„Forum Lingwistyczne” 2014, nr 1 - 12 Pudelek? Polityka? Przybora? Dobór tekstów do analizy na zajęciach językoznawczych

-15%

„Forum Lingwistyczne” 2014, nr 1 - 12 Pudelek? Polityka? Przybora? Dobór tekstów do analizy na zajęciach językoznawczych

1 opinia

Format:

pdf

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

1,69  1,99

Format: pdf

1,691,99

cena zawiera podatek VAT

Pierwszy numer nowego pisma, zaprojektowanego jako platforma wymiany myśli związanych z szeroko rozumianymi problemami współczesnego językoznawstwa (założenia programowe pisma można znaleźć na stronie www.forumlingwistyczne.us.edu.pl). Rocznik zaplanowano jako pismo o charakterze ogólnopolskim, ale w związku z tym, że idea jego powstania zrodziła się w Instytucie Języka Polskiego UŚ, jego 1. numer tworzą autorzy związani z językoznawczym środowiskiem naukowym Uniwersytetu Śląskiego. Tom ten został pomyślany jako prezentacja głównych kierunków badawczych Instytutu. Należy w tym miejscu zaznaczyć, iż ze względu na duże zróżnicowanie problematyki podejmowanej w Instytucie i pewne ograniczenia wydawnicze nie wszystkie one znalazły odpowiednią reprezentację.


Podobnie jak przyszłe numery, i ten został zaprojektowany tak, aby zamieszczone teksty realizowały główne zamierzenie pisma, znajdujące odzwierciedlenie w czterech działach. Pierwszy stanowią STUDIA, w których zgromadzono oryginalne prace przedstawiające najnowsze osiągnięcia lingwistyki z zakresu genologii, dyskursu, semantyki, lingwistyki kulturowej, badań regionalnych, historii języka polskiego, problematyki normatywnej. W dziale ARCHIWALIA, którego celem jest przypominanie i wprowadzanie ponownie do obiegu naukowego tekstów, które, choć ważne i inspirujące, z różnych powodów nie dotarły do szerokiego grona zainteresowanych językoznawstwem, umieszczono interesujący artykuł Ewy Sławkowej w tłumaczeniu na język angielski. Trzeci dział stanowią POLEMIKI, które odnoszą się bądź do tekstów, do których dostęp jest utrudniony z tego względu, że są to publikacje anglojęzyczne, bądź do tych, które niedawno pojawiły się na lingwistycznym rynku. W ostatnim dziale VARIA zamieszczony został tekst będący przypomnieniem dokonań naukowych Profesor Aliny Kowalskiej – badaczki związanej przez całe swoje życie naukowe z Uniwersytetem Śląskim, a także rozważania dotyczące aktualnych problemów dydaktyki uniwersyteckiej.


WydawcaUniwersytet Śląski
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

EBOOKI WYDAWCY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Od Redakcji /    5
  
  1 STUDIA
  
  Iwona Loewe
  Dyskurs medialny – przegląd stanowisk badawczych /    9
  
  Małgorzata Kita
  Ewolucja coming outu w kontekście związków języka i kultury /    17
  
  Bożena Witosz
  O ideologizacji przekonań i postaw estetycznych (wokół publicznego sporu na temat artystycznej instalacji „Tęcza” na placu Zbawiciela w Warszawie) /    27
  
  Jolanta Tambor
  Status języka a wola ludu i kodyfikacja. Przypadek śląski /    37
  
  Tomasz Nowak
  O granicach werbalizacji, czyli „ile” i „co” można wyrazić w języku? Próba sformułowania problemu /    51
  
  Aleksandra Niewiara
  Od polskich słów do polskich zdań. W poszukiwaniu słów kluczy do polskiej kultury /    65
  
  Magdalena Pastuchowa, Mirosława Siuciak
  Współczesne zmiany rekcji czasowników jako przejaw stałej tendencji w dziejach polszczyzny (na przykładzie
  dopełniacza i biernika) /    77
  
  2 ARCHIWALIA
  
  Ewa Sławkowa
  On the Symbiotic and Orwellian Changes of Meaning Remarks on the Theory of Research on Historical Semantic
  Changes /    91
  
  3 POLEMIKI
  
  Karolina Lisczyk-Kubina
  Jak opisywać nieodmienność? Głos po lekturze książki Piotra Krzyżanowskiego Właściwości gramatycznych rzeczowników nieodmiennych (Lublin 2013, 178 s.) /    101
  
  Ewa Ficek
  W kręgu „stylistycznych remanentów” – uwagi po lekturze książki Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej pod redakcją Ewy Malinowskiej, Jolanty Nocoń i Urszuli Żydek-Bednarczuk (Kraków 2013, 528 s.) /    107
  
  Joanna Przyklenk
  Czego chcą uczyć studentów historycy języka w XXI wieku? Refleksje po lekturze książki Dona Ringe’a i Josepha Eski Historical Linguistics. Toward a Twenty-First Century Reintegration (New York 2013, 325 s.) /    113
  
  Kinga Knapik
  Ponadczasowy problem – zmiany językowe. Głos po lekturze książki Jean Aitchison Language Change. Progress or Decay? (Cambridge 2013, 298 s.) /    121
  
  4 VARIA
  
  Aleksandra Janowska
  Niezatarte ślady. Profesor Alina Kowalska (1932–2001) /    133
  
  Katarzyna Sujkowska-Sobisz
  Niż demograficzny a jakość kształcenia – czy dydaktyka akademicka stoi w obliczu kryzysu? /    141
  
  Romualda Piętkowa
  Pudelek? Polityka? Przybora? Dobór tekstów do analizy na zajęciach językoznawczych /    149
  
  Noty o autorach /    163
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia