Biografie i badanie biografii zyskują na znaczeniu w sytuacji permanentnej zmiany, w jakiej przyszło nam współcześnie żyć. Pozwalają nam zbliżyć się do świata poszczególnych jednostek, by na tej podstawie formułować hipotezy i wnioski dotyczące przebiegu procesów uczenia się. Konieczność całożyciowego uczenia się podnosi znaczenie tej wiedzy, jednocześnie uświadamia nam, jak ważna jest umiejętność uczenia się z biografii własnej i innych. W procesach uczenia się biograficznego tkwi bowiem potencjał, jaki możemy wykorzystać do rozwiązywania problemów życia osobistego i zawodowego, dalszego rozwoju. Ta wiedza jest cenna zarówno dla uczących się, jak i tych, którzy mają ich wspierać w rozumieniu i korzystaniu z procesów i efektów całożyciowego uczenia się. Książka jest rezultatem badań prowadzonych w latach 2011–2013 przez pedagogów, socjologów i psychologów z różnych uczelni, które koordynował łódzki ośrodek badań biograficznych. Ma także interdyscyplinarny charakter.
Zawiera ciekawy materiał, prezentujący różne rodzaje i aspekty biografii edukacyjnych. Znajdziemy w niej wątki metodologiczne, teoretyczne i empiryczne, które mogą wykorzystać w swej pracy naukowej i dydaktycznej nauczyciele dorosłych. Adresatami książki są nie tylko studenci nauk społecznych, pracownicy naukowi, ale także praktycy oraz osoby szukające inspiracji do uczenia się z biografii własnej i innych.


Rok wydania2014
Liczba stron241
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7969-691-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  
  Elżbieta Dubas – „Ja przez całe życie nie przeczytałem książki...” Nietypowa biografia edukacyjna – uczenie się „poza” książką     11
  
  Kamila Lasocińska – Autobiografia jako autokreacja. Twórcze aspekty procesu myślenia autobiograficznego w edukacji dorosłych     33
  
  Paulina Wawer – Tożsamość i uczenie się biograficzne w wikiświecie     47
  
  Dorota Nawrat – Sylwetka innowacyjnego menedżera w oparciu o biografie edukacyjne menedżerów     59
  
  Beata Kunat – „Całożyciowe uczenie się” pedagogów-artystów na tle ich autobiografii zawodowych     99
  
  Magdalena Wnuk-Olenicz – Aktywność edukacyjna uczestników UTW jako kompensacja i/lub kontynuacja rozwoju na przykładzie wybranych biografii edukacyjnych     111
  
  Dorota Sieroń-Galusek – Świadectwo, wyznanie, wyzwanie – dla pedagogii? O doświadczeniach formacyjnych Jerzego Stempowskiego, Józefa Czapskiego i Czesława Miłosza     123
  
  Agnieszka Teresa Tys – Aktualność mechanizmów dochodzenia do władzy na przykładzie biografii Juliusza Cezara     131
  
  Krzysztof Kamiński – Nietraumatyczne a smutne okoliczności śmierci w kontekście intelektualnej biografii Stefana Swieżawskiego     145
  
  Magdalena Hasiuk – Opowieść o dawnym życiu – „Zły” Dariusza Jeża i Grzegorza Kondrasiuka w reżyserii Łukasza Witt-Michałowskiego     161
  
  Kamila Lasocińska – Kryzys połowy życia – zdobywanie kompetencji autokreacyjnej i dążenie do mądrości     169
  
  Emila Mazurek – Edukacyjny wymiar cierpienia w biografii     183
  
  Urszula Tabor – Cierpienie i strata w narracjach autobiograficznych     191
  
  Anna Gutowska – Biografia edukacyjna i jej osobliwości – studium jednego przypadku     205
  
  Joanna Żeromska-Charlińska – Potencjalna gotowość do spotkania w kontekście opieki i pomocy chorym w stanie terminalnym     215
  
  Olga Czerniawska – Śmierć w badaniach biograficznych     233
RozwińZwiń