W kręgu problemów edukacji i dydaktyki polonistycznej na łamach czasopisma "Nowe Tory" (1906-1914)

Między tradycją a współczesnością

1 opinia

Format:

ibuk

Miesięcznik „Nowe Tory” był jednym z ogniw szybkiego rozkwitu polskiej myśli pedagogicznej w Królestwie Polskim oraz dynamicznego rozwoju prądów w nauczaniu literatury ojczystej i języka narodowego w zaborze rosyjskim. Periodyk skupiał czołowych polskich pedagogów i działaczy oświatowych, którzy celowali w recenzenckich omówieniach nowych podręczników szkolnych, krytycznej i objaśniającej ocenie książek dziecięco-młodzieżowych.
W prezentowanej monografii autorka opisuje dzieje warszawskiego czasopisma, określa jego literacką, artystyczną i ideową zawartość treściową, a także ukazuje niepowtarzalne współbrzmienie na jego łamach edukacji polonistycznej i wiedzy z różnych dziedzin. Udowadnia, że periodyk żywo zareagował na przeobrażenia dydaktyki polonistycznej na początku XX wieku. Jednym z filarów jego programu stała się zreformowana edukacja polonistyczna, która obejmowała m. in. nowoczesne metody nauczania, ćwiczenia stylistyczne, wypracowania domowe, a także kwestię smaku estetycznego.
Publikację docenią zwłaszcza nauczyciele, studenci polonistyki oraz specjaliści w zakresie edukacji aksjologicznej i psychologii wychowawczej.


Rok wydania2015
Liczba stron344
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7969-497-6
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     10
  
  Część I. Profil miesięcznika „Nowe Tory”     20
  Rozdział 1. Dzieje pisma     22
  Rozdział 2. Program nowoczesnego wychowania i edukacji młodzieży     42
  Rozdział 3. Wokół kluczowych zagadnień szkolnych     62
  Rozdział 4. Kult psychologii dziecka     80
  
  Część II. Problemy dydaktyki polonistycznej na łamach periodyku „Nowe Tory”     102
  Rozdział 1. W kręgu metodycznych artykułów o nauczaniu języka ojczystego     104
  Rozdział 2. Dydaktyka literatury     168
  Rozdział 3. Metodyka nauki o języku     182
  Rozdział 4. Recenzenckie omówienia nowych podręczników szkolnych     220
  Rozdział 5. Krytyczna i objaśniająca ocena książek dziecięco-młodzieżowych     250
  
  Zakończenie     288
  Bibliografia     296
  Résumé     326
  Indeks osób     328
  Od Redakcji     344
RozwińZwiń