Studium emisji związków toksycznych spalin z systemów napędowych autobusów miejskich

-28%

Studium emisji związków toksycznych spalin z systemów napędowych autobusów miejskich

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

13,68  19,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 19,00 zł (-28%)

Najniższa cena z 30 dni: 14,25 zł (-4%)  


13,68

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Tematyka rozprawy dotyczy metod badań autobusów miejskich wyposażonych w nowoczesne układy napędowe, zasilanych różnymi rodzajami paliw. Badana grupa pojazdów zaliczana jest do kategorii pojazdów ciężkich, jednak ze względu na warunki eksploatacji związane z charakterystykami realizowanych tras komunikacyjnych, a także ich właściwości konstrukcyjne, podjęto próbę weryfikacji słuszności stosowania obecnie obowiązujących i przyszłych przepisów homologacyjnych. W pracy zamieszczono krytyczną analizę obowiązujących przepisów dotyczących emisji związków toksycznych spalin dla pojazdów ciężkich. Analiza ta wykazała pewne braki i niedoskonałości w obecnych normatywach. Dotyczy to przede wszystkim testów badawczych, procedur badań w rzeczywistych warunkach eksploatacji oraz kontroli emisji podczas eksploatacji. Na tej podstawie stwierdzono, że konieczna jest weryfikacja tych przepisów i wprowadzenie zmian. Dodatkowym argumentem za podjęciem tych działań są nowe możliwości poznawcze, wynikające z badań emisji w rzeczywistych warunkach eksploatacji pojazdów.

Wykonane i opisane w pracy badania dotyczyły pomiarów emisji związków szkodliwych spalin z silników autobusów miejskich. Oprócz wyników emisji zanieczyszczeń, badania dostarczyły cennych informacji na temat rzeczywistych parametrów pracy silników i całych układów napędowych. W pracy przedstawiono analizę emisji głównych składników spalin w zależności od przyjętej procedury pomiarowej, a także analizę warunków pracy silników oraz określono najczęściej wykorzystywane zakresy obciążeń i prędkości obrotowych wału korbowego. Uzupełnieniem rozprawy jest odniesienie rzeczywistych warunków pracy silników do tych parametrów w testach homologacyjnych ESC oraz ETC. Na tej podstawie sformułowano wnioski odnośnie do reprezentatywności obecnie obowiązujących testów i zaproponowano metodę oceny zanieczyszczeń ba-danej grupy pojazdów w warunkach rzeczywistych. Ponadto przygotowano specjalny test jezdny, który odzwierciedla warunki występujące w aglomeracji poznańskiej. Wykonane analizy potwierdziły wnioski wynikające z wcześniej realizowanych prac o nieodpowiedniej budowie testów homologacyjnych w aspekcie warunków pracy współczesnych silników zastosowanych w autobusach miejskich.

Niniejsza rozprawa przedstawia zagadnienia związane z budową i eksploatacją komutatorowych maszyn prądu stałego. Kompleksowo rozpatrzono sprzężone zjawiska elektro-magneto-mechaniczne występujące podczas pracy tych maszyn. Szczególną uwagę zwrócono na zjawiska elektromechaniczne zachodzące w węźle zestyku ślizgowego, a dokładniej na problem powstawania samowzbudnych drgań szczotek. Problematykę oddziaływań elektromechanicznych na konstrukcję samej maszyny ograniczono do zjawisk zachodzących w bezkadłubowych maszynach małej i średniej mocy.


Rok wydania2013
Liczba stron136
KategoriaBudowa i eksploatacja maszyn
WydawcaWydawnictwo Politechniki Poznańskiej
ISBN-13978-83-7775-307-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

EBOOKI WYDAWCY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Streszczenie     5
  Wykaz ważniejszych oznaczeń     6
  
  1. Wprowadzenie     8
  
  2. Przepisy dotyczące emisji zanieczyszczeń z silników autobusów miejskich    13
  
  2.1. Homologacja autobusów miejskich     13
  2.2. Przepisy homologacyjne dotyczące emisji spalin     15
  2.3. Kontrola emisji w warunkach pozatestowych     22
  2.4. Określanie poziomów emisji zanieczyszczeń przy wykorzystaniu metod wyznaczania okien uśredniania     25
  2.5. Badania pojazdów w testach jezdnych     28
  
  3. Przegląd literatury w aspekcie badań emisji związków toksycznych spalin z silników autobusów miejskich     31
  
  4. Problem badawczy     34
  
  4.1. Istota problemu i cel pracy     34
  4.2. Sposób rozwiązania problemu oraz zakres pracy     37
  
  5. Analiza wskaźników ekologicznych autobusów miejskich w rzeczywistych warunkach eksploatacji    40
  
  5.1. Metodyka badań     40
  5.2. Badania emisji związków szkodliwych spalin w testach NTE i UE 582/2011    44
  5.2.1. Autobusy z napędem hybrydowym     44
  5.2.2. Autobusy z napędem konwencjonalnym    67
  5.2.3. Autobusy zasilane sprężonym gazem ziemnym    81
  
  6. Opracowanie metody oceny emisji zanieczyszczeń w warunkach rzeczywistej eksploatacji     89
  
  6.1. Idea metody oceny emisji związków szkodliwych    89
  6.2. Zastosowanie proponowanej metody na przykładzie emisji tlenku węgla     96
  6.2.1. Badania w warunkach testów silnikowych     96
  6.2.2. Badania w rzeczywistych warunkach eksploatacji    100
  6.3. Wykorzystanie charakterystyki gęstości czasowej silnika do oceny emisji zanieczyszczeń gazów wylotowych     104
  
  7. Propozycja testów badawczych odwzorowujących rzeczywiste warunki eksploatacji autobusów miejskich w Poznaniu     114
  
  7.1. Charakterystyka linii i taboru autobusowego    114
  7.2. Analiza warunków charakteryzujących ruch autobusów miejskich w aspekcie oceny zgodności z ustandaryzowanymi cyklami jezdnymi     116
  7.3. Wyznaczenie i analiza rzeczywistych cykli jezdnych autobusów    118
  7.4. Wyznaczenie testów jezdnych dla autobusów    122
  7.4.1. Metodyka wyznaczania testów    122
  7.4.2. Test przeznaczony dla pojazdów hybrydowych     124
  7.4.3. Test przeznaczony dla pojazdów konwencjonalnych    125
  7.4.4. Warunki prowadzenia pomiarów emisji zanieczyszczeń i zużycia paliwa w testach jezdnych    127
  7.5. Weryfikacja wyznaczonych testów jezdnych    129
  
  8. Podsumowanie    133
  
  Literatura     136
  Summary     145
RozwińZwiń