Fenomen telewizji

-30%

Fenomen telewizji

Interpretacje socjologiczne i kulturowe

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

27,93  39,90

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 39,90 zł (-30%)

Najniższa cena z 30 dni: 27,93 zł  


27,93

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Pani dr Małgorzata Bogunia-Borowska przyzwyczaiła swoich czytelników do tego, że prowadzi bardzo rzetelny i wiarygodny wywód naukowy, a jednocześnie ujmuje go w atrakcyjnej formie językowej. W przypadku jej kolejnej autorskiej książki, zatytułowanej Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe, przypuszczenia te uzyskują nie tylko potwierdzenie, ale zrealizowane są na najwyższym poziomie.

W tej książce czytelnik odnajdzie ponadto bardzo atrakcyjną prezentację skomplikowanej problematyki najnowszej humanistyki. Autorka jest ze wszech miar kompetentna w zakresie dyskutowanej przez nią metodologii, jak również bardzo sprawnie oraz z niebanalnym pomysłem prezentuje koncepcje analityczne.


Z recenzji prof. dr. hab. Wiesława Godzica



Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe to opracowanie z pewnością bardzo wartościowe. Autorka poddaje refleksji interpretacyjnej fenomen telewizji z wielu perspektyw badawczych, uzyskując interesujące i wartościowe efekty poznawcze. Z jednej strony telewizja traktowana jest tutaj jako swoiste zwierciadło, w którym odbijają się wyraziście ważne zjawiska i tendencje społeczne, a z drugiej strony sama instytucja telewizji zostaje potraktowana jako czynnik stymulujący i podtrzymujący wiele symptomatycznych wydarzeń i tendencji charakterystycznych dla naszej współczesności. Książkę Pani dr Małgorzaty Boguni-Borowskiej z pewnością należy oceniać z perspektywy wieloletniego programu badawczego, konsekwentnie realizowanego w Instytucie Socjologii UJ i dotyczącego problematyki socjologii codzienności. Kolejne tomy (...) poświęcone tym kwestiom stanowią cenny dorobek naukowy.


Z recenzji prof. dr. hab. Eugeniusza Wilka


Rok wydania2012
Liczba stron328
KategoriaKomunikacja społeczna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-3337-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie – Społeczno-kulturowa refleksja nad telewizją – telewizja w trakcie zmian    11
  
  Rozdział 1. Rzeczywistość telewizyjnych dyskursów – fenomenologia telewizyjnego medium    15
  
  Realność świata i rzeczywistość telewizyjna    15
  Popularne dyskursy telewizyjne    26
    Dyskurs rywalizacji    30
    Dyskurs stylu życia    30
    Dyskurs autoreferencyjny    30
    Dyskurs scientyfi kacyjny    31
    Dyskurs deliberatywny    31
    Dyskurs rozrywki    32
  
  Rozdział 2 – Transformacja telewizji – telemorfoza oraz status telewizji    37
  
  Telewizja jako element medialnego systemu    37
  Przyspieszony rozwój mediów    38
  Innowacyjność produktów technologicznych    38
  Telemorfoza od analogu do digitalizacji    39
  Produkcja treści medialnych    41
  Hipertrofia i ekspansja telewizyjnych ekranów    47
  Projekt AppleTV i GoogleTV    49
  Telewizja fantomowa    52
  Koncepcje telewizyjne – Mobile TV, Personal TV, Social TV, MyTV    55
  System medialny i społeczeństwo – zyski i straty    58
  
  Rozdział 3 – Self-Television – autoreferencyjna natura telewizji    61
  
  Status ponowoczesnej telewizji    61
  Telewizyjna narracja w dobie postmodernizmu    66
  Metatelewizyjna narracja i autoreferencyjna natura współczesnej telewizji    69
  Sfera publiczna i prywatna oraz obszar sceny i kulis    79
  Self-Television – refleksja nad ponowoczesną telewizją    83
  
  Rozdział 4 – Telewizja śniadaniowa – koncepcja telewizji bezpośredniego przekazu    85
  
  Koncepcja telewizji bezpośredniego przekazu    85
  Metody podtrzymywania statusu telewizji bezpośredniego przekazu    88
  Codzienność z telewizją śniadaniową    91
  Charakterystyka programu telewizji śniadaniowej    92
    Struktura programu    92
    Projekt programu – cykle tematyczne i poruszane zagadnienia    93
    Znaczenie czasu    95
    Aranżacja i sceneria przestrzeni    96
    Atmosfera i styl    97
    Postacie telewizji śniadaniowej    99
      Rola i znaczenie prezenterów    99
      Popularni goście    100
      Ważni eksperci    101
      Producenci i realizatorzy    102
      Zwyczajni ludzie    102
  Autopromocja produktów telewizyjnych w porannych widowiskach
  telewizyjnych    104
  
  Rozdział 5 – Telewizja rozrywkowa – rozrywkowa koncepcja telewizji    107
  
  Imitowanie kulturowych wzorów    107
  Rozrywka – informacja    110
  Rozrywka – polityka    115
  Rozrywka – demokracja    121
  Rozrywka – edukacja    129
  Rozrywka – kwestie społeczne    135
  Rozrywka – sport    140
  Rozrywka – talenty i osobowości telewizyjne    147
  Przyszłość telewizyjnej rozrywki    149
  
  Rozdział 6 – Teleporadnictwo – kultywacja i znaczenie zmian w życiu indywidualnym oraz społecznym    151
  
  Afirmacja zmian    151
  Teleporadnictwo – zmiana jako wartość społeczna i kulturowa    152
  Diety i zdrowe odżywianie    153
  Organizacja i porządek w domu    155
  Pielęgnacja urody i stylu    157
  Rodzina i wychowywanie dzieci    161
  Telemetamorfozy – apoteoza ekstremalnych przemian    164
  Właściwości ekstremalnych przemian    170
  Przemiana jako sukces    172
  Bajkowe przemiany w codziennym życiu    175
  
  Rozdział 7 – Teleinterwencjonizm – wizualizacja i inscenizacja problematyki społecznej i instytucjonalnej    183
  
  Problematyka społeczna i obyczajowa na początku lat dziewięćdziesiątych    183
  Teleinterwencjonizm – rozwój i znaczenie zjawiska    186
  Teleinterwencjonizm – problematyka społeczna i obyczajowa    190
    Interwencje – w sprawie pomocy    190
    Interwencje – zdarzenia kryminalne    191
    Interwencje – kwestie rodzinne    192
    Interwencje – ostrzeżenia    193
    Interwencje – naruszenie systemu aksjonormatywnego, w tym obyczajów    193
    Interwencje – wadliwe funkcjonowanie instytucji    194
  Kontrola i rozwój tematyki interwencyjnej    196
  Kryzys zaufania i kryzys relacji międzyludzkich    199
  Zjawisko pseudointerwencjonizmu    202
  
  Rozdział 8 – Telesocjonewsy – wyjaśnianie i interpretacja rzeczywistości    211
  
  Lęki, strachy i absurdy życia codziennego    211
  Paradoksy życia społecznego – perspektywa telewizyjnego medium    214
  Społeczeństwo w zwierciadle TV    218
  
  Rozdział 9 – Teleświat medyczny – medykalizacja codzienności i diagnozowanie stanu organizmu społecznego    221
  
  Popularność seriali medycznych    221
  Serial medyczny jako metafora życia społecznego    225
    „MASH” jako sposób rozliczenia wojennych traum    225
    „Szpital Brytania” jako krytyka społeczna państwa brytyjskiego    226
    „Na dobre i na złe” – mitologizacja i idealizacja szpitala    227
    „Daleko od noszy”, czyli polski szpital w krzywym zwierciadle – parodia polskiej rzeczywistości    230
    „Ostry dyżur”, czyli charakterystyka amerykańskiego społeczeństwa    232
    „Chirurdzy”, czyli szpital jako miejsce społecznej rywalizacji    237
    „Hoży doktorzy” – satyra na amerykańską rzeczywistość szpitalną    240
    „Dr House” – propaganda sukcesu amerykańskich rozwiązań systemowych    241
  Dokumentalne opowieści szpitalne – realizm medycznych opowieści    245
  Medykalizacja codziennego życia – czyli jak ryzykować i kontrolować rzeczywistość    246
  
  Rozdział 10 – Telekulinaria – popularyzacja gotowania w telewizji    251
  
  Popularność tematyki kulinarnej    251
  Rewolucyjno-transformacyjny obszar kultury kulinarnej    254
  Klasowo-ideologiczny obszar kultury kulinarnej    258
  Poradnikowo-zdrowotny obszar kultury kulinarnej    262
  Kulturowo-tożsamościowy obszar kultury kulinarnej    266
  Podróżniczo-turystyczny obszar kultury kulinarnej    269
  Codzienno-rywalizacyjny obszar kultury kulinarnej    272
  Społeczno-kulturowe funkcje programów kulinarnych    274
  
  Rozdział 11 – Telewizyjni bohaterowie Kasia i Tomek – negocjacyjny styl życia w kulturze konsumpcyjnej    277
  
  Negocjacyjny charakter kultury konsumpcyjnej    277
  Kasia i Tomek w trakcie kulturowych negocjacji    280
  Kobiecość i męskość w serialu „Kasia i Tomek”    284
  
  Rozdział 12 - Telewizyjne pokolenie „Magdy M.” – style życia reprezentantów pokolenia trzydziestolatków    289
  
  Refleksyjny projekt własnego życia na przykładzie bohaterów serialu „Magda M.”    289
  Single w wielkim mieście    297
  Magda M. – singielka w wielkim mieście    300
  
  Zakończenie - Telewizja w metaforach codzienności – społeczny i kulturowy fenomen telewizji    307
  
  Metafora lustra    308
  Metafora okna    309
  Metafora szkoły    310
  Metafora obrazu    312
  Metafora mapy    313
  
  Bibliografia    315
  Indeks nazwisk    327
  Zestawienie programów telewizyjnych, seriali oraz filmów wykorzystanych w książce     333
RozwińZwiń
Informacja o cookies
Strona ibuk.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych.
Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach.
Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia