Sztuka i kultura Afryki Południowej

W poszukiwaniu tożsamości artystycznej na tle przekształceń historycznych

1 opinia

Format:

ibuk

Książka jest pierwszą pozycją, omawiającą sztukę i kulturę tego kraju, przykładając do niej normy europejskie i odcinając się od podejścia etnograficznego, jakie jest stosowane zazwyczaj w odniesieniu do Czarnego Lądu. Zjawiska artystyczne opisywane są na szerokim tle społeczno-historycznym, ukazującym złożoną przeszłość i współczesność kraju. Pozwala to na zaakcentowanie odrębności i specyfiki sztuki południowoafrykańskiej.
Obejmuje okres od momentu wylądowania żeglarzy holenderskich pod wodzą Jana van Riebeecka w 1652 r. na klifowej plaży Przylądka Dobrej Nadziei do chwili obecnej. Znajdziemy w niej opisy sztuki kolonialnej, poprzez wiktoriańską do modernistycznej; od malarstwa realistycznego do abstrakcyjnego i neofiguratywnego, od pionierskich prac czarnych artystów poprzez rodzajowe malarstwo z czarnych gett do zaangażowanej politycznie twórczości lat 80. i 90. oraz przez kręgi awangardy. Zastosowane interpretacje sztuki i kultury artystycznej wykorzystują aparat wypracowany na gruncie rozmaitych metod współczesnej humanistyki, przede wszystkim jednak sztuka tego czasu widziana jest tu w szerszym kontekście zmian historycznych zachodzących Afryce Południowej, a także nieustannych „gier” toczonych w zamkniętym kręgu historii, kultury i władzy w opresyjnych systemach kolonializmu, postkolonializmu i apartheidu. Dzieło sztuki nie jest więc traktowane jako autonomiczna konstrukcja formy artystycznej, lecz jako dynamiczna struktura uwikłana w rozmaite mechanizmy władzy itp.


Liczba stron404
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7969-605-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa    9
  Wstęp    13
  Rys historyczny. Główne uwarunkowania historyczne kształtujące stosunki społeczno-polityczne pomiędzy grupami ludnościowymi w kraju    23
  Zarys historyczny sytuacji politycznej w Afryce Południowej do końca XIX w.    23
  Początki białego osadnictwa w Afryce Południowej    24
  Władztwo Brytyjskie w Afryce Południowej    28
  Społeczność burska    32
  Wielki Trek i jego konsekwencje    34
  Wojna angielsko-burska    38
  Źródła systemu segregacji rasowej w Afryce Południowej    44
  Opór wobec apartheidu    46
  Republika Południowej Afryki    48
  Ruch sprzeciwu wobec apartheidu    49
  Reakcja międzynarodowa na system apartheidu    49
  Apartheid w odwrocie    50
  Czasy współczesne    53
  Preludium: biała sztuka w Czarnej Afryce    56
  Początki białej kultury na Przylądku Dobrej Nadziei    56
  „Ars apodemica” jako pierwsza próba plastycznego opisania Kolonii Przylądkowej    62
  Literatura Kolonii Przylądkowej    62
  Rola rysowników w dokonaniach „ars apodemica” Kolonii Przylądkowej    66
  Wizerunek Innych    72
  Robert Gordon, François Le Vaillant i John Barrow – trzy wizje mieszkańców Przylądka Dobrej Nadziei    78
  Romantyczna wizja Afryki Południowej – pejzaże z Zatoki Stołowej i Kapsztadu    86
  Portrety    92
  Brytyjski kolonializm, Afryka Południowa i plejada artystów-obieżyświatów    97
  Rysownicy czy artyści?    97
  Samuel Daniell    100
  Rozwój kulturalny w Kolonii Kapsztadzkiej    103
  „Niezbadane części globu” i ich mieszkańcy    108
  Brytyjczycy a zagadnienie pejzażu południowoafrykańskiego    122
  Poszukiwania form dla sztuki narodowej w środowisku afrykanerskim    125
  Kulturotwórcza rola języka afrikaans    128
  Malarstwo historyczne a ikonografia afrykanerska    131
  Pejzaż południowoafrykański w afrykanerskich oczach    135
  Jacob Hendrik Pierneef    139
  Rozwinięcie koncepcji pejzażu w środowiskach afrykanerskich    146
  Ikony kultury afrykanerskiej    151
  Voortrekker Monument w Pretorii    153
  Freski w budynku Old Mutual w Kapsztadzie    158
  Kłopotliwe dziedzictwo apartheidu po 1994 r.    161
  Czarny modernizm    163
  Urbanizacja Afrykanów    163
  „Nowi Afrykanie”    164
  Biały mecenat    166
  Dyskryminacja czarnej kultury    168
  Afrykański modernizm    169
  Artyści pionierzy czarnej sztuki    171
  Gerard Benghu    171
  George Pemba    173
  Gerard Sekoto    178
  Ernest Mancoba    185
  John Koenakeefe Mohl    186
  Pionierzy czarnej plastyki z afrykańskiej perspektywy    188
  Barwna sztuka z czarnego getta    193
  Ograniczenia Afrykanów związane z apartheidem    193
  Formalne i nieformalne działania edukacyjne    196
  Polly Street Art Centre    200
  Sydney Kumalo    203
  Mhlaba Dumile Feni    206
  Rorkeʼs Drift    209
  Azaria Mbatha    217
  Kultura lat sześćdziesiątych    221
  Sztuka townshipów    222
  Ephraim Ngatane    226
  Pozostali artyści z kręgu township art    228
  Louis Maqhubela    234
  Rysunek i grafika    236
  Sztuka i kultura w walce z apartheidem    242
  Ruch Świadomości Czarnych    242
  Centrum Sztuki w Katlehong    245
  Sztuka oporu    245
  „Sztuka musi być funkcjonalna”    252
  Sztuka i ideologia    256
  Ezrom Legae    259
  Warsztaty artystyczne a czarna abstrakcja    261
  Biali artyści i sztuka oporu    266
  Sztuka kobiet czy sztuka feministyczna?    273
  Afrykański feminizm    273
  Dyskryminacja    275
  Saartjie Baartman    276
  Aktywność polityczna południowoafrykańskich kobiet    278
  Świat widziany oczami kobiet w literaturze    279
  Malarki w Kraju Przylądkowym    280
  Białe modernistki    281
  Madam and Maid – najważniejsza relacja kobieca w Afryce Południowej    283
  Schyłek doktryny apartheidu a sztuka kobiet    290
  Czarne artystki    293
  Sztuka kobiet i tęczowy naród    299
  Outsiderki    304
  Współczesna sztuka Republiki Południowej Afryki    306
  Mitologia „tęczowego narodu”    306
  Plastyka    307
  Inspirująca klasyka    310
  „Poszukiwanie tożsamości: wymyślanie nowego społeczeństwa”    317
  Kwestie społeczne    323
  „Sztuka przejściowa”    329
  Projekty społecznościowe    336
  Sytuacja artystów i świata sztuki po roku 1994    340
  Polityka i prawodawstwo    343
  Inicjatywy w dziedzinie sztuki i kultury    348
  Projekty dziedzictwa    348
  Instytucje muzealne dotowane przez fundusze rządowe i prowincjonalne    351
  Nowe kolekcje pozamuzealne    352
  Festiwale sztuki    353
  Sztuki performatywne    353
  Film i fotografia    356
  Zakończenie    359
  Wykaz skrótów    365
  Bibliografia    367
  Art and Culture of South Africa. In search of artistic identity of South Africa, as influenced by historical transformations (Summary)    383
  Indeks    389
  Spis ilustracji    399
  Od Redakcji    403
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia