Modele biznesu w Internecie

Modele biznesu w Internecie

Teoria i studia przypadków polskich firm

2 oceny

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Jedyna na rynku publikacja przedstawiająca modele biznesu w internecie na przykładzie konkretnych firm. Analizie poddane zostały różne przedsiębiorstwa, od startupów po koncerny z przeróżnych branż, m.in. platforma aukcyjna, forum publicystów, platforma łącząca konsumentów i twórców z branży mody i designu. Omówione zostały rozwiązania wykorzystane m.in. przez Allegro, Bank Pomysłów BZ WBK, www.Salon24, www.NaTemat.pl, Ringier Axel Springer Polska, Gremi Business Comunication, Agorę.

W książce pokazane zostały zależności między modelem biznesu a przewagą konkurencyjną oraz wpływ uwarunkowań produkcji i kosztów transakcyjnych w gospodarce cyfrowej na strategie firm. O unikalności pozycji świadczy to, że przedstawione podejścia do analizy modeli biznesu są w Polsce mało znane, a platformy wielostronne słabo opisane w literaturze.

Książka stanowi bogate źródło wiedzy dla menedżerów i specjalistów odpowiedzialnych za zarządzanie firmami w zakresie uwzględnienia internetu w ich modelach biznesowych. Jest też niezbędnym podręcznikiem dla studentów, doktorantów i kadry akademickiej zajmującej się e-biznesem, marketingiem i zarządzaniem oraz słuchaczy podyplomowych studiów na kierunkach e-biznes i marketing internetowy.


Rok wydania2014
Liczba stron218
KategoriaE-biznes
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-18022-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Preliminaria     9
  
  Rozdział 1. Model biznesu z perspektywy ogólnej teorii systemów (Tymoteusz Doligalski)     13
  
  1.1. Wstęp     13
  1.2. Istota teorii systemów i podejścia systemowego     14
  1.3. Pojęcie systemu     16
  1.4. Właściwości firm jako systemów     17
  1.5. Pojęcie modelu biznesu     20
  1.6. Model biznesu a strategia     23
  1.7. Podsumowanie     27
  
  Rozdział 2. Przewaga konkurencyjna a modele biznesu (Ewa Wielgórska)     29
  
  2.1. Przewaga konkurencyjna – czym jest i dlaczego jest istotna?     29
  2.2. Ocena przewagi konkurencyjnej     31
  2.2.1. Uwagi ogólne     31
  2.2.2. Osiąganie przewagi konkurencyjnej na poziomie firmy     31
  2.2.3. Osiąganie przewagi konkurencyjnej we współpracy z innymi firmami     36
  2.2.4. Uwarunkowania konkurowania wynikające z otoczenia     38
  2.3. Trwałość przewagi konkurencyjnej     40
  2.4. Podsumowanie     42
  
  Rozdział 3. Ekonomiczne uwarunkowania modeli biznesu w internecie (Grzegorz Sobiecki)     43
  
  3.1. Wstęp     43
  3.2. Uwarunkowania produkcji w gospodarce internetowej     46
  3.2.1. Dobra materialne     46
  3.2.2. Dobra cyfrowe     47
  3.2.3. Cyfrowe dobra publiczne, prywatne, klubowe i wspólne w internecie     48
  3.2.4. Ewolucja modelu produkcyjnego     50
  3.2.5. Korzyści skali i zakresu     55
  3.2.6. Efekty zewnętrzne, efekty sieciowe i teoria platform     56
  3.2.7. Indywidualizacja produkcji i efekt długiego ogona     60
  3.2.8. Prosumeryzacja     62
  3.2.9. Ceny     63
  3.3. Uwarunkowania wynikające z kosztów transakcyjnych na rynkach wirtualnych     70
  3.3.1. Uwagi ogólne     70
  3.3.2. Rynki wirtualne     70
  3.3.3. Koszty transakcyjne     71
  3.3.4. Transparentność rynków i asymetria informacji     74
  3.3.5. Rynki a formy konkurencji     76
  3.4. Podsumowanie     85
  
  Rozdział 4. Podejścia do analizy modeli biznesu (Tymoteusz Doligalski)     87
  
  4.1. Wstęp     87
  4.2. Analiza dynamiki systemowej     88
  4.3. Model delta. Podejście Haxa i Wilde’a II     95
  4.4. Model Amita i Zotta     98
  4.5. Szablon Osterwaldera i Pigneura     102
  4.6. Podsumowanie     107
  
  Rozdział 5. Model biznesu firm mediowych w Polsce. Perspektywa sprzężeń (Ewa Wielgórska)     109
  
  5.1. Wstęp     109
  5.2. Branża mediowa – wyzwania     110
  5.3. Model biznesu firm w branży mediowej     111
  5.3.1. Uwagi ogólne     111
  5.3.2. Wartość dla czytelników     111
  5.3.3. Wartość dla reklamodawców     114
  5.3.4. Przychody firmy     115
  5.3.5. Kapitał ludzki     115
  5.4. Sprzężenia zwrotne w modelu biznesu sektora medialnego     116
  5.4.1. Korzystne sprzężenia zwrotne     116
  5.4.2. Niekorzystne sprzężenia zwrotne     116
  5.5. Modele biznesu wybranych firm sektora mediowego w Polsce     118
  5.5.1. Ringier Axel Springer Polska (RASP)     118
  5.5.2. Gremi Business Communication (dawniej Presspublica)     120
  5.5.3. Agora     121
  5.6. Uwarunkowania konkurowania w branży mediowej     123
  5.7. Podsumowanie     125
  
  Rozdział 6. Model biznesu serwisu aukcyjnego i grupy Allegro (Mateusz Witek)     127
  
  6.1. Wstęp     127
  6.2. Analiza modelu biznesu serwisu aukcyjnego Allegro.pl     128
  6.3. Analiza modelu biznesu Grupy Allegro     136
  6.4. Podsumowanie     144
  
  Rozdział 7. Innowacje popytowe w modelu biznesu na przykładzie banku pomysłów BZ WBK (Wojciech Pander)     147
  
  7.1. Wstęp     147
  7.2. Przykłady wykorzystania innowacji popytowych i angażowania społeczności klientów     149
  7.3. Analiza przypadku Banku Pomysłów     150
  7.4. Dwa spojrzenia – korzyści dla banku i klientów     153
  7.5. Konsekwencje wdrożenia Banku Pomysłów     155
  7.6. Bank Pomysłów według modelu Amita i Zotta     156
  7.6.1. Efektywność     156
  7.6.2. Komplementarność     157
  7.6.3. Uwięzienie klienta     158
  7.6.4. Nowość     158
  7.7. Podsumowanie     159
  
  Rozdział 8. Media społecznościowe w modelach biznesu startupów internetowych na rynku mody (Monika Bartoszek, Dawid Pacha)    161
  
  8.1. Zmiana modelu biznesu na rynku mody w skutek popularyzacji mediów społecznościowych     161
  8.2. Sektor startupów modowych wykorzystujących media społecznościowe .    164
  8.3. Modele biznesu wybranych startupów działających na rynku mody     166
  8.3.1. Uwagi ogólne     166
  3.3.2. SHOWROOM jako przykład platformy wielostronnej     167
  8.3.3. Fun In Design jako przykład współtworzenia wartości z klientem     172
  8.3.4. Odkrywanie produktu w serwisach bazujących na social curation     174
  8.4. Podsumowanie     175
  
  Rozdział 9. Konflikt społeczny w procesie kreowania wartości przedsiębiorstwa – analiza modelu biznesu serwisu internetowego Salon24.pl (Grzegorz Guździoł)     177
  
  9.1. Wstęp     177
  9.2. Konflikt społeczny w procesie kreowania wartości przedsiębiorstwa     178
  9.3. Zarządzanie konfliktem społecznym w procesie kreowania wartości     182
  9.4. Charakterystyka serwisu Salon24     183
  9.4.1. Uwagi ogólne     183
  9.4.2. Struktura serwisu     184
  9.4.3. Opiniotwórczość i wizerunek serwisu Salon24     185
  8 9.4.4. Wskaźniki efektywności serwisu     186
  9.4.5. Ogólne założenia modelu biznesu serwisu Salon24     188
  9.5. Analiza modelu biznesu Salonu24 w ujęciu Alexandra Osterwaldera i Asha Mauryi     189
  9.5.1. Uwagi ogólne     189
  9.5.2. Segmenty klientów     190
  9.5.3. Problem     192
  9.5.4. Rozwiązanie     193
  9.5.5. Propozycja wartości     193
  9.5.6. Kanały     195
  9.5.7. Relacje z klientami     195
  9.5.8. Strumień przychodów     196
  9.5.9. Struktura kosztów     197
  9.6. Analiza roli konfliktu w funkcjonowaniu serwisu na przykładzie Salonu24     198
  9.7. Podsumowanie     201
  
  Zakończenie     203
  Bibliografia     207
RozwińZwiń