INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Tematem książki jest analiza terapeutycznej funkcji, jaką filozofii przypisywali autorzy późnego antyku – Marek Aureliusz, Plotyn i Augustyn. Tych przedstawicieli różnych szkół filozoficznych (stoicyzmu, neoplatonizmu i chrześcijańskiego platonizmu) łączyło przekonanie, że człowiek żyje w sposób głęboko nienaturalny, czyniąc złoi cierpiąc. Podobnie jak lekarz, który najpierw stawia diagnozę, a potem zaleca stosowne leczenie, filozofowie ci starali się najpierw zrozumieć przyczyny dręczącej człowieka choroby duchowej, a następnie – proponowali terapię, której istotą były ćwiczenia duchowe. Celem tych ćwiczeń było uzdrowienie człowieka jako przywrócenie go do stanu naturalnego. Przedmiotem książki jest proponowana przez nich metoda terapii w kontekście ich wizji człowieka i świata. We wnioskach autor odnosi się krótko do sensowności szukania podobieństw między metodami filozoficznej terapii a współczesnymi metodami psychologicznym.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 256 |
Kategoria | Klasyczne teksty filozoficzne |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2679-6 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
Rozdział I: Rozmyślania Marka Aureliusza, czyli uzdrowienie przez przemianę myślenia | 29 |
1. Człowiek w świecie | 29 |
Moralnie źli ludzie w doskonałym świecie | 29 |
Namiętność jako choroba | 34 |
2. Metoda filozoficznej terapii | 43 |
Kontemplacja w Rozmyślaniach | 48 |
Forma literacka Rozmyślań i jej implikacje | 51 |
Obrazy i perspektywy | 60 |
Argumenty i sentencje | 73 |
3. Bene beateque vivere | 81 |
Rozdział II: Enneady Plotyna, czyli uzdrowienie przez kontemplację | 88 |
1. Człowiek w świecie | 88 |
Człowiek zanurzony w tym, co boskie | 88 |
Mechanizm upadku | 95 |
2. Metoda filozoficznej terapii | 105 |
Etapy terapii | 105 |
Rodzaje kontemplacji | 112 |
Forma literacka Ennead i jej implikacje | 118 |
Metoda aferetyczna | 128 |
Metoda anabatyczna | 132 |
Metoda deiktyczna | 139 |
3. Bene beateque vivere | 147 |
Rozdział III: Wyznania Augustyna, czyli uzdrowienie przez więź z Bogiem | 156 |
1. Człowiek w świecie | 156 |
Fecisti nos ad Te… | 156 |
Mechanizm grzechu | 160 |
2. Metoda filozoficznej terapii | 166 |
Christus Medicus Humilis | 166 |
Nawrócenie i nawrócenia | 171 |
Rodzaje kontemplacji | 179 |
Forma literacka Wyznań i jej implikacje | 182 |
Chrześcijańsko-platońska metoda anabatyczna | 192 |
Confessio jako esencja modlitwy | 200 |
Modlitwa psalmem | 211 |
3. Bene beateque vivere | 219 |
Zakończenie | 228 |
Bibliografia | 234 |
Philosophy as Therapy in the Works of Marcus Aurelius, Plotinus and Augustine (Summary) | 256 |