Książka na łamach wybranych czasopism w Polsce u progu XXI wieku

1 opinia

Format:

ibuk

W książce zawarto bogatą literaturę przedmiotu z zakresu bibliologii, czytelnictwa, pra-soznawstwa, historii politycznej i innych dyscyplin, a także uwzględnia różne teksty pomocnicze, w tym akty prawne. Zawiera ona porównanie wybranych zainteresowań kulturalnych trzech rodzajów. Różnice między nimi są przecież ogromne. Autorka rozpatruje pewne zbieżności na dwóch płaszczyznach: statystycznej i jakościowej. Ustala pewne cechy wspólne w formach przekazu poświęconego książce. W książce znajduje się również obszerne zestawienie autorów, których dzieła recenzowano we wszystkich rodzajach omawianych pism. Może też być ona przydatna specjalistom z różnych dziedzin, jak np. bibliologia, prasoznawstwo, socjologia kultury, historia polityczna, historia literatury, wiedza o literaturze popularnej i współczesnej kulturze masowej. Może też zainteresować zarówno osoby zajmujące się marketingiem i zarządzaniem, reklamą dóbr kultury, promocją książki, jak i badaczy czytelnictwa. Jest zarówno napisana dobrą polszczyzną, przejrzystym stylem, z pewnym polotem i dowcipem, jak i sensownie zilustrowana. Może też dotrzeć do czytelników zainteresowanych kulturą współczesną – bez względu na rodzaj wykształcenia.
Przedmiotem szczegółowej analizy stały się tygodniki opiniotwórcze, czasopisma kobie-ce oraz periodyki młodzieżowe. Podstawowym celem było zbadanie, czy na ich łamach znalazło się miejsce dla informacji związanych z książką, informacji niezwykle ważnych w czasach dla niej trudnych.


Liczba stron720
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7969-606-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     12
  
  Rozdział 1. Rynek książki i prasy w Polsce w latach 1989–2005     26
  1.1. Rynek książki. Charakterystyka ogólna     26
  1.2. Rynek prasy. Głównie tendencje rozwojowe     38
  
  Rozdział 2. Prasa opinii     48
  2.1. Prasa opinii. Krótka charakterystyka     48
  2.2. „Polityka”: pismo pokoleń     52
  2.2.1. Pół wieku „Polityki”: historia czasopisma     52
  2.2.2. Zawartość, akcje i czytelnicy     61
  2.2.3. Ciało jedno, a myśli tysiące: książka na łamach pisma     64
  2.2.3.1. Tkanie słów: miejsce recenzji w układzie pisma     65
  2.2.3.1.1. Zakres i charakter recenzji – przykłady     81
  2.2.3.2. Napiszę, jak się napatrzę: wywiady     87
  2.2.3.3. Warto czytać: reklamy książek     91
  2.2.3.4. Łańcuch książkowo-pokarmowy: inne formy informacji o książce     103
  2.2.3.4.1. Dojść do stosu, nie dalej:: sylwetki/portrety     103
  2.2.3.4.2. Spotkanie z literaturą: teksty poświęcone książce i rynkowi wydawniczo-księgarskiemu     106
  2.2.3.4.3. Napisz książkę i odnieś sukces!: konkursy i akcje     114
  2.2.4. Kup gadżetę! Inne informacje: o prasie i środowisku dziennikarskim     123
  2.3. „Wprost” górą!     129
  2.3.1. Z Poznania do Warszawy: historia czasopisma     129
  2.3.2. Zawartość, akcje i czytelnicy     139
  2.3.3. Czytam, więc jestem: książka na łamach pisma     143
  2.3.3.1. Celna lektura: miejsce recenzji w układzie pisma     145
  2.3.3.1.1. Zakres i charakter recenzji – przykłady     163
  2.3.3.2. Dyskretny urok historyjek: wywiady     170
  2.3.3.3. Supersensacja: reklamy książek     171
  2.3.3.4. Literatura dopisana: inne formy informacji o książce     184
  2.3.3.4.1. Nie gasić światła: sylwetki/portrety     185
  2.3.3.4.2. Arcydzieła nijakości: teksty, poświęcone książce i rynkowi wydawniczo-księgarskiemu     187
  2.3.4.3. Pionierzy nowej epoki: konkursy i akcje     201
  2.3.4. Gazeta w niebezpieczeństwie: inne informacje: o prasie i środowisku dziennikarskim     206
  2.4. „NEWSWEEK POLSKA” – najlepsze medium     213
  2.4.1. Historia pod tytułem „Newsweek”     213
  2.4.2. Zawartość, akcje i czytelnicy     223
  2.4.3. Fabrykanci bestsellerów: książka na łamach pisma     229
  2.4.3.1. Muskając literaturę: miejsce recenzji w układzie pisma     231
  2.4.3.1.1. Zakres i charakter recenzji – przykłady     241
  2.4.3.2. Tajny przepis na sukces: wywiady     248
  2.4.3.3. Czas na dobrą książkę: reklamy książek     250
  2.4.3.4. Arcydzieła idą w hurcie: inne formy informacji o książce     262
  2.4.3.4.1. Mgnienie wieczności: sylwetki/portrety     263
  2.4.3.4.2. Lekarstwo dla duszy: teksty, poświęcone książce i rynkowi wydawniczo-księgarskiemu     266
  2.4.3.4.3. Nasze skarby, nasze blizny: konkursy i akcje     282
  2.4.4. Lepsza twarz mediów. Inne informacje: o prasie i środowisku dziennikarskim     287
  2.5. „Polityka”, „Wprost”, „Newsweek Polska”: więcej opinii – wnioski porównawcze     294
  
  Rozdział 3. Prasa kobieca     302
  3.1. Prasa kobieca. Krótka charakterystyka     302
  3.2. „Zwierciadło” w moim życiu     307
  3.2.1. Spójrz w siebie: historia periodyku     307
  3.2.2. Zawartość, akcje, czytelnicy     312
  3.2.3. Miłość, zazdrość, literatura: książka na łamach pisma     316
  3.2.3.1. Nici światła między nami: miejsce recenzji w układzie pisma     318
  3.2.3.1.1. Zakres i charakter recenzji – przykłady     329
  3.2.3.2. Czarownik swojego plemienia: wywiady     337
  3.2.3.3. Twoja książka, Twoja wiedza: reklamy książek     341
  3.2.3.4. Tę książkę warto znać: inne formy informacji o książce     349
  3.2.3.4.1. On rysuje jej sny: sylwetki/portrety     349
  3.2.3.4.2. Warto było chcieć: teksty, poświęcone książce i rynkowi wydawniczo-księgarskiemu     352
  3.2.3.4.3. Kolory czasu: konkursy i akcje     356
  3.2.4. Dowód artystycznej osobowości. Inne informacje: o prasie i środowisku dziennikarskim     366
  3.3. „Twój Styl”: luksus dostępny dla wszystkich     373
  3.3.1. Styl na lata: historia periodyku     373
  3.3.2. Zawartość, akcje, czytelnicy     383
  3.3.3. Róża jest różą jest różą jest…: książka na łamach pisma     388
  3.3.3.1. Eliksir pisania: miejsce recenzji w układzie pisma     390
  3.3.3.1.1. Zakres i charakter recenzji – przykłady     396
  3.3.3.2. Łagodnieję z biegiem lat: wywiady     401
  3.3.3.3. Przeczytaj koniecznie!: reklamy książek     404
  3.3.3.4. Kto kupi buty dla noblistki?: inne formy informacji o książce     409
  3.3.3.4.1. Książę i róża: sylwetki/portrety     410
  3.3.3.4.2. Bez pouczania: teksty, poświęcone książce i rynkowi wydawniczo-księgarskiemu     412
  3.3.3.4.3. Książka w prezencie! Konkursy i akcje     420
  3.3.4. Jadę tam, gdzie wojna. Inne informacje: o prasie i środowisku dziennikarskim     423
  3.4. „Elle”. Rzeczywistość lukrowana     430
  3.4.1. Mój wybór, moje „Elle”: historia periodyku     430
  3.4.2. Zawartość, akcje, czytelnicy     435
  3.4.3. Przeczytaj: książka na łamach pisma     440
  3.4.3.1. Do czytania, i oglądania: miejsce recenzji w układzie pisma     442
  3.4.3.1.1. Zakres i charakter recenzji – przykłady     449
  3.4.3.2. Gonię kanarka na dachu: wywiady     456
  3.4.3.3. Książka potrzebna czytelnikom: reklamy książek     458
  3.4.3.4. Poezja dnia codziennego: inne formy informacji o książce     463
  3.4.3.4.1. Konkursy i akcje     464
  3.4.4. Gazeta jak rolls-royce. Inne informacje: o prasie i środowisku dziennikarskim     467
  3.5. Po stronie kobiet: „Zwierciadło”, „Twój Styl”, „Elle” a książka – wnioski porównawcze     471
  
  Rozdział 4. Prasa młodzieżowa     482
  4.1. Prasa młodzieżowa. Krótka charakterystyka     482
  4.2. „Filipinka”: Tylko dla dziewcząt     490
  4.2.1. Była sobie Filipinka: historia czasopisma     490
  4.2.2. Zawartość, czytelnicy, akcje     497
  4.2.3. Ile w Tobie z Bridget Jones?: książka na łamach pisma     500
  4.2.3.1. Czytasz i w lot chwytasz: miejsce recenzji w układzie pisma     504
  4.2.3.1.1. Zakres i charakter recenzji – przykłady     514
  4.2.3.2. Jagodowa tajemnica: wywiady     520
  4.2.3.3. Super książka!: reklamy książek     523
  4.2.3.4. Czego uczysz się od Harry`ego Pottera?: inne formy informacji o książce     529
  4.2.3.4.1. Pani z Bullerbyn: sylwetki/portrety     529
  4.2.3.4.2. Teraz manga: teksty poświęcone książce     532
  4.2.3.4.3. Wygraj książkę: konkursy i akcje     535
  4.2.4. Gazety na medal. Inne informacje: o prasie i środowisku dziennikarskim     542
  4.3. „Dziewczyna”: Jest wspaniała!     544
  4.3.1. Dziewczyna taka jak Ty: historia czasopisma     544
  4.3.2. Zawartość, czytelnicy, akcje     550
  4.3.3. Batman zamiast Sienkiewicza: książka na łamach pisma     555
  4.3.3.1. Proste życie: miejsce recenzji w układzie pisma     558
  4.3.3.1.1. Zakres i charakter recenzji – przykłady     564
  4.3.3.2. Tylko dla niegrzecznych…: reklamy książek     572
  4.3.3.3. Wiedźmin czy Winicjusz?: inne formy informacji o książce     575
  4.3.3.3.1. Nasi herosi: sylwetki/portrety     576
  4.3.3.3.2. Pod kolor: konkursy i akcje     578
  4.3.4. Odpowiedź jest bliżej niż myślisz [pis oryg.]. Inne informacje: o praise i środowisku dziennikarskim     583
  4.4. „Cogito. Szkoła. Matura. Studia. Życie”     588
  4.4.1. Pomyśleli, zaistnieli: historia czasopisma     588
  4.4.2. Zawartość, akcje, czytelnicy     594
  4.4.3. Jak wydać powieść?: książka na łamach pisma     597
  4.4.3.1. Znajdź czas na bestseller: miejsce recenzji w układzie pisma     600
  4.4.3.1.1. Zakres i charakter recenzji – przykłady     605
  4.4.3.2. Mam pogodne usposobienie: wywiady     611
  4.4.3.3. Idealny prezent: reklamy książek     615
  4.4.3.4. Spotkaj swego pisarza: inne formy informacji o książce     621
  4.4.3.4.1. Wokół książki: teksty poświęcone książce     622
  4.4.3.4.1. Zapamiętaj, co przeżyłeś: konkursy i akcje     625
  4.4.4. Grunt to dobry pomysł. Inne informacje: o prasie i środowisku dziennikarskim     633
  4.5. Przepis na prasę dla młodzieży: „Filipinka”, „Dziewczyna”, „Cogito” – wnioski porównawcze     637
  
  Rozdział 5. …aby nie ucichł szelest przewracanych kartek…: porównanie omówionych czasopism     646
  5.1. Książka dla wszystkich?: recenzje, omówienia, streszczenia     654
  5.2. Warto czytać: reklamy książek     667
  5.3. Autor pisze na własną odpowiedzialność: wywiady     669
  
  Zakończenie     672
  Bibliografia     678
  Indeks osobowy     688
  Wykaz aneksów     710
  Wykaz tabel     712
  Wykaz zdjęć     715
  Od Redakcji     722
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia