Reflectivity in Pre-Service Teacher Education: A Survey of Theory and Practice - 06 Epilogue: On improving teacher training paradigms; Appendix: Unedited sample diary entries; References

-20%

Reflectivity in Pre-Service Teacher Education: A Survey of Theory and Practice - 06 Epilogue: On improving teacher training paradigms; Appendix: Unedited sample diary entries; References


Ebook na rozdziały ?

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

3,99  4,99

Format: pdf

Cena początkowa: 4,99 zł (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 3,99 zł  


3,99

w tym VAT

KUPUJESZ FRAGMENT EBOOKA: Reflectivity in Pre-Service Teacher Education: A Survey of Theory and PracticeRozdział: 06 Epilogue: On improving teacher training paradigms; Appendix: Unedited sample diary entries; References

Książka Danuty Gabryś-Barker to monografia poświęcona miejscu refleksyjności oraz – mającego w niej swe źródło – refleksyjnego sposobu nauczania w praktyce przyszłych i obecnych nauczycieli języka obcego. Praca stanowi zarówno ważną pozycję z dziedziny dydaktyki języka obcego, jak i istotną, opartą na doświadczeniu dydaktycznym, wypowiedź w sprawie przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu nauczycieli.
Rozdział pierwszy poświęcony jest charakterystyce nauczycieli jako grupy zawodowej, w szczególności nauczycieli początkujących. W rozdziale drugim Autorka podejmuje próbę zdefiniowania refleksyjności i refleksyjnego nauczania w celu określenia ich miejsca w rozwoju zawodowym nauczyciela. Rozdziały trzeci i czwarty opisują narzędzia rozwoju refleksyjności: pamiętnik nauczyciela oraz tzw. zdarzenia krytyczne (critical incidents) jako istotny element refleksji.
Ostatni rozdział pracy przedstawia badanie przeprowadzone przez Autorkę na grupie słuchaczy nauczycielskiego kolegium języków obcych – przyszłych nauczycieli języka angielskiego. Celem badania było wykształcenie umiejętności refleksyjnego podejścia do nauczania już w początkowym etapie rozwoju zawodowego nauczyciela. Podstawę badania stanowią tu dla Autorki pamiętniki pisane przez słuchaczy, w których identyfikowali i interpretowali zdarzenia krytyczne, jakie zaszły w klasie uczniów podczas odbywania przez nich rocznej praktyki pedagogicznej w szkole. Wnioski z badań są bardzo optymistyczne i ukazują rozwój samoświadomości młodych nauczycieli oraz wzrost ich motywacji do nauczania po wprowadzeniu modelu nauczania refleksyjnego, opartego na prowadzeniu pamiętnika nauczyciela.


Rok wydania2012
KategoriaDydaktyka języków obcych
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-556-8
Numer wydania1
Język publikacjiangielski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  List of Contents
  
  Acknowledgements /    9
  Preface /    11
  
  Chapter    1
  Teachers as a professional group /    15
  1.1 Introduction /    15
  1.2 Stages in teacher professional and career development /    16
  1.3 Motivation to teach /    19
  1.3.1 Defining motivation to teach and its components /    19
  1.3.2 A sample study of pre-service teachers’ motivations /    25
  1.4 Individual differences and systems of beliefs /    30
  1.4.1 Teachers’ beliefs about teaching /    30
  1.4.2 Self-concept and teacher identity /    32
  Defining the concepts /    32
  The process of professional identity development /    36
  1.4.3 Pre-service teachers’ sense of the teaching profession /    41
  Metaphors of teaching in teachers’ narratives /    41
  A sample study of pre-service teachers’ metaphoric categorisation of teaching /    42
  Pre-service vs in-service teachers’ professional identities /    48
  1.5 Pre-service teachers’ initial development /    51
  1.5.1 Challenges faced and thematic concerns expressed /    51
  1.5.2 A sample study of pre-service teachers’ challenges and areas of concerns /    53
  The study group /     53
  The thematic areas of concerns /    53
  The pre-service teachers’ comments on project theme choices /    57
  1.6 Pre-service teachers in the period of school placement /    58
  1.6.1 Teaching practice: its functions and learning dimensions /    58
  1.6.2 A sample study of trainees’ evaluation of school-based experiences /    64
  1.7 Summary: The profile of a pre-service teacher /    68
  
  Chapter    2
  Reflectivity in teacher development /    71
  2.1 Introduction /    71
  2.2 Reflection and reflectivity /    74
  2.2.1 Defining reflectivity (an overview of different perspectives) /    74
  2.2.2 Different levels of reflection /    75
  2.2.3 Teachers in action: levels of reflection /    78
  2.2.4 Reflection in teaching /    79
  2.2.5 Domains in teachers’ reflectivity (empirical data) /    80
  2.3 Teaching as a knowledge-constructing process /    84
  2.3.1 Knowledge construction as a process /    84
  2.3.2 Expert vs novice knowledge /    86
  2.3.3 Critical thinking and problem solving as attributes of knowledge construction /    87
  2.3.4 Experiential learning as learning about teaching /    90
  2.4 Reflective practice in learning to teach /    93
  2.4.1 Defining reflective practice and its characteristics /    93
  2.4.2 Diagnosing pre-service teachers’ reflectivity (empirical data) /    98
  2.5 Pre-service teachers’ training in reflective teaching /    99
  2.5.1 Areas and focus of reflection development /    99
  2.5.2 Classroom research as a form of reflectivity development /    102
  Action research as reflection on FL teaching and learning /    102
  The stages of AR projects /    105
  Difficulties in carrying out AR projects at the pre-service level /    108
  2.6 Summary: Creating a new reflective practitioner /    109
  
  Chapter    3
  From critical incidents to critical events in classroom practice /    112
  3.1 Introduction /    112
  3.2 The nature of attention and consciousness /    114
  3.3 Teacher presence and classroom awareness /    117
  3.4 Critical incidents (CIs) /    119
  3.4.1 Defining a critical incident /    119
  3.4.2 I dentifying, describing and analysing critical incidents /    126
  3.4.3 Studies of critical incidents in teaching /    131
  An experienced vs a novice teacher (a case study on CIs) /    131
  The impact of critical incidents /    132
  Affect-triggering occurences as critical incidents /    134
  “Seeking satisfaction” /    135
  “Bumpy moments” in teaching /    137
  3.5 The cognitive focus of CI analysis: thinking skills /    139
  3.6 The affective focus of CI analysis: appraisal systems in teaching /    140
  3.6.1 The nature of appraisal values /    140
  3.6.2 Tools of appraisal measurement /    143
  3.6.3 A sample study of appraisal systems in teaching /    144
  3.7 Summary: From a critical incident to a critical event /    148
  
  Chapter    4
  Diary studies in developing teachers’ reflectivity /    151
  4.1 Introduction /    151
  4.2 Teacher narratives as a way of constructing professional knowledge /    152
  4.3 Teacher diaries (journals) as tools of professional development /    158
  4.3.1 F unctionalities of diaries /    158
  4.3.2 Characteristics of diaries /    160
  4.3.3 How to write a diary /    162
  General guidelines /    162
  Structuring and analysing a diary entry (an example) /    164
  Pre-service teachers’ diary writing /    166
  4.4 Sample studies /    167
  4.4.1 The thematic concerns of diaries: an overview of focus areas /    167
  4.4.2 Stages in teacher development /    168
  4.4.3 Journal writing as a way of developing reflective thinking /    171
  4.4.4 The major diary concerns of pre-service teachers /    172
  4.4.5 Emotional and cognitive dissonance in L2 teachers’ development /    174
  4.4.6 Affectivity in language learning experiences /    178
  4.4.7 Diary as a self-assessment tool /    179
  4.4.8 Teacher learning – student learning /    181
  4.4.9 Pre-service teachers’ perceptions of diary writing /    183
  4.5 Summary: Teacher stories in diaries /    186
  
  Chapter    5
  A study of pre-service teachers’ development through diary use /    190
  5.1 Introduction /    190
  5.2 Project design /    193
  5.2.1 Research focus /    193
  5.2.2 Pre-service teachers as a study sample and the teaching context /    195
  5.2.3 Data collection tools /    197
  The one-year teacher diary /    197
  Narrative text /    199
  5.2.4 Procedures /    200
  5.3 Data presentation and analysis /    201
  5.3.1 Narrative texts on perceptions of oneself as a pre-service teacher /    201
  5.3.2 I dentification of CIs and their topic focus /    204
  Topic concerns of pre-service teachers /    204
  My beginnings /    208
  In the middle /    210
  Towards the end /    211
  Shifts in concerns: a comparison /    212
  5.3.3 Analysing critical incidents /    214
  Ways of reflecting /    214
  Examples of the trainees’ diary entries and their own analysis /    215
  My beginnings /    215
  In the middle /    219
  Towards the end /    223
  A comment on trainees’ ways of reflecting across the three stages /    226
  5.3.4 Self-evaluation: successes and failures /    228
  My beginnings /    228
  In the middle /    232
  Towards the end /    236
  Success vs failure rate at different stages: a comparison /    239
  5.3.5 My year at school – trainees’ final evaluation of themselves /    240
  Conceptualising teaching /    240
  Self-evaluation: strong and weak points /    241
  A way forward /    244
  5.4 Summary: Becoming reflective as an evolving process /    245
  
  Epilogue: On improving teacher training paradigms /    250
  
  Appendix: Unedited sample diary entries /    263
  References /    271
  Index of names /    293
  Subject index /    301
  
  Streszczenie /    307
  Zusammenfassung /    308
RozwińZwiń
Informacja o cookies
Strona ibuk.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych.
Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach.
Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia