Pamięć zbiorowa a tekst ustny

Pamięć zbiorowa a tekst ustny

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

36,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 36,00 zł  


36,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Celem monografii jest próba spojrzenia na pamięć zbiorową z punktu widzenia językoznawstwa i folklorystyki. Praca podejmuje problem, zdaniem autorki, kluczowy dla funkcjonowania tekstów folkloru w obiegu społeczno-kulturowym. Podstawę materiałową monografii stanowią zróżnicowane gatunkowo teksty ustne, w tym prozatorskie teksty folkloru: bajki (magiczne, zwierzęce, nowelistyczne), podania (wierzeniowe i historyczne), legendy, opowieści wspomnieniowe, anegdoty, legendy miejskie oraz wierszowane: ballady, pieśni dziadowskie, nowiniarskie, historyczne, kolędy, pieśni weselne, pogrzebowe i inne.


Rok wydania2014
Liczba stron366
KategoriaEtnografia
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-7784-488-5
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  
  Problemy teoretyczne    15
  
  I. Pamięć zbiorowa – definicje, typy, funkcje     17
  
  1. Pamięć społeczna czy zbiorowa? Spory terminologiczne     17
  2. Pamięć zbiorowa – metafora czy konkret?     20
  3. Pamięć zbiorowa – suma wspomnień indywidualnych czy konstrukt ponadjednostkowy?     22
  4. Relacje pamięć–historia     24
  4.1. Pamięć a historia – stanowiska dezintegrujące     24
  4.2. Pamięć i historia – stanowiska integrujące     29
  5. Pamięć zbiorowa – definicje i cechy     33
  6. Typy pamięci zbiorowej     38
  7. Funkcje pamięci zbiorowej     54
  
  II. Dziedzictwo kulturowe–pamięć–tekst kultury     57
  
  1. Nośniki pamięci, pamięć jako nośnik – ustalenia wstępne     57
  2. Definicja i zakres znaczeniowy dziedzictwa kulturowego według konwencji UNESCO     58
  3. Dziedzictwo kulturowe jako tworzywo/budulec pamięci     60
  4. Pamięć jako nośnik dziedzictwa kulturowego     60
  5. Tekst kultury jako wyraz dziedzictwa kulturowego     63
  5.1. Tekst kultury – stan badań     63
  5.2. Tekst kultury – przegląd definicji     64
  5.3. Tekst kultury jako struktura     65
  5.4. Tekst kultury jako proces     67
  5.5. Tekst językowy (ustny) jako prototypowy tekst kultury     70
  6. Dziedzictwo kulturowe–pamięć–tekst kultury w perspektywie badawczej i analitycznej     76
  
  Pamięć w języku – pamięć ujęzykowiona    81
  
  III. Pamięć w metaforach językowych     83
  
  1. „Metafora łączy rozum z wyobraźnią”     84
  2. Pamięć w metaforach językowych – stan badań     85
  3. Pamięć jako struktura i proces. Szczegółowe sposoby konceptualizacji pamięci     86
  4. Pamięć jest „językopodobna”?     92
  
  IV. Nazwy jako nośniki pamięci zbiorowej    99
  
  1. Kuchnia jako mowa i pamięć     101
  2. Nazwy potraw jako nośniki pamięci deklaratywnej     102
  3. Funkcje nazw potraw     107
  
  Pamięć a tekst – pamięć tekstowa    111
  
  V. Struktura tekstu ustnego jako odwzorowanie struktury pamięci     113
  
  1. Tekst ustny a pamięć oralna     113
  2. tekst jako podpor a pamięci, czyli przywoływanie tekstu z pamięci     118
  3. Tekst jako lustro pamięci, czyli tekstowe sposoby wyrażania pamięci     121
  3.1. Struktura tekstu oparta na pamięci intertekstualnej     122
  3.1.1. Pamięć intertekstualna procesualna     123
  3.1.2. Pamięć intertekstualna strukturalna     126
  3.2. Struktura tekstu oparta na pamięci asocjacyjnej (na słowach-kluczach)     128
  3.3. Struktura tekstu oparta na połączeniu intertekstualności i asocjacji     134
  
  VI. Wariantywność tekstu nośnikiem informacji o funkcjonowaniu tekstu w pamięci zbiorowej     145
  
  1. Podwójna natura tekstu folkloru – źródłem informacji o pamięci zbiorowej     145
  2. Pamięć tekstowa – od struktury tekstu do struktury pamięci     147
  3. Wariantywność tekstu folkloru – od struktury tekstu do obrazu podmiotu     147
  4. Analiza morfologiczna jako sposób dotarcia do obiegu tekstu ustnego w pamięci zbiorowej     151
  5. Tekst w pamięci grupy społecznej, czyli obieg tekstu ustnego     152
  6. Folkloryzm – od pamięci kulturowej do międzykulturowej, czyli dialog z tradycją i tradycyjnym sposobem myślenia o folklorze     168
  
  VII. Figury a aspekty pamięci w tekstach ustnych     189
  
  1. Figury pamięci w ujęciu badaczy     189
  2. Pamięć w aspekcie czynnościowym     191
  2.1. Czas–narracja–pamięć     191
  2.1.1. Relacja czas–porządek opowiadania     192
  2.1.2. Relacja czas–porządek zdarzeń     195
  2.2. Przestrzeń–narracja–pamięć     206
  2.2.1. Relacja przestrzeń–porządek opowiadania     207
  2.2.2. Relacja przestrzeń–porządek zdarzeń     208
  3. Przedmiotowy aspekt pamięci, czyli rekonstruktywność     219
  3.1. Rekonstruktywność mityczna     220
  3.2. Rekonstruktywność wierzeniowa     230
  3.3. Rekonstruktywność apokryficzna     232
  3.4. Rekonstruktywność historyczna     237
  3.5. Rekonstruktywność rodzinno-osobista     244
  3.6. Rekonstruktywność obrzędowa     246
  4. Podmiotowy aspekt pamięci, czyli odniesienie do grupy społecznej     256
  4.1. Nadawca tekstu     256
  4.2. Kategoria odbiorcy     280
  5. Funkcje figur pamięci     283
  
  Pamięć a gatunek tekstu – pamięć i niepamięć gatunkowa    285
  
  VIII. Typy pamięci a gatunkowa dyferencjacja tekstów folkloru     287
  
  1. Gatunek folkloru jako czynnik kształtujący pamięć i niepamięć zbiorową     287
  2. Pamięć jako kryterium typologii gatunków folkloru. Mnemoniczna typologia tekstów folkloru     290
  2.1. Kryteria dyferencjacji gatunków folkloru     290
  2.2. Podział na memoraty i fabulaty a mnemoniczna typologia gatunków folkloru     293
  2.3. Figury pamięci a gatunkowa dyferencjacja tekstów folkloru     295
  2.4. Tradycyjne i współczesne gatunki folkloru w świetle teorii pamięci     299
  3. Transformacje gatunkowe tekstów folkloru – od pamięci komunikatywnej do kulturowej     305
  
  Pamięć a styl językowy    311
  
  IX. Pamięć jako wartość ludowego stylu artystycznego     313
  
  1. Ludowy styl artystyczny w ujęciu badaczy folkloru     313
  2. Pamięć jako kategoria światopoglądowa     315
  2.1. Pamięć jako źródło kolektywizmu     317
  2.2. Pamięć jako podpora oralności     319
  3. Formuła jako główny eksponent pamięci     321
  4. Pamięć jako skarbnica folkloru, folklor jako relacja o pamięci     322
  
  Bibliografia     325
  Wykaz skrótów     339
  Spis tabel i wykresów     241
  Indeks osobowy     343
  Indeks przedmiotowy     347
  Collective Memory and Oral Text     353
  Коллективная память и устный текст     359
RozwińZwiń