Milczenie i bezczynność w prawie administracyjnym

-20%

Milczenie i bezczynność w prawie administracyjnym

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

41,16  51,45

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 51,45 zł (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 37,04 zł  


41,16

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Podzielając pogląd doktryny prawa administracyjnego, podnoszący, że cechą administracji publicznej jest jej wszechobecność i aktywność, a prawa administracyjnego przenikalność przez prawie każdą dziedzinę egzystencji jednostki, co w określonym wymiarze aksjologicznym stanowi względnie pozytywną stronę tej gałęzi prawa (a przynajmniej świadczy o jego poważnej randze), dostrzec należy, że stroną negatywną tej gałęzi prawa jest niedosyt regulacji prawnych, uniemożliwiających pejoratywnie pojmowaną bezczynność administracji publicznej.

Przedmiotem pracy jest, podjęta z punktu widzenia teorii prawa administracyjnego i w pewnym zakresie nauki administracji, analityczna charakterystyka pojęć prawa, doktryny i orzecznictwa, które w dawnej i współczesnej nauce prawa administracyjnego nazywane są milczeniem i bezczynnością administracji publicznej.


(Ze Wstępu)


Rok wydania2011
Liczba stron526
KategoriaPrawo administracyjne
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-2695-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WYKAZ SKRÓTÓW     13
  1. Akty prawne     13
  A. Polska     13
  B. Inne państwa     18
  2. Inne     19
  SŁOWO WSTĘPNE     23
  
  Rozdział I. MILCZENIE I BEZCZYNNOŚĆ JAKO POJĘCIA NAUKI PRAWA I PRAWA ADMINISTRACYJNEGO – PRAWNE KONTEKSTY MILCZENIA I BEZCZYNNOŚCI     29
  
  1. Wprowadzenie     29
  1.1. Podmiotowe uwarunkowania milczenia i bezczynności     29
  1.2. Milczenie i bezczynność administracji publicznej w sferze jej działalności wewnętrznej i zewnętrznej     33
  1.3. Możliwości rozumienia pojęcia milczenia i bezczynności administracji publicznej     34
  1.4. Cele i metoda ujęcia bezczynności i milczenia administracji publicznej     49
  1.5. Bezczynność i milczenie w prawie administracyjnym ustrojowym, materialnym i proceduralnym     52
  2. Aspekty etymologiczne i semantyczne prawnych i prawniczych pojęć: „milczenie”, „bezczynność”, „zaniechanie”, „zwłoka”, „przewlekłość”, „inercja”     53
  2.1. Język naturalny, prawny i prawniczy. Sposoby analizy pojęć prawnych     53
  2.2. Uniwersalność podstawowych pojęć a zakres odrębności terminologicznych pojęć teorii prawa i części ogólnych gałęzi prawa publicznego i prywatnego     55
  2.3. Pojęcie milczenia     61
  2.4. Pojęcia bezczynności i zaniechania     65
  2.5. Pojęcia zwłoki i przewlekłości     71
  3. Mechanizmy prawne generujące działanie i brak działania administracji publicznej     76
  3.1. O działaniu administracji publicznej i jego znaczeniu dla definiowania administracji publicznej i prawa administracyjnego     76
  3.2. Metoda działania prawa administracyjnego     78
  3.3. Bezczynność administracji publicznej na tle zasady praworządności działania – sfery ingerencji administracji publicznej     83
  3.4. Bezczynność i milczenie administracji publicznej na tle form i metod działania administracji publicznej     84
  3.5. Bierność państwa i jego organów jako „racja stanu”     91
  4. Hipotezy dotyczące milczenia i bezczynności administracji publicznej weryfikowane w pracy     94
  
  Rozdział II. MILCZENIE I BEZCZYNNOŚĆ W SFERZE NORMATYWNEJ PRAWA ADMINISTRACYJNEGO DOTYCZĄCEJ USTROJU I ORGANIZACJI ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ     103
  
  1. Wprowadzenie     103
  2. Bezczynność i milczenie administracji publicznej w odniesieniu do norm kreujących organy administracyjne lub administrujące     107
  2.1. Bezczynność, przewlekłość i milczenie przy kreowaniu organów z wyboru     110
  2.1.1. Wybory bezpośrednie     110
  2.1.2. Wybory pośrednie     117
  2.2. Bezczynność, przewlekłość i milczenie przy kreowaniu organów z powołania     118
  2.2.1. Wprowadzenie – konteksty bezczynności w odniesieniu do instytucji powołania     118
  2.2.2. Policja     122
  2.2.3. Inspekcja farmaceutyczna     130
  2.2.4. Urzędy i izby skarbowe     132
  2.2.5. Samorządowe kolegia odwoławcze     136
  2.2.6. Dyrektorzy szkół prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego     141
  2.2.7. Administracja sądowa     143
  2.2.8. Administracja sejmowa i Najwyższa Izba Kontroli     147
  2.3. Bezczynność, przewlekłość i milczenie przy kreowaniu organów z mianowania     149
  2.3.1. Mianowanie a powołanie     149
  2.3.2. Służba więzienna     150
  3. Bezczynność, przewlekłość wobec nałożenia przez ustawodawcę w sferze normatywnej nowych zadań i kompetencji na istniejącą strukturę organów administracji publicznej     156
  4. Milczenie administracji w prawie samorządowym. Przykłady instytucji milczenia administracji publicznej i środków przeciwdziałania bezczynności administracji w ustawodawstwie regulującym status prawny polskiego gminnego samorządu terytorialnego     162
  4.1. Wprowadzenie     162
  4.2. Formalnoprawna „milcząca” opinia rady gminy w sprawie tworzenia, łączenia, dzielenia i znoszenia gminy oraz ustalania jej granic, nadawania gminie lub miejscowości statusu miasta i ustalania jego granic, ustalania i zmiany nazwy gminy oraz siedziby jej władz     162
  4.3. „Milczące przyjęcie rezygnacji” ze stanowiska przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego rady gminy     165
  4.4. Bezczynność ustrojowa przewodniczącego rady gminy poprzedniej kadencji w sprawie zwołania pierwszej sesji nowo wybranej rady, wywołująca z upływem terminu zakreślonego w ustawie przejęcie kompetencji przez komisarza wyborów (dewolucja kompetencji)     165
  4.5. Skutki bezczynności materialno-technicznej – niezłożenia przez radnego, wójta, zastępcę wójta, sekretarza gminy, skarbnika gminy, kierownika jednostki organizacyjnej gminy, osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoby wydającej decyzje administracyjne w imieniu wójta oświadczenia o swoim stanie majątkowym     166
  4.6. Skutki materialnoprawne, ustrojowe i proceduralne milczenia organu w przedmiocie zatwierdzenia, uzgodnienia lub zaopiniowania rozstrzygnięcia innego organu w terminie zakreślonym ustawowo     169
  5. Milczenie administracji publicznej jako materialna i/lub ustrojowa forma jej działania     170
  5.1. Wprowadzenie     170
  5.2. Rozwinięcie teoretycznego i administracyjno-prawnego sposobu ujęcia milczenia administracji na gruncie prawa ustrojowego     171
  5.3. Podsumowanie     175
  
  Rozdział III. STOSUNEK SFERY NORMATYWNEJ PRAWA KONSTYTUCYJNEGO I ADMINISTRACYJNEGO DOTYCZĄCEJ TWORZENIA PRAWA DO BEZCZYNNOŚCI PRAWODAWCZEJ ORGANÓW ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ     177
  
  1. Wprowadzenie     177
  1.1. Uwagi natury ogólnej – od bezczynności ustawodawczej do bezczynności prawotwórczej organów administracji publicznej     177
  1.2. Francuski rodowód instytucji prawnej milczenia ustawodawcy w formie silence du législateur jako proweniencja współczesnej problematyki inercji prawotwórczej władzy wykonawczej     178
  1.3. Działalność ustawodawcza i prawotwórcza jako jedna z gwarancji bytu i ciągłości państwa w stanach nadzwyczajnych – sposoby zawieszenia i wstrzymania z mocy prawa aktywności państwa     181
  2. Rozwinięcie w stanie normatywnym obowiązującym w Polsce     185
  2.1. Pojęcie, rodzaje oraz skutki bezczynności prawotwórczej organów administracji publicznej     185
  2.2. Legislacja administracyjna i tworzenie prawa przez administrację publiczną jako jej „forma działania” wobec zamkniętego systemu źródeł prawa     190
  2.3. Kwestie pojęciowe i terminologiczne. Czy istnieje milczenie prawotwórcze?     192
  2.4. Możność prawna czy obowiązek prawny tworzenia prawa przez administrację publiczną?     196
  3. Wybrane zagadnienia zaskarżania, kontroli i nadzorowania bezczynności prawotwórczej organów administracji publicznej     201
  3.1. Trybunał Konstytucyjny     203
  3.2. Polskie sądy administracyjne     209
  3.2.1. Stan pozytywnoprawny     209
  3.2.2. Orzecznictwo sądów administracyjnych wobec pominięć prawotwórczych w kontrolowanych aktach prawa miejscowego, a także inne formy pośredniej kontroli przez sąd pominięć i zaniechań prawodawczych     214
  3.3. Administracyjny nadzór i kontrola zaniechań prawodawczych organów administracji rządowej     227
  3.4. Administracyjny nadzór i kontrola zaniechań i pominięć prawodawczych organów jednostek samorządu terytorialnego     230
  3.5. Podsumowanie administracyjnego nadzoru i kontroli zaniechań i pominięć prawodawczych w strukturach scentralizowanych i zdecentralizowanych administracji publicznej     238
  
  Rozdział IV. BEZCZYNNOŚĆ I MILCZENIE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W SFERZE NORMATYWNEJ PRAWA ADMINISTRACYJNEGO DOTYCZĄCEJ WYKONYWANIA TEGO PRAWA     241
  
  1. Współczesne koncepcje wykonywania norm prawa administracyjnego     241
  1.1. Wprowadzenie     241
  1.2. Wymierność pojęcia bezczynności i milczenia w sferze stosowania i szerzej – wykonywania prawa administracyjnego     251
  2. Konteksty prawnego pojęcia bezczynności     253
  3. Klasyfikacja kompetencji organów administracji publicznej pod kątem badania bezczynności organu w odniesieniu do danej reguły kompetencyjnej     263
  4. Pojęcie i środki przeciwdziałania bezczynności administracji publicznej w postępowaniu jurysdykcyjnym     264
  4.1. Wprowadzenie     264
  4.2. Normy kodeksu postępowania administracyjnego – jako podstawa definicji bezczynności organu administracyjnego i środków jej przeciwdziałających     266
  4.2.1. Zasady załatwiania spraw     266
  4.2.2. Pojęcie sprawy, do której odnosi się zwrot „niezałatwienie sprawy w terminie”     269
  4.2.3. Terminy załatwienia sprawy     271
  4.2.4. Niezałatwienie sprawy w terminie i przewlekłość postępowania administracyjnego     274
  4.3. Normy prawne kodeksu postępowania administracyjnego – jako podstawa wyodrębnienia środków przeciwdziałających bezczynności organu administracyjnego     280
  4.3.1. Współczesna ocena stopnia przydatności instytucji sygnalizacji, zażalenia na niezałatwienie sprawy w terminie na gruncie kodeksu postępowania administracyjnego. Relatywizm „niezałatwienia sprawy w terminie” jako przedmiot skargi do sądu administracyjnego     290
  4.3.2. Instytucja zażalenia a instytucja ponaglenia     293
  4.3.3. Bezczynność a zaniechanie w kodeksie postępowania administracyjnego     294
  4.3.4. Formy przewlekłości postępowania administracyjnego i sądowo-administracyjnego (statyczna, dynamiczna lub mieszana). Zwłoka dotycząca całego postępowania a zwłoka związana z jedną czynnością procesową. „Przewlekłość” a „pośpiech” jako terminy odniesione do postępowania przed sądem cywilnym     295
  5. Środki przeciwdziałania bezczynności administracji w postępowaniu sądowo-administracyjnym     304
  5.1. Modele sądowej kontroli bezczynności administracji publicznej w okresie po II wojnie światowej – bezczynność jako przedmiot zaskarżenia do sądu administracyjnego     304
  5.2. Analiza pojęcia i rodzajów bezczynności organu, na które służy skarga do sądu administracyjnego w świetle ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Bezczynność polegająca na niewydaniu decyzji, postanowienia administracyjnego, niepodjęciu „innych aktów lub czynności”, a także pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego wydawanych w indywidualnych sprawach     315
  5.3. Płaszczyzny sądowo-administracyjnej kontroli inercji administracji publicznej. Termin wniesienia skargi na bezczynność administracji publicznej     326
  5.4. Przesłanki wniesienia skargi na bezczynność – legitymacja skargowa w tym przedmiocie     326
  5.5. Instytucja i terminy uwzględnienia przez organ skargi na bezczynność. Skutki prawne nieprzekazania sądowi administracyjnemu przez organ skargi wraz z aktami i odpowiedzią na skargę w terminie 30 dni     329
  5.6. Przedmiotowość postępowania sądowo-administracyjnego w sytuacji wydania przez organ administracji publicznej określonego aktu lub podjęcia czynności będących przedmiotem skargi w dniu jej wniesienia     331
  5.7. Przesłanki odrzucenia skargi na bezczynność     333
  5.8. Skutki prawne uwzględnienia skargi na bezczynność – szerokość orzekania przez sąd administracyjny w tych sprawach     335
  5.9. Skutki bezczynności organu w przedmiocie wykonania prawomocnego wyroku sądu administracyjnego (instytucja grzywny, przejęcie kompetencji merytorycznych przez sąd, instytucja odszkodowania)     337
  5.10. Refleksje i wnioski w przedmiocie pojęcia i rodzajów bezczynności organów w świetle ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi     344
  5.11. Milczenie w materialnym pozytywnym prawie administracyjnym     348
  5.11.1. Zagadnienia wprowadzające – weryfikowalne tezy dotyczące Milczenia     348
  5.11.2. Zdarzenia cywilnoprawne a zdarzenia administracyjnoprawne     356
  5.11.3. Typy układów norm kompetencyjnych, w obrębie których ustawodawca posługuje się milczeniem administracji publicznej     361
  5.11.4. Weryfikacja koncepcji milczenia związanego ze zgłoszeniem / informacją, zaniechaniem wydania w terminie materialnym decyzji / sprzeciwu na gruncie pozytywnego prawa administracyjnego     363
  5.11.5. Weryfikacja koncepcji milczenia organu administracyjnego związanego ze zgłoszeniem / informacją podmiotu administracyjnego i zaniechaniem podjęcia w terminie materialnym czynności praktycznej na gruncie pozytywnego prawa administracyjnego     372
  5.11.6. Weryfikacja koncepcji milczenia organu administracyjnego w układzie współdziałania organów administracji publicznej     380
  5.11.7. Weryfikacja koncepcji milczenia organu administracyjnego jako przesłanki rozwiązującej byt prawny decyzji administracyjnych     385
  5.11.8. Weryfikacja koncepcji milczenia organu administracyjnego jako milczącej interpretacji prawa publicznego     387
  5.11.9. Wnioski     393
  
  Rozdział V. MILCZENIE/BEZCZYNNOŚĆ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W SYSTEMACH PRAWNYCH WYBRANYCH PAŃSTW     397
  
  1. Wprowadzenie     397
  2. Silence de l’administration i skarga na milczenie administracji niewydającej decyzji administracyjnej w prawie pozytywnym i judykaturze francuskiej w latach 1864–2010 oraz ewolucja zainteresowań doktryny polskiej problemem inercji władzy administracyjnej     399
  2.1. Zakres art. 7 dekretu drugiego cesarstwa z 2 listopada 1864 roku     399
  2.2. Zmiany legislacyjne i wpływ orzecznictwa Rady Stanu na ewolucję zasady zaskarżalności milczenia władzy administracyjnej     406
  2.3. Zaskarżalność milczenia władzy administracyjnej we Francji od 1944 roku po powrocie do systemu demokratycznego     412
  3. Włochy     424
  4. Austria     427
  5. Niemcy     438
  6. Czechy, Słowacja i dawna Czechosłowacja (tzw. Pierwsza Czechosłowacja i Druga Czechosłowacja)     442
  7. Hiszpania     454
  8. Estonia     463
  9. Holandia     466
  10. Ukraina     467
  11. Grecja     471
  12. Uregulowania w przedwojennej i powojennej Jugosławii oraz okresu socjalistycznego w Bułgarii, na Węgrzech i w Rumunii     471
  13. Specyfika inercji administracyjnej w systemie amerykańskim     477
  14. Wnioski     482
  
  Wykaz literatury     485
RozwińZwiń