Neo-noir - 04 Neo-noir i kryzys ideologiczno-poznawczy

-15%

Neo-noir - 04 Neo-noir i kryzys ideologiczno-poznawczy

Ciemne zwierciadło czasów kryzysu

1 opinia

Format:

pdf

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

7,65  9,00

Format: pdf

7,659,00

cena zawiera podatek VAT

„Neo-noir”. Ciemne zwierciadło czasów kryzysu to pierwsza polska monografia poświęcona zagadnieniom nowego filmu czarnego. W otwierającej części autorka dokonuje rekapitulacji dotychczasowych definicji zjawiska, proponując równocześnie własne rozumienie neo-noiru jako estetyki szczególnie prężnie rozwijającej się w czasach wielorako rozumianych kryzysów (w tym kryzysów tożsamościowych, epistemologicznych, a także kryzysów kategorii takich jak płeć czy samo kino). Chociaż w swoim opracowaniu autorka bazuje głównie na przykładach filmowych, odwołuje się także do wybranych komiksów (np. Joker Briana Azzarello i Lee Bermejo), gier wideo (L.A. Noire) oraz wideoklipów (Who Is It? Michaela Jacksona), a nawet reklam (seria BMW: The Hire). Książka zawiera omówienia i interpretacje nie tylko dzieł określanych mianem retro-noir (takich jak Listonosz zawsze dzwoni dwa razy Boba Rafelsona czy Czarna Dalia Briana De Palmy), których twórcy składają hołd klasycznemu czarnemu kinu, ale i licznych filmów science fiction (Łowca androidów Ridleya Scotta, cykle Terminator i Matrix, serial Battlestar Galactica), thrillerów (Nagi instynkt Paula Verhoevena, Zębate ostrze Richarda Marquanda), a także adaptacji komiksów (cykl Chrostophera Nolana o Batmanie, Sin City Roberta Rodrigueza). Autorka odwołuje się przy tym zarówno do kinematografii zachodniej, jak i azjatyckiej (hongkońskiej, koreańskiej, japońskiej, indyjskiej), a także polskiej (Psy Władsyława Pasikowskiego). „Neo-noir”… to publikacja skierowana nie tylko do znawców, ale i wszystkich miłośników kina, zwłaszcza do tych, którzy dostrzegają, że wzorce nowego kina czarnego są obecnie na tyle ekspansywne, że stają się ogólnokulturowym fenomenem.


WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-417-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

EBOOKI WYDAWCY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp |    7
  Rozdział pierwszy. Czerń bardziej czarna. Definicje i periodyzacje |    17
  Odcienie czerni: definiowanie filmu noir |    20
  Zmienność stylów noir: periodyzacja zamiast definicji |    30
  Neo-noir jako transkulturowa estetyka |    38
  Rozdział drugi. Neo-noir i kryzys tożsamości |    51
  Puzzle nie do ułożenia |    53
  Tożsamość anorektyczna |    58
  Tożsamość Innego |    65
  Rozdział trzeci. Neo-noir i kryzys płci |    73
  Poza cenzurą |    75
  Więcej niż kobieta fatalna |    79
  Mniej niż loser |    85
  Homme fatal – poza kryzys? |    94
  Rozdział czwarty. Neo-noir i kryzys ideologiczno-poznawczy |    101
  Sen zmieniony w koszmar |    103
  Umysł w stanie wojny |    107
  Wojna i miasto: noirowe metafory kryzysu |    115
  Rozdział piąty. Neo-noir i kryzys człowieczeństwa |    121
  Źli i fascynujący |    124
  Ludzkość u progu apokalipsy |    131
  Nikt nie rodzi się człowiekiem? |    136
  Rozdział szósty. Neo-noir i kryzys(y) kina |    147
  Inne retro? |    150
  Kryzys filmowego autorstwa |    162
  Kryzys gatunków |    170
  Rozdział siódmy. Neo-noirowe dotknięcia |    175
  Konstrukcje |    177
  Dekonstrukcje? |    182
  Ornamenty |    186
  (Szczęśliwe) zakończenie albo kryzys neo-noiru |    195
  Filmografia |    203
  Bibliografia |    213
  Indeks osobowy |    219
  Summary |    227
  Zusammenfassung |    229
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia