EBOOKI WYDAWCY
Autor:
Wydawca:
Format:
KUPUJESZ FRAGMENT EBOOKA: Determinanty chwiejności wyborczejRozdział: 04 Psychologiczne uwarunkowania chwiejności wyborczej
Książka podejmuje problematykę uwarunkowań chwiejności wyborczej w odniesieniu do czterech grup determinant: systemowych, społecznych, psychologicznych i ekonomicznych. Analiza politologiczna zjawiska chwiejności wyborczej na kartach pracy jest zatem podejmowana przede wszystkim w ujęciu genetycznym, jednak monografia zawiera również szereg odniesień definicyjnych czy metodologicznych. Jej szczególną wartością jest kompleksowe ujęcie uwarunkowań chwiejności wyborczej zarówno w aspekcie modelowym dla każdej grupy czynników, jak i podjęcie rozważań nad ich interakcjami, co dotychczas nie było podejmowane w literaturze przedmiotu. Formułowane w książce autorskie modele i prowadzone rozważania poparte są każdorazowo licznymi badaniami polskich i światowych badaczy. Autorka ma nadzieję, że wątki krytyki i uwyraźnienie trudności związanych z badaniami i interpretacją wyników w zakresie pomiaru chwiejności wyborczej przyczynią się do doskonalenia warsztatu i projektowanych dalszych badań w tej płaszczyźnie.
Książka swą treścią kierowana jest zarówno do specjalistów zajmujących się zachowaniami wyborczymi, jak i studentów. Polecana jest jako materiał uzupełniający wiedzę w zakresie przedmiotów na kierunkach politologia, doradztwo polityczne i publiczne, marketing polityczny itp. Interesujące wątki znajdą zarówno teoretycy, jak i praktycy przedmiotu.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Kategoria | Politologia |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-393-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp / | 7 |
1. Chwiejność wyborcza w ujęciu teoretycznym / | 21 |
1.1. Zagadnienia definicyjne / | 30 |
1.2. Pomiar chwiejności wyborczej / | 37 |
1.3. Chwiejność wyborcza a poziom konsolidacji demokracji / | 43 |
1.4. Konsekwencje chwiejności wyborczej / | 47 |
1.5. Trudności związane z pomiarem chwiejności wyborczej i jego interpretacją / | 51 |
2. Systemowe uwarunkowania chwiejności wyborczej / | 59 |
2.1. Reżim polityczny / | 60 |
2.2. System wyborczy / | 66 |
2.3. Głosowanie przymusowe / | 74 |
2.4. Zachęty do głosowania / | 82 |
2.5. Format systemu partyjnego / | 85 |
2.6. Nowe partie w systemie / | 88 |
2.7. Polaryzacja polityczna / | 100 |
2.8. Chwiejność wymuszona / | 102 |
2.9. Manipulacje wyborcze / | 107 |
3. Społeczne uwarunkowania chwiejności wyborczej / | 113 |
3.1. Podziały socjopolityczne / | 114 |
3.2. Grupa społeczna / | 122 |
3.3. Działania ukierunkowane na wzrost frekwencji wyborczej / | 130 |
3.4. Sondaże przedwyborcze / | 135 |
3.5. Demokracja 2.0 / | 140 |
3.6. Przywództwo polityczne i partyjne / | 149 |
3.7. Wiek wyborców / | 157 |
4. Psychologiczne uwarunkowania chwiejności wyborczej / | 163 |
4.1. Aksjologia / | 164 |
4.2. Kompetencje obywatelskie / | 173 |
4.3. Kontrakt psychologiczny / | 179 |
4.4. Identyfikacja partyjna / | 187 |
4.5. Marka partii politycznej / | 195 |
4.6. Niepewność wyborcza / | 204 |
4.7. Negatywna kampania wyborcza / | 209 |
5. Ekonomiczne uwarunkowania chwiejności wyborczej / | 215 |
5.1. Teoria racjonalnego wyboru / | 225 |
5.2. Głosowanie retrospektywne i prospektywne / | 237 |
5.3. Wymiar krajowy a międzynarodowy głosowania ekonomicznego / | 251 |
5.4. Nowa Polityka / | 256 |
Zakończenie / | 265 |
Bibliografia / | 281 |
Indeks osobowy / | 317 |
Summary / | 327 |
Résumé / | 328 |