INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Podzielając pogląd doktryny prawa administracyjnego, podnoszący, że cechą administracji publicznej jest jej wszechobecność i aktywność, a prawa administracyjnego przenikalność przez prawie każdą dziedzinę egzystencji jednostki, co w określonym wymiarze aksjologicznym stanowi względnie pozytywną stronę tej gałęzi prawa (a przynajmniej świadczy o jego poważnej randze), dostrzec należy, że stroną negatywną tej gałęzi prawa jest niedosyt regulacji prawnych, uniemożliwiających pejoratywnie pojmowaną bezczynność administracji publicznej.
Przedmiotem pracy jest, podjęta z punktu widzenia teorii prawa administracyjnego i w pewnym zakresie nauki administracji, analityczna charakterystyka pojęć prawa, doktryny i orzecznictwa, które w dawnej i współczesnej nauce prawa administracyjnego nazywane są milczeniem i bezczynnością administracji publicznej.
(Ze Wstępu)
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 526 |
Kategoria | Prawo administracyjne |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-2695-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WYKAZ SKRÓTÓW | 13 |
1. Akty prawne | 13 |
A. Polska | 13 |
B. Inne państwa | 18 |
2. Inne | 19 |
SŁOWO WSTĘPNE | 23 |
Rozdział I. MILCZENIE I BEZCZYNNOŚĆ JAKO POJĘCIA NAUKI PRAWA I PRAWA ADMINISTRACYJNEGO – PRAWNE KONTEKSTY MILCZENIA I BEZCZYNNOŚCI | 29 |
1. Wprowadzenie | 29 |
1.1. Podmiotowe uwarunkowania milczenia i bezczynności | 29 |
1.2. Milczenie i bezczynność administracji publicznej w sferze jej działalności wewnętrznej i zewnętrznej | 33 |
1.3. Możliwości rozumienia pojęcia milczenia i bezczynności administracji publicznej | 34 |
1.4. Cele i metoda ujęcia bezczynności i milczenia administracji publicznej | 49 |
1.5. Bezczynność i milczenie w prawie administracyjnym ustrojowym, materialnym i proceduralnym | 52 |
2. Aspekty etymologiczne i semantyczne prawnych i prawniczych pojęć: „milczenie”, „bezczynność”, „zaniechanie”, „zwłoka”, „przewlekłość”, „inercja” | 53 |
2.1. Język naturalny, prawny i prawniczy. Sposoby analizy pojęć prawnych | 53 |
2.2. Uniwersalność podstawowych pojęć a zakres odrębności terminologicznych pojęć teorii prawa i części ogólnych gałęzi prawa publicznego i prywatnego | 55 |
2.3. Pojęcie milczenia | 61 |
2.4. Pojęcia bezczynności i zaniechania | 65 |
2.5. Pojęcia zwłoki i przewlekłości | 71 |
3. Mechanizmy prawne generujące działanie i brak działania administracji publicznej | 76 |
3.1. O działaniu administracji publicznej i jego znaczeniu dla definiowania administracji publicznej i prawa administracyjnego | 76 |
3.2. Metoda działania prawa administracyjnego | 78 |
3.3. Bezczynność administracji publicznej na tle zasady praworządności działania – sfery ingerencji administracji publicznej | 83 |
3.4. Bezczynność i milczenie administracji publicznej na tle form i metod działania administracji publicznej | 84 |
3.5. Bierność państwa i jego organów jako „racja stanu” | 91 |
4. Hipotezy dotyczące milczenia i bezczynności administracji publicznej weryfikowane w pracy | 94 |
Rozdział II. MILCZENIE I BEZCZYNNOŚĆ W SFERZE NORMATYWNEJ PRAWA ADMINISTRACYJNEGO DOTYCZĄCEJ USTROJU I ORGANIZACJI ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ | 103 |
1. Wprowadzenie | 103 |
2. Bezczynność i milczenie administracji publicznej w odniesieniu do norm kreujących organy administracyjne lub administrujące | 107 |
2.1. Bezczynność, przewlekłość i milczenie przy kreowaniu organów z wyboru | 110 |
2.1.1. Wybory bezpośrednie | 110 |
2.1.2. Wybory pośrednie | 117 |
2.2. Bezczynność, przewlekłość i milczenie przy kreowaniu organów z powołania | 118 |
2.2.1. Wprowadzenie – konteksty bezczynności w odniesieniu do instytucji powołania | 118 |
2.2.2. Policja | 122 |
2.2.3. Inspekcja farmaceutyczna | 130 |
2.2.4. Urzędy i izby skarbowe | 132 |
2.2.5. Samorządowe kolegia odwoławcze | 136 |
2.2.6. Dyrektorzy szkół prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego | 141 |
2.2.7. Administracja sądowa | 143 |
2.2.8. Administracja sejmowa i Najwyższa Izba Kontroli | 147 |
2.3. Bezczynność, przewlekłość i milczenie przy kreowaniu organów z mianowania | 149 |
2.3.1. Mianowanie a powołanie | 149 |
2.3.2. Służba więzienna | 150 |
3. Bezczynność, przewlekłość wobec nałożenia przez ustawodawcę w sferze normatywnej nowych zadań i kompetencji na istniejącą strukturę organów administracji publicznej | 156 |
4. Milczenie administracji w prawie samorządowym. Przykłady instytucji milczenia administracji publicznej i środków przeciwdziałania bezczynności administracji w ustawodawstwie regulującym status prawny polskiego gminnego samorządu terytorialnego | 162 |
4.1. Wprowadzenie | 162 |
4.2. Formalnoprawna „milcząca” opinia rady gminy w sprawie tworzenia, łączenia, dzielenia i znoszenia gminy oraz ustalania jej granic, nadawania gminie lub miejscowości statusu miasta i ustalania jego granic, ustalania i zmiany nazwy gminy oraz siedziby jej władz | 162 |
4.3. „Milczące przyjęcie rezygnacji” ze stanowiska przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego rady gminy | 165 |
4.4. Bezczynność ustrojowa przewodniczącego rady gminy poprzedniej kadencji w sprawie zwołania pierwszej sesji nowo wybranej rady, wywołująca z upływem terminu zakreślonego w ustawie przejęcie kompetencji przez komisarza wyborów (dewolucja kompetencji) | 165 |
4.5. Skutki bezczynności materialno-technicznej – niezłożenia przez radnego, wójta, zastępcę wójta, sekretarza gminy, skarbnika gminy, kierownika jednostki organizacyjnej gminy, osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoby wydającej decyzje administracyjne w imieniu wójta oświadczenia o swoim stanie majątkowym | 166 |
4.6. Skutki materialnoprawne, ustrojowe i proceduralne milczenia organu w przedmiocie zatwierdzenia, uzgodnienia lub zaopiniowania rozstrzygnięcia innego organu w terminie zakreślonym ustawowo | 169 |
5. Milczenie administracji publicznej jako materialna i/lub ustrojowa forma jej działania | 170 |
5.1. Wprowadzenie | 170 |
5.2. Rozwinięcie teoretycznego i administracyjno-prawnego sposobu ujęcia milczenia administracji na gruncie prawa ustrojowego | 171 |
5.3. Podsumowanie | 175 |
Rozdział III. STOSUNEK SFERY NORMATYWNEJ PRAWA KONSTYTUCYJNEGO I ADMINISTRACYJNEGO DOTYCZĄCEJ TWORZENIA PRAWA DO BEZCZYNNOŚCI PRAWODAWCZEJ ORGANÓW ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ | 177 |
1. Wprowadzenie | 177 |
1.1. Uwagi natury ogólnej – od bezczynności ustawodawczej do bezczynności prawotwórczej organów administracji publicznej | 177 |
1.2. Francuski rodowód instytucji prawnej milczenia ustawodawcy w formie silence du législateur jako proweniencja współczesnej problematyki inercji prawotwórczej władzy wykonawczej | 178 |
1.3. Działalność ustawodawcza i prawotwórcza jako jedna z gwarancji bytu i ciągłości państwa w stanach nadzwyczajnych – sposoby zawieszenia i wstrzymania z mocy prawa aktywności państwa | 181 |
2. Rozwinięcie w stanie normatywnym obowiązującym w Polsce | 185 |
2.1. Pojęcie, rodzaje oraz skutki bezczynności prawotwórczej organów administracji publicznej | 185 |
2.2. Legislacja administracyjna i tworzenie prawa przez administrację publiczną jako jej „forma działania” wobec zamkniętego systemu źródeł prawa | 190 |
2.3. Kwestie pojęciowe i terminologiczne. Czy istnieje milczenie prawotwórcze? | 192 |
2.4. Możność prawna czy obowiązek prawny tworzenia prawa przez administrację publiczną? | 196 |
3. Wybrane zagadnienia zaskarżania, kontroli i nadzorowania bezczynności prawotwórczej organów administracji publicznej | 201 |
3.1. Trybunał Konstytucyjny | 203 |
3.2. Polskie sądy administracyjne | 209 |
3.2.1. Stan pozytywnoprawny | 209 |
3.2.2. Orzecznictwo sądów administracyjnych wobec pominięć prawotwórczych w kontrolowanych aktach prawa miejscowego, a także inne formy pośredniej kontroli przez sąd pominięć i zaniechań prawodawczych | 214 |
3.3. Administracyjny nadzór i kontrola zaniechań prawodawczych organów administracji rządowej | 227 |
3.4. Administracyjny nadzór i kontrola zaniechań i pominięć prawodawczych organów jednostek samorządu terytorialnego | 230 |
3.5. Podsumowanie administracyjnego nadzoru i kontroli zaniechań i pominięć prawodawczych w strukturach scentralizowanych i zdecentralizowanych administracji publicznej | 238 |
Rozdział IV. BEZCZYNNOŚĆ I MILCZENIE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W SFERZE NORMATYWNEJ PRAWA ADMINISTRACYJNEGO DOTYCZĄCEJ WYKONYWANIA TEGO PRAWA | 241 |
1. Współczesne koncepcje wykonywania norm prawa administracyjnego | 241 |
1.1. Wprowadzenie | 241 |
1.2. Wymierność pojęcia bezczynności i milczenia w sferze stosowania i szerzej – wykonywania prawa administracyjnego | 251 |
2. Konteksty prawnego pojęcia bezczynności | 253 |
3. Klasyfikacja kompetencji organów administracji publicznej pod kątem badania bezczynności organu w odniesieniu do danej reguły kompetencyjnej | 263 |
4. Pojęcie i środki przeciwdziałania bezczynności administracji publicznej w postępowaniu jurysdykcyjnym | 264 |
4.1. Wprowadzenie | 264 |
4.2. Normy kodeksu postępowania administracyjnego – jako podstawa definicji bezczynności organu administracyjnego i środków jej przeciwdziałających | 266 |
4.2.1. Zasady załatwiania spraw | 266 |
4.2.2. Pojęcie sprawy, do której odnosi się zwrot „niezałatwienie sprawy w terminie” | 269 |
4.2.3. Terminy załatwienia sprawy | 271 |
4.2.4. Niezałatwienie sprawy w terminie i przewlekłość postępowania administracyjnego | 274 |
4.3. Normy prawne kodeksu postępowania administracyjnego – jako podstawa wyodrębnienia środków przeciwdziałających bezczynności organu administracyjnego | 280 |
4.3.1. Współczesna ocena stopnia przydatności instytucji sygnalizacji, zażalenia na niezałatwienie sprawy w terminie na gruncie kodeksu postępowania administracyjnego. Relatywizm „niezałatwienia sprawy w terminie” jako przedmiot skargi do sądu administracyjnego | 290 |
4.3.2. Instytucja zażalenia a instytucja ponaglenia | 293 |
4.3.3. Bezczynność a zaniechanie w kodeksie postępowania administracyjnego | 294 |
4.3.4. Formy przewlekłości postępowania administracyjnego i sądowo-administracyjnego (statyczna, dynamiczna lub mieszana). Zwłoka dotycząca całego postępowania a zwłoka związana z jedną czynnością procesową. „Przewlekłość” a „pośpiech” jako terminy odniesione do postępowania przed sądem cywilnym | 295 |
5. Środki przeciwdziałania bezczynności administracji w postępowaniu sądowo-administracyjnym | 304 |
5.1. Modele sądowej kontroli bezczynności administracji publicznej w okresie po II wojnie światowej – bezczynność jako przedmiot zaskarżenia do sądu administracyjnego | 304 |
5.2. Analiza pojęcia i rodzajów bezczynności organu, na które służy skarga do sądu administracyjnego w świetle ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Bezczynność polegająca na niewydaniu decyzji, postanowienia administracyjnego, niepodjęciu „innych aktów lub czynności”, a także pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego wydawanych w indywidualnych sprawach | 315 |
5.3. Płaszczyzny sądowo-administracyjnej kontroli inercji administracji publicznej. Termin wniesienia skargi na bezczynność administracji publicznej | 326 |
5.4. Przesłanki wniesienia skargi na bezczynność – legitymacja skargowa w tym przedmiocie | 326 |
5.5. Instytucja i terminy uwzględnienia przez organ skargi na bezczynność. Skutki prawne nieprzekazania sądowi administracyjnemu przez organ skargi wraz z aktami i odpowiedzią na skargę w terminie 30 dni | 329 |
5.6. Przedmiotowość postępowania sądowo-administracyjnego w sytuacji wydania przez organ administracji publicznej określonego aktu lub podjęcia czynności będących przedmiotem skargi w dniu jej wniesienia | 331 |
5.7. Przesłanki odrzucenia skargi na bezczynność | 333 |
5.8. Skutki prawne uwzględnienia skargi na bezczynność – szerokość orzekania przez sąd administracyjny w tych sprawach | 335 |
5.9. Skutki bezczynności organu w przedmiocie wykonania prawomocnego wyroku sądu administracyjnego (instytucja grzywny, przejęcie kompetencji merytorycznych przez sąd, instytucja odszkodowania) | 337 |
5.10. Refleksje i wnioski w przedmiocie pojęcia i rodzajów bezczynności organów w świetle ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi | 344 |
5.11. Milczenie w materialnym pozytywnym prawie administracyjnym | 348 |
5.11.1. Zagadnienia wprowadzające – weryfikowalne tezy dotyczące Milczenia | 348 |
5.11.2. Zdarzenia cywilnoprawne a zdarzenia administracyjnoprawne | 356 |
5.11.3. Typy układów norm kompetencyjnych, w obrębie których ustawodawca posługuje się milczeniem administracji publicznej | 361 |
5.11.4. Weryfikacja koncepcji milczenia związanego ze zgłoszeniem / informacją, zaniechaniem wydania w terminie materialnym decyzji / sprzeciwu na gruncie pozytywnego prawa administracyjnego | 363 |
5.11.5. Weryfikacja koncepcji milczenia organu administracyjnego związanego ze zgłoszeniem / informacją podmiotu administracyjnego i zaniechaniem podjęcia w terminie materialnym czynności praktycznej na gruncie pozytywnego prawa administracyjnego | 372 |
5.11.6. Weryfikacja koncepcji milczenia organu administracyjnego w układzie współdziałania organów administracji publicznej | 380 |
5.11.7. Weryfikacja koncepcji milczenia organu administracyjnego jako przesłanki rozwiązującej byt prawny decyzji administracyjnych | 385 |
5.11.8. Weryfikacja koncepcji milczenia organu administracyjnego jako milczącej interpretacji prawa publicznego | 387 |
5.11.9. Wnioski | 393 |
Rozdział V. MILCZENIE/BEZCZYNNOŚĆ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W SYSTEMACH PRAWNYCH WYBRANYCH PAŃSTW | 397 |
1. Wprowadzenie | 397 |
2. Silence de l’administration i skarga na milczenie administracji niewydającej decyzji administracyjnej w prawie pozytywnym i judykaturze francuskiej w latach 1864–2010 oraz ewolucja zainteresowań doktryny polskiej problemem inercji władzy administracyjnej | 399 |
2.1. Zakres art. 7 dekretu drugiego cesarstwa z 2 listopada 1864 roku | 399 |
2.2. Zmiany legislacyjne i wpływ orzecznictwa Rady Stanu na ewolucję zasady zaskarżalności milczenia władzy administracyjnej | 406 |
2.3. Zaskarżalność milczenia władzy administracyjnej we Francji od 1944 roku po powrocie do systemu demokratycznego | 412 |
3. Włochy | 424 |
4. Austria | 427 |
5. Niemcy | 438 |
6. Czechy, Słowacja i dawna Czechosłowacja (tzw. Pierwsza Czechosłowacja i Druga Czechosłowacja) | 442 |
7. Hiszpania | 454 |
8. Estonia | 463 |
9. Holandia | 466 |
10. Ukraina | 467 |
11. Grecja | 471 |
12. Uregulowania w przedwojennej i powojennej Jugosławii oraz okresu socjalistycznego w Bułgarii, na Węgrzech i w Rumunii | 471 |
13. Specyfika inercji administracyjnej w systemie amerykańskim | 477 |
14. Wnioski | 482 |
Wykaz literatury | 485 |