INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
Książka pt. Poezja Josipa Severa w perspektywie muzyczności bada fenomen muzyczności w dziele współczesnego kultowego poety chorwackiego. Josip Sever, miłośnik performance`u i publicznych wystąpień, którego rola w oddziaływaniu na chorwacką scenę literacką jest nieoceniona, w swojej twórczości inspirował się literą, dźwiękiem i muzyką, deklarując, iż „dźwięk dyktuje sens”.
Muzyczność w poezji Josipa Severa pozostawała jak dotąd problemem w niewielkim tylko stopniu zbadanym. Interpretacja tekstów poetyckich Severa w prezentowanej książce uwydatnia szeroki zasięg i funkcję fenomenu muzyczności oraz pokazuje wachlarz możliwości jego realizowania nie tylko na płaszczyźnie fonicznej, ale i tematycznej, konstrukcyjnej, estetyczno-kulturowej. Zagadnienie muzyczności zostało rozpatrzone pod kątem kultury awangardowej, postmodernistycznej de-realizacji założeń awangardowych (tzw. projektu cywilizacyjnego nomadyzmu), nawiązań do tradycji poetyckiej Augustina Tina Ujevicia i kultury Dalekiego Wschodu.
Książka adresowana jest do slawistów, komparatystów, miłośników badań interdyscyplinarnych i wszystkich tych, których intryguje dialog literatury i muzyki.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 174 |
Kategoria | Historia literatury |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-421-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp / | 7 |
Rozdział | 1 |
Współczesne rozumienie muzyczności / | 11 |
Rozdział | 2 |
Z dziejów myśli o muzyce / | 25 |
Rozdział | 3 |
Muzyka w chorwackiej poezji (wybrane przykłady) / | 35 |
Rozdział | 4 |
O twórczości poetyckiej Josipa Severa / | 45 |
4.1. Biografia poety / | 47 |
4.2. Wyróżniki poezji Severa / | 49 |
4.2.1. Diktator, Anarhokor, Svježa dama Damask trese / | 51 |
4.3. Czytanie na głos: aspekt wykonawczy — kultowość — partyturowość. Monologiczność — polilogiczność — nomadyczność — rozum transwersalny / | 53 |
4.3.1. Czytanie na głos: aspekt wykonawczy — kultowość — partyturowość / | 53 |
4.3.2. Monologiczność — polilogiczność — nomadyczność — rozum transwersalny / | 55 |
4.4. Sever, Kruczonych i Wielki Tin / | 58 |
4.4.1. Sever i Kruczonych / | 58 |
4.4.2. Sever i Wielki Tin / | 61 |
4.5. Brzmieniowy aspekt poezji Severa (muzyczność I) / | 64 |
Rozdział | 5 |
O muzyczności w poezji Josipa Severa / | 81 |
5.1. Muzyczny wokabularz Josipa Severa (muzyczność II) / | 83 |
5.2. Interpretacje muzyczności w wybranych wierszach Josipa Severa (muzyczność I, II i III) / | 106 |
5.2.1. Sever i chińska estetyka muzyczna: klišej kiše / | 106 |
5.2.2. The Beatles / | 112 |
5.2.3. Krzysztof Penderecki / | 120 |
5.2.4. Rozstrojony fortepian / | 123 |
5.2.5. Słuchanie wielu rzeczy na raz / | 125 |
5.3. Berislava Šipuša muzyczna adaptacja Anarhokora / | 132 |
Zakończenie / | 141 |
Bibliografia / | 145 |
Bibliografia podmiotowa (w porządku chronologicznym) / | 145 |
Bibliografia przedmiotowa (w porządku alfabetycznym) / | 145 |
Wydania internetowe / | 154 |
Indeks nazwisk / | 155 |
Summary / | 163 |
Résumé / | 163 |
Sažetak / | 164 |