INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Jako gatunek niniejszej książki przyjęliśmy monografię problemu, którym jest pytanie, w jakim stopniu neoklasycyzm w liryce polskiej XX wieku był zjawiskiem widocznym, falowo powracającym, stanowił ważny i brakujący głos na temat kondycji moralno-duchowej współczesnego człowieka, był szukaniem pomostów miedzy przeszłością, teraźniejszością i przyszłością, wychodzeniem liryki z awangardowo-egotycznej „złotej klatki”, alternatywą dla postmodernizmu, odbudowywaniem tożsamości, także w kontekście tak ważnych u progu XXI stulecia dyskusji nad wspólną Europą, Europą ojczyzn oraz kulturą atlantycką.
Ze wstępu
Andrzej Kaliszewski opisał szereg fenomenów liryki polskiej ze względu na występującą w nich neoklasycystyczną dominantę stylową (bądź nawet estetyczną). Skonfrontował ten cykl praktyk poetyckich z neoklasycystyczną myślą programową w metaliterackiej refleksji pisarzy oraz w krytyce postulatywnej i towarzyszącej. W panoramicznym uogólnieniu zarysował kontury neoklasycyzmu XX-wiecznego w Stanach Zjednoczonych, w Europie Zachodniej i w Rosji (…). W nawiązaniu do koncepcji „nadprądu” literackiego odsłonił mechanizmy międzygeneracyjego przekazu i logikę rozwojową polskiego neoklasycyzmu. Przemierzył teoretyczne tradycje klasycyzmu aż do antycznych źródeł. Tworzy to konsekwentną, przekonywującą rekonstrukcję XX-wiecznej neoklasyczności polskiej.
Prof. dr hab. Bogusław Dopart
Rok wydania | 2007 |
---|---|
Liczba stron | 534 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-2311-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
I. Czym jest neoklasycyzm? | 19 |
1. W kręgu terminów. „Klasyczny” i jego pochodne na gruncie literackim | 19 |
1.1. Klasyczny, klasyk | 19 |
1.2. Klasycyzm, klasyczność | 22 |
1.3. Neoklasycyzm, pseudoklasycyzm | 27 |
1.4. Parnasizm | 30 |
2. W kręgu klasycystycznego normatywizmu. Klasycyzm i neoklasycyzm literacki w Europie i Stanach Zjednoczonych – treści i ich zakresy (zarys) | 33 |
2.1. Klasycyzm historyczny | 33 |
2.2. Klasycyzm ahistoryczny (nadprąd) i klasycyzm jako stylizacja | 51 |
2.3. Neoklasycyzm historyczny w Europie i Stanach Zjednoczonych | 56 |
3. „Posag Europy”. Neoklasycyzm a europeizm i kultura XX wieku | 77 |
4. Klasycyzm historyczny w Polsce do początku XX wieku (zarys) | 93 |
4.1. Klasycyzm renesansowy | 93 |
4.2. Klasycyzm jezuicki | 95 |
4.3. Klasycyzm stanisławowski | 96 |
4.4. Klasycyzm postanisławowski | 99 |
4.5. Tendencje neoklasyczne towarzyszące polskiemu romantyzmowi | 102 |
4.6. Parnasizm polski | 106 |
II. Neoklasycyzm polski XX wieku w refleksji krytyczno-naukowej i poetykach sformułowanych ze szczególnym uwzględnieniem liryki (zarys) | 111 |
1. Klasycyzm w XX wieku jako nadprąd – sinusoida Juliana Krzyżanowskiego | 111 |
2. Klasycyzm w najważniejszych próbach periodyzacji i syntezach XX-wiecznej liryki polskiej | 114 |
3. Karol Wiktor Zawodziński, Kazimierz Czachowski – rzecznicy neoklasycyzmu w Dwudziestoleciu | 119 |
4. Neoklasyczni sceptycy i antyklasyczni ironiści w Dwudziestoleciu | 121 |
5. Neoklasycyzm a „religia wartości” Henryka Elzenberga | 123 |
6. Jerzego Stempowskiego teoria „antykwizacji” w sztuce i literaturze | 125 |
7. Za i przeciw „klasycy-snowi”. Neoklasycyzm awangardowy? | 126 |
8. Klasycyzm skamandrytów – i nie tylko. Powojenny spór o klasycyzm w Dwudziestoleciu | 129 |
9. „Kuźnica” a neoklasycyzm | 139 |
10. Immanentny klasycyzm według Mieczysława Jastruna | 141 |
11. Pawła Hertza uwagi o klasycyzmie narodowym | 144 |
12. Czesława Miłosza spór z klasycyzmem, | 147 |
13. „Echa klasyczne” – wpływolodzy, komparatyści i funkcjonaliści | 148 |
14. Orientacja „apelu do tradycji” według Janusza Sławińskiego | 156 |
15. Nowe szaty klasyków, czyli kryptoprogramy „Współczesności” według Jerzego Kwiatkowskiego | 157 |
16. Poeta w szkole stylu (kryptoprogramy Zygmunta Kubiaka) | 161 |
17. „Sakrokanibalizm” (metafizyczny neoklasycyzm ponowień Jarosława Marka | 163 |
18. „Czwarty wymiar” poezji (Adam Czerniawski) | 168 |
19. Poezja świadoma siebie (neoklasycyzm w programach Jerzego S. Sity) | 171 |
20. Koncepcja klasycyzmu tragicznego w rozprawach i esejach Ryszarda Przybylskiego | 174 |
21. Czym był formulizm (neoklasycyzm Orientacji)? | 178 |
22. Ta szczególna gra... (poezja w refleksji krytycznej Bohdana Zadury) | 182 |
23. Nowa Fala, czyli nowa walka romantyków z klasykami | 184 |
24. „Na klasycyzm jest jeszcze za wcześnie” (programy Konfederacji Nowego Romantyzmu) | 190 |
25. Czym jest klasycyzm, czym był artykuł Jakuba Zdzisława Lichańskiego? | 192 |
26. Nowa Prywatność. Klasycy wracają? | 194 |
27. Romantycy i klasycyści ery ponowoczesności, | 201 |
28. Czasopisma związane z neoklasycyzmem | 205 |
Podsumowanie | 213 |
III. Neoklasycyzm liryki polskiej XX wieku w poetykach immanentnych (zarys) | 217 |
Wstęp. Teoretyczne modele neoklasycyzmu w liryce polskiej XX wieku (próba rozwiązań autorskich) | 217 |
1. Z daleka od piwnicznej izby (parnasistowskie liryki Marii Konopnickiej) | 223 |
2. „Apollo polskiej poezji” (neoklasycyzm Leopolda Staffa) | 230 |
3. Nowy Czarnolas czy polskie Tusculum? (Ludwik Hieronim Morstin i jego Pławowice) | 260 |
4. Inni poeci kręgu „Museionu” (Władysław Kościelski, Edward Leszczyński) | 269 |
5. Zapomniany postparnasista (Stanisław Miłaszewski) | 272 |
6. Najwierniejszy polski uczeń Moréasa (Jan Mieczysławski) | 273 |
7. Neoklasyk poszukujący (Jan Nepomucen Miller) | 276 |
8. Od parnasizmu do antropocentryzmu (Antoni Słonimski) | 278 |
9. Neoklasycyzm nostalgiczny (liryka Kazimierza Wierzyńskiego) | 283 |
10. Między kulturą a prywatnością (Jarosław Iwaszkiewicz) | 314 |
11. Klasycyzm romantycznego dialogu z tradycją (Julian Tuwim) | 332 |
12. Śmierć jest w Arkadii (Maria Pawlikowska-Jasnorzewska) | 338 |
13. „Nad brzegami epickich burz” (Światopełk Karpiński) | 343 |
14. Lament na ruinach Cytery (neoklasycyzm Stefana Napierskiego) | 348 |
15. „Ta umkliwa prawda” (neoklasycyzm Romana Kołonieckiego) | 359 |
16. Neoklasyk mazowiecki (Paweł Hertz) | 366 |
17. Od neoklasycyzmu integralnego do neoklasycyzmu narodowego (Marian Piechal) | 373 |
18. Sztuka pracy, rzemiosło tworzenia (neoklasycyzm Mieczysława Brauna) | 377 |
19. Niesławny klasycyzm zapomnianego komunisty (Lucjan Szenwald), | 382 |
20. Neoklasycyzm wiary (Roman Brandstaetter) | 386 |
21. „Dla ładu obrazów i skojarzeń” (neoklasycyzm Włodzimierza Słobodnika) | 395 |
22. Między historią a naturą (neoklasycyzm Mieczysława Jastruna) | 400 |
23. W wiecznym przymierzu z czasami (Czesław Miłosz) | 410 |
24. „Niedomknięte drzwi helleńskiego mitu” (Jerzy Kamil Weintraub) | 417 |
25. „Porządek pracy, harmonia surowa” (neoklasycyzm Tadeusza Sułkowskiego) | 422 |
26. Kultura „uwewnętrzniona” (neoklasycyzm Adama Czerniawskiego) | 426 |
27. „Mit się kończy, czy tylko nie sięga mitu pamięć...” (neoklasycyzm Jerzego S. Sity) | 436 |
28. Klasycyzujący antyklasyk (Zbigniew Herbert) | 444 |
29. „Mój wiersz: otwarta trumna” (neoklasycyzmJarosława Marka Rymkiewicza) | 466 |
30. Czym jest Ostenda, czyli od neoklasycyzmu do postmodernizmu (Bohdan Zadura) | 479 |
31. Czy spłoną ogrody? (neoklasycyzm Witolda Maja) | 487 |
32. Mój Kumpel – Klasycyzm (Stanisław Zajączek) | 491 |
33. „Błądziłem po parku” (neoklasycyzm Krzysztofa Koehlera) | 497 |
34. „Nie będę mówił wprost” (epigramaty Jarosława Klejnockiego) | 500 |
Podsumowanie | 503 |
Zakończenie | 511 |
Bibliografia | 513 |