzygeneracyjego przekazu i logikę rozwojową polskiego neoklasycyzmu. Przemierzył teoretyczne tradycje klasycyzmu aż do antycznych źródeł. Tworzy to konsekwentną, przekonywującą rekonstrukcję XX-wiecznej neoklasyczności polskiej.


Prof. dr hab. Bogusław Dopart


Rok wydania2007
Liczba stron534
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-2311-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  
  I. Czym jest neoklasycyzm?    19
  
    1. W kręgu terminów. „Klasyczny” i jego pochodne na gruncie literackim    19
      1.1. Klasyczny, klasyk    19
      1.2. Klasycyzm, klasyczność    22
      1.3. Neoklasycyzm, pseudoklasycyzm    27
      1.4. Parnasizm    30
    2. W kręgu klasycystycznego normatywizmu. Klasycyzm i neoklasycyzm literacki w Europie i Stanach Zjednoczonych – treści i ich zakresy (zarys)    33
      2.1. Klasycyzm historyczny    33
      2.2. Klasycyzm ahistoryczny (nadprąd) i klasycyzm jako stylizacja    51
      2.3. Neoklasycyzm historyczny w Europie i Stanach Zjednoczonych    56
    3. „Posag Europy”. Neoklasycyzm a europeizm i kultura XX wieku    77
    4. Klasycyzm historyczny w Polsce do początku XX wieku (zarys)    93
      4.1. Klasycyzm renesansowy    93
      4.2. Klasycyzm jezuicki    95
      4.3. Klasycyzm stanisławowski    96
      4.4. Klasycyzm postanisławowski    99
      4.5. Tendencje neoklasyczne towarzyszące polskiemu romantyzmowi    102
      4.6. Parnasizm polski    106
  
  II. Neoklasycyzm polski XX wieku w refleksji krytyczno-naukowej i poetykach sformułowanych ze szczególnym uwzględnieniem liryki (zarys)    111
  
    1. Klasycyzm w XX wieku jako nadprąd – sinusoida Juliana Krzyżanowskiego    111
    2. Klasycyzm w najważniejszych próbach periodyzacji i syntezach XX-wiecznej liryki polskiej    114
    3. Karol Wiktor Zawodziński, Kazimierz Czachowski – rzecznicy neoklasycyzmu w Dwudziestoleciu    119
    4. Neoklasyczni sceptycy i antyklasyczni ironiści w Dwudziestoleciu    121
    5. Neoklasycyzm a „religia wartości” Henryka Elzenberga    123
    6. Jerzego Stempowskiego teoria „antykwizacji” w sztuce i literaturze    125
    7. Za i przeciw „klasycy-snowi”. Neoklasycyzm awangardowy?    126
    8. Klasycyzm skamandrytów – i nie tylko. Powojenny spór o klasycyzm w Dwudziestoleciu    129
    9. „Kuźnica” a neoklasycyzm    139
    10. Immanentny klasycyzm według Mieczysława Jastruna    141
    11. Pawła Hertza uwagi o klasycyzmie narodowym    144
    12. Czesława Miłosza spór z klasycyzmem,    147
    13. „Echa klasyczne” – wpływolodzy, komparatyści i funkcjonaliści    148
    14. Orientacja „apelu do tradycji” według Janusza Sławińskiego    156
    15. Nowe szaty klasyków, czyli kryptoprogramy „Współczesności” według Jerzego Kwiatkowskiego    157
    16. Poeta w szkole stylu (kryptoprogramy Zygmunta Kubiaka)    161
    17. „Sakrokanibalizm” (metafizyczny neoklasycyzm ponowień Jarosława Marka    163
    18. „Czwarty wymiar” poezji (Adam Czerniawski)    168
    19. Poezja świadoma siebie (neoklasycyzm w programach Jerzego S. Sity)    171
    20. Koncepcja klasycyzmu tragicznego w rozprawach i esejach Ryszarda Przybylskiego    174
    21. Czym był formulizm (neoklasycyzm Orientacji)?    178
    22. Ta szczególna gra... (poezja w refleksji krytycznej Bohdana Zadury)    182
    23. Nowa Fala, czyli nowa walka romantyków z klasykami    184
    24. „Na klasycyzm jest jeszcze za wcześnie” (programy Konfederacji Nowego Romantyzmu)    190
    25. Czym jest klasycyzm, czym był artykuł Jakuba Zdzisława Lichańskiego?    192
    26. Nowa Prywatność. Klasycy wracają?    194
    27. Romantycy i klasycyści ery ponowoczesności,    201
    28. Czasopisma związane z neoklasycyzmem    205
    Podsumowanie    213
  
  III. Neoklasycyzm liryki polskiej XX wieku w poetykach immanentnych (zarys)    217
  
    Wstęp. Teoretyczne modele neoklasycyzmu w liryce polskiej XX wieku (próba rozwiązań autorskich)    217
      1. Z daleka od piwnicznej izby (parnasistowskie liryki Marii Konopnickiej)    223
      2. „Apollo polskiej poezji” (neoklasycyzm Leopolda Staffa)    230
      3. Nowy Czarnolas czy polskie Tusculum? (Ludwik Hieronim Morstin i jego Pławowice)    260
      4. Inni poeci kręgu „Museionu” (Władysław Kościelski, Edward Leszczyński)    269
      5. Zapomniany postparnasista (Stanisław Miłaszewski)    272
      6. Najwierniejszy polski uczeń Moréasa (Jan Mieczysławski)    273
      7. Neoklasyk poszukujący (Jan Nepomucen Miller)    276
      8. Od parnasizmu do antropocentryzmu (Antoni Słonimski)    278
      9. Neoklasycyzm nostalgiczny (liryka Kazimierza Wierzyńskiego)    283
      10. Między kulturą a prywatnością (Jarosław Iwaszkiewicz)    314
      11. Klasycyzm romantycznego dialogu z tradycją (Julian Tuwim)    332
      12. Śmierć jest w Arkadii (Maria Pawlikowska-Jasnorzewska)    338
      13. „Nad brzegami epickich burz” (Światopełk Karpiński)    343
      14. Lament na ruinach Cytery (neoklasycyzm Stefana Napierskiego)    348
      15. „Ta umkliwa prawda” (neoklasycyzm Romana Kołonieckiego)    359
      16. Neoklasyk mazowiecki (Paweł Hertz)    366
      17. Od neoklasycyzmu integralnego do neoklasycyzmu narodowego (Marian Piechal)    373
      18. Sztuka pracy, rzemiosło tworzenia (neoklasycyzm Mieczysława Brauna)    377
      19. Niesławny klasycyzm zapomnianego komunisty (Lucjan Szenwald),    382
      20. Neoklasycyzm wiary (Roman Brandstaetter)    386
      21. „Dla ładu obrazów i skojarzeń” (neoklasycyzm Włodzimierza Słobodnika)    395
      22. Między historią a naturą (neoklasycyzm Mieczysława Jastruna)    400
      23. W wiecznym przymierzu z czasami (Czesław Miłosz)    410
      24. „Niedomknięte drzwi helleńskiego mitu” (Jerzy Kamil Weintraub)    417
      25. „Porządek pracy, harmonia surowa” (neoklasycyzm Tadeusza Sułkowskiego)    422
      26. Kultura „uwewnętrzniona” (neoklasycyzm Adama Czerniawskiego)    426
      27. „Mit się kończy, czy tylko nie sięga mitu pamięć...” (neoklasycyzm Jerzego S. Sity)    436
      28. Klasycyzujący antyklasyk (Zbigniew Herbert)    444
      29. „Mój wiersz: otwarta trumna” (neoklasycyzmJarosława Marka Rymkiewicza)    466
      30. Czym jest Ostenda, czyli od neoklasycyzmu do postmodernizmu (Bohdan Zadura)    479
      31. Czy spłoną ogrody? (neoklasycyzm Witolda Maja)    487
      32. Mój Kumpel – Klasycyzm (Stanisław Zajączek)    491
      33. „Błądziłem po parku” (neoklasycyzm Krzysztofa Koehlera)    497
      34. „Nie będę mówił wprost” (epigramaty Jarosława Klejnockiego)    500
  
  Podsumowanie    503
  Zakończenie    511
  Bibliografia    513
RozwińZwiń