POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
W książce przedstawiono wyniki interdyscyplinarnych badań nad dziełami i obecnością wielkiego dramaturga elżbietańskiego w Polsce w zmieniającym się kontekście historycznym i kulturowym. Jest ona po części efektem dyskusji naukowych prowadzonych w Międzynarodowym Centrum Badań Szekspirowskich utworzonym w Uniwersytecie Łódzkim w 2012 r.
Interesująca tematyka (m.in. „mit Hamleta” w kulturze polskiej, sprawa autorstwa sztuk Szekspira i teoria spiskowa, Szekspir w Teatrze Telewizji Polskiej) oraz sposób, w jaki przedstawione zostały metamorfozy pisarza i jego twórczości w literaturze, filmie, telewizji i malarstwie, czynią z książki pasjonującą lekturę, która też pobudza refleksję nad kulturotwórczą funkcją dzieł Szekspira i coraz nowymi znaczeniami wydobywanymi z jego sztuk scenicznych. Światowe kultury uznano za uzasadnione płaszczyzny kulturowe, które nieustannie określają tożsamość, znaczenie i wartość dzieł Szekspira. Jakakolwiek praca poświęcona badaniu obecności Szekspira w kulturze światowej staje się źródłem wiedzy o wielokulturowości, demonstrując, jak powiedział to parę lat temu Terence Hawkes, nie tylko „[c]o Szekspir chciał nam powiedzieć”, lecz „[c]o my chcemy powiedzieć przez Szekspira”. Do tej kolorowej mozaiki kultur należy także polski Szekspir, ze swą odmiennością m.in. polityczną, socjologiczną oraz zdobyczami artystycznymi i filozoficznymi.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 236 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7969-733-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Informacje o Autor(k)ach | 10 |
Krystyna Kujawińska Courtney, Monika Sosnowska – Wprowadzenie | 12 |
CZĘŚĆ I: Hamlet i Hamlet – towarzysze dziejów narodowych | 22 |
Małgorzata Grzegorzewska – „Spojrzyj z ukosa”, czyli anamorfozy Hamleta | 24 |
Marta Wiszniowska-Majchrzyk – Rozliczanie Hamletem | 36 |
Agnieszka Rasmus i Magdalena Cieślak – „Straszliwa szykuje się draka” – Obraz powojennej Polski w Hamlesiu Jerzego Skolimowskiego | 48 |
Aleksandra Budrewicz – Zagrać Hamleta i umrzeć. Ostatni Hamlet Artura Schroedera na tle powieści teatralnej | 60 |
Monika Sosnowska – Ofeliczny stan, czyli szaleństwo w trzech polskich przekładach Hamleta | 82 |
CZĘŚĆ II: Poza Hamletem (i Hamletem) – metamorfozy autora i jego twórczości w literaturze, filmie, sztuce | 96 |
Krystyna Kujawińska Courtney – A może Szekspir nie napisał Szekspira? – Sprawa autorstwa jego sztuk a film Anonymous (2011) | 98 |
Olga Mastela – O polskości niektórych krytycznoliterackich, przekładowych i teatralnych interpretacji Zimowej opowieści | 116 |
Anna Pietrzykowska-Motyka – Gra czy wojna żywiołów – Retrospektywne obrazy sztormu w Burzy Williama Szekspira w oparciu o polskie przekłady | 130 |
Jacek Fabiszak – Szekspir w polskiej telewizji – Tradycja a wyzwania przyszłości | 154 |
Tomasz Kowalski – Pre(-)tekst – Szekspir Mai Kleczewskiej | 174 |
Michał Haake – „…ażeby za to dobrodziejstwo / Bez ociągania chrzest przyjął…” Ikonografia obrazu „Kupiec wenecki” Aleksandra Gierymskiego | 186 |
Agnieszka Szwach – Szekspir w twórczości Daniela Chodowieckiego | 204 |
Dzieła cytowane | 214 |
Indeks osób | 234 |