Tradycja współcześnie - repetycja czy innowacja

-20%

Tradycja współcześnie - repetycja czy innowacja

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

29,59  36,99

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 36,99 zł (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 26,63 zł  


29,59

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Tradycja – jako zjawisko i jako problem – pozostawała przez ostatnich kilka dziesięcioleci poza sferą większego zainteresowania badaczy literatury i kultury. Dopiero w ostatnich latach zaczęła coraz wyraźniej domagać się uznania, opisu i reinterpretacji, zgodnych z jej rolą, postacią i funkcjami w kulturze i myśli współczesnej. A są one, jak wiadomo, zdominowane przez przeszłość: tzn. przez jej oddziaływanie na teraźniejszość, przez jej reinterpretowanie z perspektywy współczesności, zgodne z różnymi «politykami pamięci»; przez kompulsywne «przebijanie się» jej traumatycznych postaci na powierzchnię współczesnego życia spod warstw stłumień, przemilczeń, czy tabuistycznych zakazów. Kategoria tradycji nie jest oczywiście immunizowana na te procesy; przeciwnie – właśnie w jej obrębie nabierają one szczególnej intensywności, a bywa, że i wzorcowych postaci.


Z recenzji prof. dra hab. Ryszarda Nycza



Artykuły zamieszczone w niniejszym tomie, chociaż zróżnicowane zarówno metodologicznie, jak i zogniskowane wokół odmiennych problemów współczesnej humanistyki, stanowią interesującą odpowiedź na postawione w tytule pytanie o charakter tradycji współcześnie. Odpowiedź na owo pytanie nie jest ani oczywista, ani jednoznaczna, bowiem uznaniu, iż kategoria tradycji jest interesująca badawczo, nie towarzyszy próba jej ścisłego zdefiniowania i zamknięcia za pomocą kilku określeń i ograniczeń. Badacze, których artykuły zamieszczone w niniejszym tomie, postrzegają tradycję jako istotny i inspirujący punkt odniesienia. Jednak ten punkt odniesienia – jak dotąd – pozostaje rozpięty pomiędzy (pozornie sprzecznymi) określeniami: innowacją i repetycją.


Ze Wstępu Justyny Tabaszewskiej i Anny Jarmuszkiewicz


Rok wydania2012
Liczba stron200
KategoriaSocjologia kultury
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-3426-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp. Tradycja współcześnie – repetycja czy innowacja?     7
  
  I. Od tradycji do pamięci kulturowej     9
  
  Anna Jarmuszkiewicz, Kanon i tradycja w perspektywie literatury światowej     11
  Natalia Palich, Wyzwoleni z tradycji? Literatura i krytyka postkolonialna wobec kanonu     21
  Justyna Tabaszewska, Między kultywacją a wyborem – spór wokół pojęcia tradycji w polskim literaturoznawstwie     27
  Aldona Kopkiewicz, Par coeur. Nieunikniona i niezobowiązująca tradycja     37
  Maria Kobielska, Nowa zabawka literaturoznawcy. Do czego jest nam potrzebna pamięć kulturowa?     49
  
  II. Redefiniowanie tradycji    61
  
  Ewa Zielińska, Antykwaryczna uczta. Smakowanie tradycji w koncepcji myśli słabej Gianniego Vattimo     63
  Michalina Kmiecik, Antytradycjonalizm czy inna tradycja – o awangardowej redefinicji nowości     75
  Anna Kasperek, Między nowatorstwem a tradycją – poszukiwanie współczesnego modelu powieści u prozaików pokolenia 1910    85
  Katarzyna Szkaradnik, „Odnaleźć się w tym, z czego się kiedyś uciekło”. Mieczysława Porębskiego hermeneutyczne spojrzenie na tradycję i cywilizację     91
  Ewa Wojciechowska, Dialektyka doczytywania i dopowiadania, czyli romantyzm jako styl lektury     101
  Klaudia Ordzowiały-Grzegorczyk, Buntownicza wierność tradycji? Doświadczenie Mickiewiczowskiego słowa w eseistyce Juliana Przybosia     111
  
  III. Gra z tradycją – repetycje i innowacje    121
  
  Aleksandra Sowa-Zduńczyk, Stanisława Barańczaka Piosenki, nie śpiewane Żonie w kontekście tradycji: odniesienie, zaprzeczenie, tworzenie nowego     123
  Michał Piętniewicz, Dialektyka całości i fragmentu w Widnokręgu Wiesława Myśliwskiego     133
  Kamila Czaja, Kanon(y) „poety-belfra” – Paweł Lekszycki wobec tradycji     141
  Justyna Gorzkowicz, Idea vanitas w sztuce Roberta Kuśmirowskiego     151
  
  IV. Tradycja wyobrażona     161
  
  Aleksandra Jastrzębska, Tradycja w lekturze nieznawców     163
  Krzysztof Jajko, W poszukiwaniu kinematograficznej tradycji gatunków filmowych     171
  Bogumiła Śniegocka, Czy popbanalizm jest powtórzeniem pop-artu?     181
  Piotr Gorliński-Kucik, Tradycja literacka w Lodzie – między parodią a symulacją     191
RozwińZwiń