Wielokryterialna ocena jakości typu produktu

Wielokryterialna ocena jakości typu produktu

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

24,68

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W monografii przedstawiono wiele metod i algorytmów, które mogą służyć do opisu i oceny jakości typu produktu. Wykorzystano wybrane metody taksonomii, wielowymiarowej analizy porównawczej oraz wielokryterialnego wspomagania decyzji, które stosunkowo rzadko stosowane są do pomiaru jakości typu produktu. Podjęto próbę wskazania mocnych i słabych stron prezentowanych metod oraz określenia ich wpływu na końcową ocenę jakości typu. W pracy wprowadzono ponadto modyfikacje metod porządkowania obiektów i rozbudowano funkcjonujące rozwiązania, co miało na celu usunięcie niektórych wad metod oceny jakości typu. Zmodyfikowano i rozbudowano algorytm metody MAPPACC (multicriteria analysis of procedures by means of pairwise action and criterion comparisons). Zaproponowano metodę oceny jakości typu produktów opisywanych przez cechy mierzone na silnych oraz słabych skalach pomiarowych, uwzględniono także kwestię rodzaju i stopnia substytucyjności ich właściwości opisujących badane produkty. Funkcjonowanie opisanych metod zilustrowano na przykładach zaczerpniętych z rzeczywistości ekonomicznej (samochody, odkurzacze) oraz danych umownych. Przeprowadzono również próbę kontroli jakości i zgodności otrzymanych rankingów produktów.

Monografia pozwala wypełnić lukę metodologiczną dotyczącą statystycznych metod analizy i oceny jakości typu produktu. Zbiera i uzupełnia różne metody z zakresu wielu dziedzin i adaptuje je na gruncie oceny jakości typu produktu. Wartością pracy jest również to, że Autor próbuje w niej łączyć narzędzia z zakresu różnych dyscyplin, takich jak: statystyczna analiza porównawcza, wielokryterialne wspomaganie decyzji czy wielokryterialna optymalizacja.


Liczba stron270
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
ISBN-13978-83-7252-687-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  Rozdział 1. PRODUKT I JEGO MIEJSCE W SYSTEMIE RYNKOWYM    19
  1.1. Potrzeba jako źródło kreowania i rozwoju produktu    19
  1.2. Produkt jako element rynku    21
  1.3. Cechy i zmienne diagnostyczne produktu    27
  Rozdział 2. KONCEPCJE JAKOŚCI I PODEJŚCIA DO JEJ DEFINIOWANIA    36
  2.1. Sposoby postrzegania i rozumienia jakości    36
  2.2. Współczesne koncepcje zarządzania jakością    47
  2.3. Miejsce i rola jakości typu w strukturze jakości produktu    57
  2.4. Strategie jakości typu produktu    63
  2.5. Trwałość i niezawodność produktu    65
  2.6. Ocena poziomu jakości typu będącej deklarowaną jakością produktu    66
  Rozdział 3. FORMALNE PODSTAWY MODELI OCENY JAKOŚCI TYPU PRODUKTU    69
  3.1. Dobór zmiennych diagnostycznych    69
  3.2. Ocena charakteru zmiennych diagnostycznych    71
  3.3. Określanie ważności badanych zmiennych diagnostycznych    76
  3.4. Ujednolicenie i normalizacja zmiennych diagnostycznych    80
  3.5. Pomiar podobieństwa produktów    85
  3.5.1. Uwagi ogólne    85
  3.5.2. Miary odległości dla skali przedziałowej i ilorazowej    86
  3.5.3. Miary odległości dla skali nominalnej i porządkowej    88
  3.5.4. Pomiar odległości między produktem a jego rzeczywistym lub wirtualnym wzorcem (antywzorcem) jakości typu    92
  Rozdział 4. WYBRANE METODY OCENY JAKOŚCI TYPU PRODUKTU    96
  4.1. Jednokryterialna i wielokryterialna ocena poziomu jakości typu    96
  4.2. Metody oceny wielokryterialnej wykorzystujące syntetyczne charakterystyki jakości    101
  4.3. Metody oceny wielokryterialnej wykorzystujące wzorzec jakości typu    103
  4.4. Metody oceny wielokryterialnej wykorzystujące wielokrotne porównywanie produktów parami    106
  4.5. Metoda porządkowania liniowego produktów oparta na diagramie Czekanowskiego    116
  4.6. Rola analizy skupień w procesie oceny jakości typu produktu    119
  Rozdział 5. PROPOZYCJE NOWYCH ROZWIĄZAŃ METODYCZNYCH OCENY JAKOŚCI TYPU PRODUKTU    130
  5.1. Zalety i wady metod oceny jakości typu    130
  5.2. Propozycja oceny jakości typu produktów opisanych przez kombinację zmiennych mierzonych na mocnych i słabych skalach pomiarowych    137
  5.3. Zmodyfikowana metoda MAPPACC    143
  5.4. Ocena jakości typu produktu z uwzględnieniem rodzaju i stopnia substytucyjności ich właściwości    145
  5.5. Liniowe porządkowanie grup produktów (jakościowa ocena grup produktów)    155
  5.6. Ocena jakości metod oraz zgodności otrzymanych rankingów    156
  Rozdział 6. ZASTOSOWANIE WYBRANYCH METOD OCENY JAKOŚCI TYPU PRODUKTU    165
  6.1. Przykłady zastosowania zmiennych syntetycznych do oceny jakości typu produktów    165
  6.2. Przykłady zastosowania metod wzorcowych do oceny jakości typu produktów    172
  6.3. Przykłady zastosowania metod wielokrotnego porównywania produktów parami do oceny jakości typu produktów    184
  6.4. Empiryczna ocena jakości stosowanych metod i zgodności otrzymanych rankingów    205
  6.5. Przykład zastosowania metody Czekanowskiego do liniowego porządkowania produktów    212
  6.6. Przykłady zastosowania wybranych metod klasyfikacji obiektów do opisu i oceny jakości typu produktów    213
  6.7. Przykład oceny jakości typu produktów opisanych przez kombinację zmiennych mierzonych na mocnych i słabych skalach pomiarowych    227
  Zakończenie    231
  Literatura    240
  Spis tabel    255
  Spis rysunków    258
  Streszczenie w języku angielskim    259
  Wykaz prac wydanych przez Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie w serii specjalnej Zeszytów Naukowych: Monografie    261
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia