POLECAMY
Autor:
Marianna Jacyna, Agnieszka Merkisz-Guranowska, Ilona Jacyna-Gołda, Michał Kłodawski, Roland Jachimowski
Redakcja:
Format:
ibuk
Podręcznik dotyczy zagadnień kształtowania sieci transportowej w obszarze współdziałania środków transportu i organizacji sieci, w tym organizacji podmiotów recyklingu. Swym zakresem obejmuje problemy istotne z poznawczego i aplikacyjnego punktu widzenia. Dużym walorem podręcznika jest przedstawienie zastosowania aplikacji metod badawczych na danych rzeczywistych. Zaprezentowane narzędzia wspomagania podejmowania decyzji w wybranych obszarach mogą mieć zastosowanie nie tylko w działalności transportowej, ale także logistycznej.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 294 |
Kategoria | Transport i logistyka |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej |
ISBN-13 | 978-83-7814-377-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa | 9 |
1. Wprowadzenie | 11 |
1.1. Istota systemów transportowych i logistycznych | 11 |
1.1.1. Podstawowe pojęcia | 11 |
1.1.2. Powiązania między systemami transportowym i logistycznym | 14 |
1.1.3. Problemy decyzyjne w zakresie kształtowania układów transportowo-logistycz- | |
nych | 19 |
1.2. Obszary kształtowania sieci transportowo-logistycznej | 20 |
1.2.1. Konfiguracja sieci transportowo-logistycznej | 20 |
1.2.2. Punkty węzłowe jako główne elementy sieci transportowo-logistycznej | 22 |
1.2.3. Procesy komisjonowania w obiektach magazynowych sieci logistycznej | 27 |
1.2.4. Terminowość dostaw w wieloszczeblowych systemach dystrybucji | 30 |
1.2.5. Zagadnienia logistyki odzysku w aspekcie kształtowania sieci transportowo-logi-stycznej | 33 |
1.3. Wybrane metody i narzędzia optymalizacji i oceny systemów transportowych i logi- | |
stycznych | 36 |
1.3.1. Cel procesu modelowania | 36 |
1.3.2. Model matematyczny jako efekt procesu modelowania | 37 |
1.3.3. Problematyka optymalizacji w systemach transportowych | 41 |
1.3.4. Złożoność obliczeniowa stosowanych algorytmów | 49 |
1.3.5. Metody wielokryterialnej oceny systemów i rozwiązań projektowych | 51 |
Literatura | 65 |
2. Konfiguracja sieci logistycznej na potrzeby obsługi przedsiębiorstw | 69 |
2.1. Pojęcie sieci logistycznej | 69 |
2.2. Metody konfiguracji sieci transportowo-logistycznej | 72 |
2.2.1. Mierniki i kryteria wyboru lokalizacji obiektów magazynowych w sieci | 72 |
2.2.2. Metody lokalizacji punktów węzłowych w sieci logistycznej | 74 |
2.2.3. Metody projektowania obiektów magazynowych | 84 |
2.3. Specyfika potrzeb przedsiębiorstw produkcyjnych w zakresie zaopatrzenia i dystrybucji | 85 |
2.3.1. Problemy decyzyjne w sferze zaopatrzenia i dystrybucji | 85 |
2.3.2. Sposoby obsługi logistycznej przedsiębiorstw | 90 |
2.4. Model sieci logistycznej w funkcji potrzeb przedsiębiorstw | 92 |
2.4.1. Założenia ogólne modelu | 92 |
2.4.2. Struktura sieci logistycznej wraz z charakterystykami | 95 |
2.4.3. Matematyczne sformułowanie problemu projektowania sieci logistycznej na potrzeby obsługi przedsiębiorstw | 97 |
2.5. Algorytm i implementacja komputerowa metody projektowania struktury sieci logistycznej | 101 |
2.5.1. Algorytm projektowania sieci | |
logistycznej | 101 |
2.5.2. Program LogMND oraz zakres jego zastosowania | 104 |
2.6. Przykłady zastosowania metody na danych rzeczywistych | 107 |
2.6.1. Dane wejściowe | 107 |
2.6.2. Analiza wyników w zakresie konfiguracji sieci logistycznej | 110 |
Literatura | 122 |
3. Lokalizacja podmiotu logistyki odzysku na przykładzie sieci recyklingu pojazdów | 126 |
3.1. Istota funkcjonowania sieci recyklingu pojazdów | 126 |
3.2. Problematyka modelowania sieci recyklingu samochodów wycofanych z eksploatacji | 129 |
3.3. Modelowanie lokalizacji podmiotów sieci recyklingu | 131 |
3.3.1. Zasady funkcjonowania sieci recyklingu pojazdów – założenia do modelowania | 131 |
3.3.2. Struktura sieci recyklingu – identyfikacja elementów struktury | 134 |
3.3.3. Parametryzacja elementów struktury sieci recyklingu | 136 |
3.3.4. Zmienne decyzyjne w problemie lokalizacji podmiotów sieci recyklingu | 140 |
3.3.5. Ograniczenia i warunki brzegowe lokalizacji podmiotów sieci recyklingu | 143 |
3.3.6. Kryteria optymalizacji lokalizacji podmiotów sieci recyklingu | 148 |
3.4. Modele matematyczne lokalizacji podmiotów sieci recyklingu | 153 |
3.4.1. Założenia ogólne | 153 |
3.4.2. Model lokalizacji podmiotów do przebudowy sieci recyklingu z kryterium maksymalizacji rentowności | 154 |
3.4.3. Model lokalizacji podmiotów do budowy sieci recyklingu z kryterium maksymalizacji rentowności | 161 |
3.5. Algorytm i implementacja komputerowa metody rozwiązania modeli | 167 |
3.6. Przykłady zastosowań modeli na danych rzeczywistych | 175 |
3.6.1. Dane wejściowe dla rozwiązywanych wariantów | 175 |
3.6.2. Przebudowa sieci dla kryterium maksymalizacji rentowności – wariant rynkowy | 180 |
3.6.3. Budowa sieci dla kryterium maksymalizacji rentowności – wariant rynkowy | 181 |
Literatura | 183 |
4. Wyznaczanie terminowych dostaw w wieloszczeblowym systemie dystrybucji | 184 |
4.1. Problematyka terminowych dostaw | 184 |
4.1.1. Dystrybucja towarów z ograniczeniami czasowymi | 184 |
4.1.2. Terminowość dostaw w wieloszczeblowych systemach dystrybucji | 186 |
4.1.3. Algorytmy rozwiązania zagadnienia terminowej dystrybucji towarów | 188 |
4.2. Model wyznaczania terminowych dostaw w wieloszczeblowym systemie dystrybucji | 194 |
4.2.1. Elementy struktury wieloszczeblowego systemu dystrybucji wraz z charaktery- | |
stykami | 194 |
4.2.2. Zadanie optymalizacyjne wyznaczania terminowych dostaw | 197 |
4.3. Metodyka rozwiązania zadania wyznaczania terminowych dostaw dla wieloszczeblowego systemu dystrybucji | 206 |
4.3.1. Algorytmizacja problemu wyznaczania terminowych dostaw | 206 |
4.3.2. Algorytm rozwiązywania zadania optymalizacyjnego wyznaczania terminowych | |
dostaw | 211 |
4.4. Implementacja komputerowa metody wyznaczania terminowych dostaw dla wieloszczeblowego systemu dystrybucji | 214 |
4.5. Przykład zastosowania metody terminowych dostaw na danych rzeczywistych | 218 |
4.5.1. Identyfikacja zadania przewozowego | 218 |
4.5.2. Identyfikacja czasowych i kosztowych charakterystyk systemu dystrybucji | 224 |
4.5.3. Wyniki obliczeń | 225 |
Literatura | 237 |
5. Systemy i procesy komisjonowania w obiektach logistycznych | 239 |
5.1. Problematyka systemów i procesów komisjonowania | 239 |
5.1.1. Projektowanie i kształtowanie systemów komisjonowania | 239 |
5.1.2. Układ strefy składowania/kompletacji | |
ładunków | 241 |
5.1.3. Problem przydziału asortymentu do lokalizacji | 243 |
5.1.4. Problem grupowania i łączenia zleceń | |
kompletacyjnych | 246 |
5.1.5. Metody wyznaczania tras pracowników w | |
strefie kompletacji | 247 |
5.1.6. Problem kongestii i blokowania się | |
pracowników podczas kompletacji | 249 |
5.1.7. Estymacja czasu realizacji procesu kompletacji | 252 |
5.2. Model systemu komisjonowania | 254 |
5.2.1. Opis struktury strumieni ładunków i informacji | 254 |
5.2.2. Parametryzacja elementów systemu komisjonowania | 256 |
5.2.3. Organizacja systemu komisjonowania | 260 |
5.2.4. Warunki i ograniczenia realizacji procesu komisjonowania | 263 |
5.2.5. Kryteria oceny procesu komisjonowania | 265 |
5.3. Procedury i algorytmy badania i analizy procesu komisjonowania | 272 |
5.3.1. Procedura badania procesu | |
komisjonowania | 272 |
5.3.2. Procedura generowania list | |
kompletacyjnych | 275 |
5.3.3. Algorytmy rozmieszczana artykułów w strefie komisjonowania | 276 |
5.3.4. Algorytm generowania tras pracowników podczas kompletacji | 279 |
5.4. Przykład zastosowania aplikacji SymPick | |
na danych rzeczywistych | 281 |
5.4.1. Funkcje i zadania aplikacji SymPick | 281 |
5.4.2. Badanie wydajności procesu komisjonowania z zastosowaniem aplikacji SymPick | 282 |