Kapitał społeczny i edukacja

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

30,10  43,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

30,1043,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

Publikacja jest odpowiedzią na pewne uwiedzenie nauk społecznych pojęciem „kapitału społecznego”, jednym z najczęściej używanych narzędzi teoretycznych we współczesnej socjologii. Książka Piotra Mikiewicza to systematyczne przedstawienie różnych sposobów rozumienia kapitału społecznego i wykorzystywania tej kategorii w analizach edukacji i systemu szkolnictwa. Cel, który stawia sobie autor, to odpowiedź na pytanie, czy pojęcie to może być przydatne w badaniu wpływu edukacji na zajmowaną pozycję społeczną.


Wielką zaletą książki jest przyjrzenie się różnym ujęciom kapitału społecznego. Okazuje się, że w zależności od przyjętej perspektywy teoretycznej termin „kapitał społeczny” zmienia swoje znaczenie i swoją funkcję w badaniu związku między systemem szkolnictwa a społeczeństwem. Jeśli to pojęcie ma być przydatne w analizach edukacyjnych, niezbędne jest zrozumienie jego całego zaplecza teoretycznego, a także konsekwencji analitycznych wynikających z różnorodności koncepcji posługujących się tą kategorią.


Liczba stron356
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-19122-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania    9
  Wstęp    11
  Teoria, metafora, problem społeczny – o znaczeniu konstrukcji teoretycznych w poznawaniu rzeczywistości. Nota metodologiczna    17
    Teoria i metafora    17
    Problem społeczny    26
  CZĘŚĆ PIERWSZA. EDUKACJA I JEJ ZWIĄZEK ZE STRUKTURĄ SPOŁECZNĄ W SPOŁECZEŃSTWIE PÓŹNEJ NOWOCZESNOŚCI    31
  Rozdział 1. Edukacja i struktura społeczna    33
  Rozdział 2. Ekspansja edukacyjna i jej społeczne konsekwencje    38
  Rozdział 3. Od czego zależy nasz edukacyjny los – mechanizmy warunkowania selekcji społecznych w edukacji    51
  CZĘŚĆ DRUGA. METAFORYKA KAPITAŁU SPOŁECZNEGO JAKO NARZĘDZIE WŁĄCZENIA SZERSZEGO KONTEKSTU SPOŁECZNEGO DO ANALIZ EDUKACYJNYCH    63
  Rozdział 4. Kapitał społeczny jako perswazyjna metafora – o „modzie” na kapitał społeczny i ekonomizacji nauk społecznych    65
  4.1. Kapitał społeczny – próba ogólnego zdefiniowania    66
  4.2. Dlaczego koncepcja kapitału społecznego budzi wątpliwości?    75
  Rozdział 5. Różne teoretyczne umocowania pojęcia kapitału społecznego    90
  5.1. Kapitał społeczny jako zasób w grze habitusów w polu – teoria Pierre’a Bourdieu    93
  5.1.1. Pole, habitus i klasa społeczna    95
  5.1.2. Kapitały (ekonomiczny, kulturowy, społeczny i symboliczny)    98
  5.1.3. Strategiczna gra kapitałem społecznym w polu    103
  5.2. Kapitał społeczny jako zasób i gwarant wymiany – teoria Jamesa S. Colemana    107
  5.2.1. Aktorzy i zasoby, interesy i kontrola    112
  5.2.2. Struktury działania    113
  5.2.3. Wymiana społeczna    116
  5.2.4. Proste i złożone relacje    118
  5.2.5. Potrzeba norm    119
  5.2.6. Kapitał społeczny – jego formy i funkcje    124
  5.2.7. Powstawanie, utrzymywanie i destrukcja kapitału społecznego    129
  5.3. Demokracja i kapitał społeczny – podejście Roberta D. Putnama    135
  5.3.1. Kapitał społeczny jako fundament efektywnej demokracji – wnioski z badań nad wzajemnym uwarunkowaniem polityki i ekonomii    136
  5.3.2. Bonding i bridging – defnicja i wymiary kapitału społecznego    141
  5.3.3. Dopełnienie i rozwinięcie teorii – kapitał społeczny w ujęciu Michaela Woolcocka i Davida Halperna    151
  5.4. Sieci i dziury strukturalne – kapitał społeczny w perspektywie teorii sieci w ujęciu Nana Lina    158
  5.4.1. Trzy teorie kapitału    159
  5.4.2. Kapitał społeczny jako podstawa organizacji struktury społecznej    163
  5.4.3. Osiąganie statusu i kapitał społeczny    174
  generowania porządku społecznego    176
  Rozdział 6. Cztery teorie – cztery kapitały?    183
  CZĘŚĆ TRZECIA. KONSEKWENCJE EMPIRYCZNE ODMIENNEJ METAFORYKI W BADANIACH EDUKACYJNYCH    189
  Rozdział 7. Znaczenie struktur rodzinnych i międzyrodzinnych dla efektywności szkoły – edukacja w perspektywie teorii Jamesa S. Colemana    191
  7.1. Przykład I: Rodzina i zbiorowość w badaniu zagrożenia odpadem szkolnym    195
  7.2. Przykład II: Wpływ kapitału społecznego na przechodzenie przez progi selekcyjne    200
  7.3. Przykład III: Relacje rodziców ze szkołą    209
  7.4. Przykład IV: Szkolny i rodzinny kapitał społeczny    212
  7.5. Podsumowanie: charakterystyka badań realizowanych przez pryzmat teorii Jamesa S. Colemana    216
  Rozdział 8. Znaczenie klasy społecznej dla aktywności rodziny w podnoszeniu szans edukacyjnych jednostek – kapitał społeczny w polu edukacji według Pierre’a Bourdieu    222
  8.1. Przykład I: Kapitał społeczny na rynku edukacyjnym    224
  8.2. Przykład II: „Obcość” i „swojskość” kultury szkolnej dla rodzin z różnych klas społecznych    232
  8.3. Przykład III: Zaangażowane wychowanie vs swobodny rozwój, czyli klasowe różnice w wykorzystaniu kapitału społecznego    240
  8.4. Przykład IV: Klasy rodzicielskiego wyboru i przypadkowego zapisu    245
  8.5. Przykład V: Szkoła jako miejsce budowania kapitału społecznego dla uczniów pochodzących z niższych warstw    249
  8.6. Przykład VI: Dlaczego próby budowy kapitału społecznego w środowiskach zagrożonych wykluczeniem nie przynoszą spodziewanych efektów    254
  8.7. Podsumowanie: Charakterystyka sposobu wykorzystania koncepcji kapitału społecznego w badaniach inspirowanych teorią Pierre’a Bourdieu    258
  Rozdział 9. Edukacja i społeczność lokalna – kapitał społeczny i edukacja według Roberta D. Putnama    261
  9.1. Przykład I: Wpływ wykształcenia na poziom kapitału społecznego    262
  9.2. Przykład II: Edukacja i kapitał społeczny na różnych poziomach organizacji struktury społecznej    267
  9.3. Przykład III: Wpływ społeczności na ukończenie szkoły w planowanym terminie    274
  9.4. Przykład IV: Związek kapitału społecznego z edukacją w Diagnozie Społecznej    277
  9.5. Przykład V: Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla w perspektywie biograficznej    281
  9.6. Podsumowanie: Charakterystyka sposobu prowadzenia badań inspirowanych teorią Roberta D. Putnama    286
  Rozdział 10. Teoria sieci Nana Lina – sieci dla edukacji    288
  10.1. Przykład I: Dostęp do wsparcia instytucjonalnego dzięki sieciom społecznym    288
  10.2. Przykład II: Sieci w różnych klasach społecznych    296
  10.3. Przykład III: Sieci społeczne w środowisku wiejskim    305
  10.4. Przykład IV: Współbieżne aspiracje oraz działania rodziców i dzieci    310
  10.5. Przykład V: Sieci społeczne w elitarnej uczelni    321
  10.6. Podsumowanie: Charakterystyka realizacji badań inspirowanych teorią sieci Nana Lina    323
  Rozdział 11. Kapitał czy kapitały? Jakie konsekwencje analityczne i pragmatyczne wynikają z zastosowania odmiennych modeli?    325
  Zakończenie    336
  Bibliografia    339
  Indeks nazwisk    353
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia