EBOOKI WYDAWCY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Tematem przewodnim pierwszego numeru czasopisma „Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych” (tom 18, 1/2014) jest Niepełnosprawność w rodzinie jako wyzwanie edukacyjne. Zachodzące w świecie przemiany w podejściu do osób niepełnosprawnych sprawiają, że zmienia się ich postrzeganie m.in. poprzez włączenie takich osób w powszechne nauczanie. Uwzględnić należy, że edukacja jest jednym z podstawowych praw człowieka. Natomiast celem systemu edukacyjnego jest pełny rozwój osobowości dzieci niepełnosprawnych, za co powinni być odpowiedzialni ci, którzy są zaangażowani w pracę z dziećmi, w tym także rodzice. Jednak aby rodzina mogła pełnić swoją rolę wobec dziecka niepełnosprawnego, powinna być wspomagana poprzez placówki opiekuńczo-wychowawcze. Przed systemem edukacji w Polsce w dalszym ciągu stoją ważne wyzwania w dziedzinie realizacji potrzeb dzieci niepełnosprawnych. Do najważniejszych należy zaliczyć: tworzenie warunków dostępu do edukacji, również na etapie przedszkola, wyrównywanie szans życiowych od momentu wykrycia niepełnosprawności aż do zakończenia edukacji, poprawę jakości kształcenia. Realizacja tych zadań sprawi, że osoby niepełnosprawne będą mogły wykorzystać swoje możliwości oraz w przyszłości decydować o swoim losie, co przełoży się na korzyści dla całego społeczeństwa.
W publikacji zamieszczone zostały artykuły zarówno praktyków, jak i badaczy, którzy dzielą się doświadczeniami, wynikami badań i refleksjami z obszaru niepełnosprawności, szczególnie wyzwań edukacyjnych i wsparcia społecznego. Publikacja ma charakter interdyscyplinarny i skierowana jest nie tylko do naukowców, ale również do praktyków pracujących na co dzień z osobami niepełnosprawnymi, rodziców dzieci niepełnosprawnych oraz studentów.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 176 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wprowadzenie (Sylwia Wrona, Wiesława Walkowska) / | 9 |
Artykuły, polemiki, dyskusje | |
Agata Miodek | |
Terapia i rehabilitacja małego dziecka z niepełnosprawnością we współczesnych warunkach społecznych / | 13 |
Ilona Fajfer-Kruczek | |
Rodzina z osobą niepełnosprawną a znaczenie lokalnego systemu wsparcia społecznego / | 21 |
Sylwia Wrona | |
Sieci wsparcia rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym − komunikat z badań / | 33 |
Katarzyna Chrząszcz | |
Asystent rodziny jako jedna z form wsparcia / | 45 |
Ewelina Waligóra | |
Rola ojca w rodzinie dziecka z niepełnosprawnością / | 57 |
Beata Skotnicka | |
Prenatalne, perinatalne i postnatalne czynniki zagrożenia niepełnosprawnością intelektualną – profilaktyka i edukacja / | 67 |
Elżbieta M. Minczakiewicz | |
Biologiczne i środowiskowe uwarunkowania rozwoju umiejętności komunikacyjnych i językowych u dzieci z diagnozą porodowych urazów mózgu / | 81 |
Anna Wojtas | |
Język migowy jako forma komunikacji wspierająca dziecko niesłyszące w środowisku rodzinnym / | 97 |
Wiesława Walkowska, Bartosz Gągorowski | |
Założenia i bariery kształcenia integracyjnego / | 107 |
Jolanta Lipińska-Lokś | |
Wsparcie rodziców dzieci z niepełnosprawnością w środowisku szkolnym – zielonogórski przykład dobrych praktyk / | 123 |
Jacek Sikorski | |
Charakterystyka wybranych komponentów środowiska rodzinnego uczniów gimnazjum z lekką niepełnosprawnością intelektualną / | 137 |
Olga Tomanek | |
Program Starszy Brat – Starsza Siostra jako przykład wspierania rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym / | 149 |
Artur Mrozek | |
Zespół Aspergera − diagnoza, która prawdopodobnie zniknie z klasyfikacji chorób / | 159 |