Higiena szkolna w szkolnictwie ogólnokształcącym w Drugiej Rzeczypospolitej

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

17,12  21,40

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

17,1221,40

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Reformowanie wychowania i nauczania, jakie dokonało się w drugiej połowie XIX i początkach wieku XX, zawdzięcza rozwojowi higieny szkolnej, która inspirowała do rozleglejszego i wnikliwszego spojrzenia na praktykę szkolną oraz pobudzała do poszukiwań bardziej optymalnych rozwiązań organizacyjnych, programowych i metodycznych w dziedzinie szeroko pojętej edukacji. Narastająca świadomość ważności zdrowia jako podstawy wychowania i kształcenia zyskała intensywniejsze uzasadnienie ze strony higieny szkolnej, wyodrębniającej się z higieny ogólnej, jako nauki zajmującej się zachowaniem zdrowia, stanowiącej jedną z najstarszych dyscyplin medycznych. Postęp w pedagogice, wiążący się pod koniec XIX w. z rozwojem psychologii eksperymentalnej, współgrał z osiągnięciami nauk medycznych. Szczególnie bakteriologia, okulistyka i pediatria odegrały w procesie formowania się higieny szkolnej ważną rolę. Można łączyć rozwój higieny szkolnej ze stopniowym wprowadzaniem obowiązku szkolnego i upowszechnianiem nauczania, jakie dokonywały się w drugiej połowie wieku XIX, mając jednakże świadomość daleko głębiej sięgających w przeszłość związków pedagogiki i medycyny. Problematyka zawarta w książce ma charakter interdyscyplinarny, ale jest mocno osadzona w nurcie rozważań pedagogiki i historii wychowania. Praca jest wartościowym przedsięwzięciem badawczym i może stanowić ważną lekturę nie tylko dla historyków wychowania, pedagogów, ale i dla osób zajmujących się zagadnieniami kultury fizycznej.


Liczba stron294
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7969-707-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  
  Rozdział I. Kształtowanie się koncepcji higieny szkolnej w okresie międzywojennym i jej uwarunkowania     21
  1. Geneza zainteresowania higieną szkolną w Europie     21
  2. Formowanie się polskiego modelu higieny szkolnej do I wojny światowej     36
  3. Założenia ideowo-organizacyjne i struktura władz w zakresie higieny szkolnej w II RP     60
  
  Rozdział II. Higiena szkolna wobec materialnego środowiska szkoły     85
  1. Budownictwo szkolne i wymagania higieniczne z nim związane a obowiązujące regulacje prawne     85
  2. Stan sanitarno-higieniczny lokali szkolnych     108
  3. Składniki materialnego środowiska szkoły jako przedmiot badań naukowych     117
  4. Polska recepcja zagranicznych rozwiązań w dziedzinie higienizacji materialnej bazy szkół     126
  
  Rozdział III. Opieka higieniczno-lekarska nad zdrowiem uczniów w szkołach powszechnych i średnich     135
  1. Założenia i organizacja opieki medycznej w szkolnictwie ogólnokształcącym     135
  2. Stan zdrowia dzieci i młodzieży w wieku szkolnym     147
  3. Realizatorzy szkolnej opieki higieniczno-lekarskiej     154
  
  Rozdział IV. Higieniczne aspekty edukacji szkolnej     173
  1. Właściwości fizyczne i psychiczne dzieci i młodzieży polskiej jako podstawa kształcenia i wychowania     173
  2. Higiena nauczania i wychowania oraz badania prowadzone w tym zakresie     182
  3. Nauczyciel i jego zdrowie w procesie nauczania i wychowania     196
  4. Środki dydaktyczne w aspekcie higienicznym     203
  5. Zdrowie indywidualne i społeczne w dyskursie nad polskim systemem edukacji     207
  
  Rozdział V. Propagowanie higieny w pracy dydaktyczno-wychowawczej szkół     211
  1. Miejsce higieny/nauki o zdrowiu w programach nauczania szkół ogólnokształcących     211
  2. Metodyka edukacji zdrowotnej     233
  3. Edukatorzy zdrowotni     241
  4. Prace na rzecz propagowania zdrowia w szkole     248
  
  Podsumowanie     263
  Wykaz skrótów     269
  Bibliografia – najważniejsze źródła     273
  The school hygiene in general education in the Second Republic of Poland (1918–1939) – Summary     289
  
  Od redakcji     293
  
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia