Dziwniejsze niż fikcja

Rola wyobraźni w filmach Marca Forstera

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

9,58  12,60

Format: pdf

Cena początkowa: 12,60 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 8,06 zł  


9,58

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Prezentowana praca jest zbiorem interpretacji filmów takich jak Marzyciel, Zostań czy Quantum of Solace. Nadrzędną kategorią podejmowanych w niej analiz jest pojęcie wyobraźni, podlegającej istotnym przemianom we współczesnej kulturze. Tłem rozważań są problemy kina najnowszego, na czele z zagadnieniami filmowego postmodernizmu, rekonstrukcji tradycyjnych wzorców narracyjnych oraz reinterpretacji popkulturowych mitów, np. mitu Jamesa Bonda jako ikony kina głównego nurtu. Autorka ukazuje rozmaite realizacje poszczególnych funkcji wyobraźni, zarówno tych kompensacyjnych, jak i związanych z tematyką tożsamości i poszukiwania własnego miejsca w świecie, zastanawiając się przy tym nad statusem Marca Forstera jako filmowego autora.


Książka jest adresowana do osób zainteresowanych przede wszystkim kinem najnowszym, zarówno do filmoznawców, jak i studentów, krytyków filmowych oraz – w szerokim rozumieniu – miłośników kina. Powinna służyć także osobom poszukującym we współczesnej kulturze tropów związanych z reinterpretacją kategorii wyobraźni. Jej celem jest również upowszechnianie i spopularyzowanie wiedzy o współczesnym autorstwie filmowym poprzez uzupełnienie luki, jaką w polskim filmoznawstwie stanowi brak obszerniejszych publikacji dotyczących twórczości Marca Forstera.


Książkę poleca PortalFilmowy.pl


Rok wydania2012
Liczba stron178
KategoriaFilm
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-503-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Sztuka latania /    7
  
  Część pierwsza
  Wyobraźnia – pamięć – tożsamość /    11
  
  Zwierciadła i lampy. Kategoria wyobraźni w filozofii i estetyce /    13
  Biała kartka. Kategoria wyobraźni w fenomenologii i psychoanalizie /    25
  Nowe horyzonty. Wyobraźnia, pamięć i tożsamość w najnowszej filozofii /    33
  Maszyny imaginacji. Wyobraźnia w teorii filmu /    39
  
  Część druga
  Wyobraźnia w filmach Marca Forstera /    49
  
  W stronę cienia — Zostań /    55
  Postmodernistyczny film-zagadka /    56
  Pierwszy element /    60
  Drugi element /    63
  Trzeci element /    69
  Czwarty element? /    74
  
  W stronę Nibylandii – Marzyciel /    79
  Zaproszenie /    80
  Gościnność /    84
  Gra w udawanie /    88
  
  W stronę podmiotowości – Przypadek Harolda Cricka /    97
  Wielkie i małe narracje /    98
  Wielka rzeczywistość i małe rzeczy /    105
  Mały-wielki podmiot /    111
  
  W stronę nieba – Czekając na wyrok, Chłopiec z latawcem /    117
  Utajone przewinienia /    117
  Utajone obrazy /    125
  Utajona wyobraźnia /    134
  
  W stronę fantazmatu – Quantum of Solace /    141
  Bond jako fantazmat /    141
  Dekonstrukcja i demakijaż /    145
  Bond jako mit /    150
  
  Marzyciel w Fabryce Snów /    155
  
  Filmografia /    161
  Bibliografia /    163
  Indeks osobowy /    167
  
  Summary /    171
  Zusammenfassung /    172
RozwińZwiń