Potencjał innowacyjności sektora administracji publicznej

Potencjał innowacyjności sektora administracji publicznej

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

24,95

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W książce podjęto się niezwykle trudnego zadania badawczego polegającego na wyjaśnieniu powodów sukcesywnego spadku pozycji Polski w Międzynarodowym rankingu innowacyjności sektora e-government, który cyklicznie jest opracowywany przez ONZ. Wykazano, że nie można zrozumieć tych przyczyn, skupiając się jedynie na czynnikach makroekonomicznych i globalnych. Konieczne jest przejście na poziom lokalny i wyjaśnienie, jak funkcjonuje sektor administracji publicznej na szczeblu gmin. Ujęcie tematu jest nowoczesne. Z jednej strony witryny internetowe urzędów gminnych i zamieszczone tam Biuletyny Informacji Publicznej (BIP) są oceniane jako potencjalne nośniki innowacyjności, natomiast z drugiej mamy do czynienia z udaną próbą spojrzenia na proces świadczenia usług publicznych ze strony klientów. Wnioski z badań empirycznych pozwoliły na zaproponowanie rozwinięcia modelu luk percepcji, w którym mechanizmem ich eliminacji stałyby się lokalne i centralne Multimedialne Biura Obsługi Klienta (MBOK).

Jednym z walorów pracy jest odwołanie się do wikinomii – nowej szkoły myślenia ekonomicznego, której podstawą są cztery zasady: otwartość, partnerstwo, udostępnianie zasobów i działanie globalne. Wikinomia opiera się na siedmiu niestandardowych wzorcach strategii biznesowych: pionierach partnerstwa, ideagorach, prosumentach, nowych aleksandryjczykach, platformach uczestnictwa, globalnej hali produkcyjnej i wikinomicznym miejscu pracy. W książce stosuje się te wzorce w badaniach empirycznych, co w szczególności widać w rozdziale szóstym, w którym dokonano oceny prosumpcyjnego potencjału innowacyjności istniejącego w sektorze administracji publicznej.


Liczba stron164
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-17459-0
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WPROWADZENIE     7
  
  ROZDZIAŁ 1. Cel i zakres pracy oraz metody badawcze     9
  
  1.1. Przyczyny podjęcia badań i cel pracy     9
  1.2. Hipotezy badawcze     11
  1.3. Zakres pracy     12
  1.4. Wikinomia jako nowa szkoła myślenia ekonomicznego     14
  1.5. Metody badawcze     17
  1.5.1. Klasteryzacja metodą k-średnich w badaniach jakości usług publicznych świadczonych online     17
  1.5.2. Badania sondażowe     18
  1.5.3. Analiza korespondencji w ocenie prosumpcyjnego potencjału innowacyjności    20
  1.5.4. Studium przypadku     25
  1.6. Miernik potencjału innowacyjności w sektorze administracji publicznej     26
  
  ROZDZIAŁ 2. ONZ-owskie standardy pomiaru innowacyjności sektora publicznego     30
  
  2.1. Pojęcie i funkcje e-government     30
  2.2. E-Government Development Index     31
  2.2.1. Indeks usług świadczonych online     32
  2.2.2. Indeks infrastruktury telekomunikacyjnej     34
  2.2.3. Indeks kapitału ludzkiego     35
  2.3. Międzynarodowy ranking innowacyjności     35
  
  ROZDZIAŁ 3. Wybrana problematyka jakości usług sektora administracji     38
  
  3.1. Charakterystyka usług i model jakości usług     38
  3.2. Model luk percepcji w usługach publicznych     39
  3.3. Redukcja luk w procesie świadczenia usług na podstawie hipotezy racjonalnych oczekiwań     41
  3.4. Metody badania jakości usług i satysfakcji klienta     42
  
  ROZDZIAŁ 4. Charakterystyka sektora e-government w Polsce     44
  
  4.1. Podstawy prawne funkcjonowania sektora e-government     44
  4.2. Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej     46
  4.3. W kierunku otwartego urzędu     48
  
  ROZDZIAŁ 5. Badanie jakości platform uczestnictwa dla usług publicznych świadczonych online przez urzędy gminne     50
  
  5.1. Ogólna charakterystyka województwa     50
  5.2. Ocena gminnych stron WWW w latach 2009–2012     51
  5.2.1. Ocena gminnych stron WWW w roku 2009     52
  5.2.2. Ocena gminnych stron WWW w roku 2012     59
  5.2.3. Porównanie wyników badań     66
  5.3. Przegląd usług świadczonych przez administrację publiczną     67
  5.3.1. Analiza gminnych BIP w roku 2009     69
  5.3.2. Analiza gminnych BIP w roku 2012     77
  5.4. Podsumowanie badań i wnioski     86
  
  ROZDZIAŁ 6. Ocena prosumpcyjnego potencjału innowacyjności w sektorze administracji publicznej     92
  
  6.1. Model prosumencki jako podstawa wikinomii     92
  6.2. Badanie ankietowe „Prosumpcja w administracji publicznej”     94
  6.3. Struktura badanej populacji     96
  6.4. Rola komunikacji online w procesach świadczenia usług     99
  6.5. Preferowane źródła informacji o sposobie załatwiania spraw urzędowych     103
  6.6. Przebieg postępowania administracyjnego     106
  6.7. Hipoteza racjonalnych oczekiwań a procesy komunikacji interpersonalnej     107
  6.8. Zasady współdziałania w kontaktach z klientem     112
  6.9. Oczekiwania i preferencje klientów jako źródło bodźców innowacyjności     115
  6.9.1. Źródła racjonalności w komunikacji interpersonalnej     116
  6.9.2. Oczekiwania dotyczące sposobu realizacji usług     120
  6.9.3. Kwestia poprawy jakości usług     123
  6.9.4. Kwalifikacje i profesjonalizm urzędników     127
  6.9.5. Wybrane aspekty jakości informacji     131
  6.9.6. Terminowość w postępowaniu administracyjnym     134
  6.10. Podsumowanie badań i wnioski     137
  
  ROZDZIAŁ 7. MBOK jako mechanizm redukcji luk percepcji     140
  
  7.1. Potencjał innowacyjności w administracji publicznej i metody jego uwolnienia     140
  7.2. Architektura MBOK     142
  7.3. Studium przypadku – stan obecny usługi publicznej „uzyskania decyzji o warunkach zabudowy” a jej rozwiązanie modelowe     144
  7.3.1. Stan obecny postępowania administracyjnego dotyczącego uzyskania decyzji o warunkach zabudowy     144
  7.3.2. Procedura uzyskania decyzji o warunkach zabudowy w modelu MB OK     151
  
  ZAKOŃCZENIE     154
  BIBLIOGRAFIA     158
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia