POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Miesięcznik „Nowe Tory” był jednym z ogniw szybkiego rozkwitu polskiej myśli pedagogicznej w Królestwie Polskim oraz dynamicznego rozwoju prądów w nauczaniu literatury ojczystej i języka narodowego w zaborze rosyjskim. Periodyk skupiał czołowych polskich pedagogów i działaczy oświatowych, którzy celowali w recenzenckich omówieniach nowych podręczników szkolnych, krytycznej i objaśniającej ocenie książek dziecięco-młodzieżowych.
W prezentowanej monografii autorka opisuje dzieje warszawskiego czasopisma, określa jego literacką, artystyczną i ideową zawartość treściową, a także ukazuje niepowtarzalne współbrzmienie na jego łamach edukacji polonistycznej i wiedzy z różnych dziedzin. Udowadnia, że periodyk żywo zareagował na przeobrażenia dydaktyki polonistycznej na początku XX wieku. Jednym z filarów jego programu stała się zreformowana edukacja polonistyczna, która obejmowała m. in. nowoczesne metody nauczania, ćwiczenia stylistyczne, wypracowania domowe, a także kwestię smaku estetycznego.
Publikację docenią zwłaszcza nauczyciele, studenci polonistyki oraz specjaliści w zakresie edukacji aksjologicznej i psychologii wychowawczej.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 344 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7969-497-6 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 10 |
Część I. Profil miesięcznika „Nowe Tory” | 20 |
Rozdział 1. Dzieje pisma | 22 |
Rozdział 2. Program nowoczesnego wychowania i edukacji młodzieży | 42 |
Rozdział 3. Wokół kluczowych zagadnień szkolnych | 62 |
Rozdział 4. Kult psychologii dziecka | 80 |
Część II. Problemy dydaktyki polonistycznej na łamach periodyku „Nowe Tory” | 102 |
Rozdział 1. W kręgu metodycznych artykułów o nauczaniu języka ojczystego | 104 |
Rozdział 2. Dydaktyka literatury | 168 |
Rozdział 3. Metodyka nauki o języku | 182 |
Rozdział 4. Recenzenckie omówienia nowych podręczników szkolnych | 220 |
Rozdział 5. Krytyczna i objaśniająca ocena książek dziecięco-młodzieżowych | 250 |
Zakończenie | 288 |
Bibliografia | 296 |
Résumé | 326 |
Indeks osób | 328 |
Od Redakcji | 344 |