INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Podjęta tematyka rozważań sytuuje się na styku dwóch dużych obszarów dociekań pedagogicznych. Z jednej strony obejmuje problem pedeutologiczny, dociekając, w jakie kompetencje powinien być wyposażony współczesny nauczyciel, z drugiej zaś – aktualne problemy teorii wychowania estetycznego przez zawężenie podmiotu badań do nauczycieli muzyki.
W pierwszej rozdziale skoncentrowano się na roli technologii informacyjno-komunikacyjnej we współczesnej pedagogice, ze specjalnym uwzględnieniem edukacji estetycznej, co każe również zastanowić się nad obecnością nowych mediów w sztuce. Przedstawione są tu stanowiska zarówno pedagogów, jak i teoretyków sztuki (tu głównie Ryszarda W. Kluszczyńskiego) na temat udziału nowych mediów w obydwu rozpatrywanych obszarach.
Drugi rozdział dotyczy pojęcia kompetencji informatycznych nauczyciela muzyki. Opisano w nim kompetencje oraz poddano analizie dokumenty określające postulowany stan kompetencji informatycznych nauczycieli muzyki, a także ich naturalne rozwinięcie, jakim są programy kształcenia kandydatów na nauczycieli muzyki w uczelniach regionu łódzkiego.
W kolejnym rozdziale zawarto metodologię badań, zarówno ilościowych, jak i jakościowych. Oprócz przedmiotu badań, celów, metod, technik, narzędzi, omówiono również samą organizację badań.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 300 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7969-718-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
1. Technologia informacyjno-komunikacyjna w edukacji estetycznej | 16 |
1.1. Pojęcie technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK) | 16 |
1.2. TIK wobec współczesnych problemów pedagogiki | 18 |
1.3. TIK jako narzędzie wypowiedzi artystycznej | 23 |
1.4. Rola TIK we współczesnej dydaktyce przedmiotów estetycznych | 26 |
1.5. Przyczyny oporu we wprowadzaniu TIK do warsztatu pracy nauczyciela | 33 |
2. Kompetencje informatyczne nauczyciela muzyki w klasach IV-VI szkoły podstawowej | 40 |
2.1. Pojęcie kompetencji – ustalenia definicyjne | 40 |
2.2. Pojęcie kompetencji informatycznych nauczyciela | 48 |
2.3. Stan badań nad kompetencjami informatycznymi nauczycieli muzyki | 50 |
2.4. Postulowany zakres kompetencji informatycznych nauczyciela muzyki w świetle dokumentów | 55 |
2.4.1. Standardy przygotowania nauczycieli w zakresie technologii informacyjnej i informatyki | 56 |
2.4.2. Standardy kształcenia nauczycieli | 60 |
2.4.3. Warunki uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli | 69 |
2.4.4. Standardy edukacji kulturalnej | 70 |
2.4.5. Podstawa programowa kształcenia ogólnego | 71 |
2.4.6. Zalecenia Unii Europejskiej | 72 |
2.5. Kompetencje informatyczne w programach kształcenia kandydatów na nauczycieli muzyki w uczelniach regionu łódzkiego | 74 |
2.5.1. Uniwersytet łódzki | 76 |
2.5.2. akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w łodzi | 77 |
2.5.3. Kolegium Nauczycielskie w Zgierzu | 78 |
3. Założenia metodologiczne badań | 81 |
3.1. Przedmiot i cele badań | 81 |
3.2. Problemy i hipotezy badawcze | 83 |
3.3. Metody i techniki badawcze | 84 |
3.4. Zmienne i ich wskaźniki | 87 |
3.5. Narzędzia badawcze | 88 |
3.5.1. ankieta dla nauczyciela | 89 |
3.5.2. ankieta dla dyrektora szkoły | 89 |
3.6. organizacja badań | 90 |
4. Analiza wyników badań | 92 |
4.1. Prezentacja wyników badań ilościowych | 92 |
4.1.1. charakterystyka badanej grupy | 92 |
4.1.2. Stopień wykorzystania TIK przez badanych nauczycieli | 96 |
– Zastosowania | 97 |
– oprogramowanie | 113 |
– częstotliwość | 131 |
– Sprzęt | 143 |
4.1.3. Przyczyny niedostatecznego wykorzystania TIK w opiniach badanych nauczycieli | 147 |
4.1.4. Poziom kompetencji informatycznych badanych nauczycieli | 162 |
4.2. Porównanie postulowanego i rzeczywistego stanu kompetencji informatycznych badanej grupy nauczycieli | 170 |
4.2.1. Ustalenie wyznaczników postulowanego stanu kompetencji informatycznych nauczycieli muzyki | 170 |
4.2.2. Zestawienie stanu rzeczywistego (SR) kompetencji informatycznych badanych nauczycieli z trzema wersjami stanu postulowanego (SP) | 179 |
4.2.3. Rozbieżności między stanem postulowanym i rzeczywistym kompetencji informatycznych badanych nauczycieli | 192 |
4.3. Przyczyny rozbieżności między stanem postulowanym i rzeczywistym kompetencji informatycznych badanych nauczycieli | 196 |
4.3.1. Przyczyny związane z postawą nauczyciela | 198 |
4.3.2. Przyczyny związane z systemem kształcenia i dokształcania nauczycieli | 202 |
4.3.3. Przyczyny związane z organizacją funkcjonowania szkoły | 206 |
4.4. Motywacje nabywania kompetencji informatycznych w kontekście indywidualnych przypadków – analiza wywiadów | 209 |
4.4.1. Przypadek N1 | 212 |
4.4.2. Przypadek N2 | 220 |
4.4.3. Przypadek N3 | 226 |
4.4.4. Przypadek N4 | 232 |
4.4.5. Przypadek N5 | 239 |
4.4.6. Przypadek N6 | 244 |
4.4.7. Przypadek N7 | 250 |
4.4.8. Podsumowanie wyników badań jakościowych | 257 |
5. Wnioski i postulaty | 246 |
5.1. Wnioski i postulaty w kontekście pedeutologicznym | 264 |
5.2. Wnioski i postulaty dotyczące organizacji pracy szkoły | 267 |
5.3. Wnioski i postulaty dotyczące dydaktyki muzyki – rozwiązania praktyczne | 269 |
5.4. Wnioski i postulaty dotyczące teorii wychowania estetycznego | 275 |
5.5. Zakończenie | 279 |
Bibliografia | 282 |
Aneks – Formularz ankiety dla nauczyciela muzyki | 289 |
– Formularz ankiety dla dyrektora szkoły | 295 |
Indeks tabel | 297 |
Indeks wykresów | 298 |