Ikonofilia

Ikonofilia

Francuska semiologia pikturalna i obrazy

1 ocena

Format:

mobi, pdf, epub, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

19,00

Format: mobi, pdf, epub

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

19,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Andrzej Leśniak – adiunkt w Katedrze Kultury Współczesnej UJ. Magister filozofii (UJ, 2003), doktor historii sztuki (UW, 2008). Redaktor (wraz z Magdaleną Ziółkowską) trzytomowej publikacji "Tytuł roboczy: archiwum" (2008-2009). Autor dwóch książek: "Obraz płynny. Georges Didi-Huberman i dyskurs historii sztuki" (2010) oraz "Topografie doświadczenia: Maurice Blanchot i Jacques Derrida" (2003). Zajmuje się historią myśli o obrazie.


Teoretyczna słabość historii sztuki i poznawcza nieefektywność studiów nad kulturą wizualną sprawiają, że obrazy pozostają dla nas wyzwaniem. Ikonofilia jest alternatywną perspektywą, w ramach której są one – w końcu – traktowane poważnie. Historia ikonofilii we francuskiej humanistyce (przede wszystkim w semiologii pikturalnej), służy tu do nakreślenia postulowanej przyszłości myśli o obrazie.


"Nie chodzi tu o tradycyjną prezentację dziejów pojęcia obrazu, ale o namysł nad różnymi strategiami rozumienia obrazu w humanistyce, których efektem jest teoria. A więc praca dotyczy problematyki obrazu jako fenomenu, który tworzy historię i teorię." (z recenzji prof. Marty Leśniakowskiej)


Liczba stron224
WydawcaInstytut Badań Literackich PAN
ISBN-13978-83-64703-17-1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania    7
   Wstęp. Francuski wyjątek    9
   Czy (w końcu) staliśmy się ikonofilami?    25
   Zwrot obrazowy    33
   Dlaczego studia nad kulturą wizualną nie są dobrą odpowiedzią na nasze problemy?    40
   Obrazy, przedmioty, kultura wizualna    49
   Ikonofilia. Jak wrócić do obrazów?    53
   Pojedyncze obrazy nowoczesności    70
   O obrazach? Tak, ale razem z naszymi umarłymi. Semiologia pikturalna    85
   Archeologia obrazu. Uzasadnienie powrotu    87
   Kwestia terminologiczna. Pojęcie obrazu    91
   Projekt uniwersalnej nauki o sztuce. Uniwersalność dzięki partykularności    93
   Różnica między obrazem i językiem    98
   Malowidło jako syntagma    103
   Lektura obrazu. Semiologia pikturalna jako nauka o sensie    115
   Malowidło jako imię własne    123
   Pytanie o prawomocność i komplikacja modelu nauki    126
   Za semiologią czy przeciw niej? System, obraz i obiekt w tekstach Huberta Damischa    131
   Strukturalizm po strukturalizmie    149
   W jaki sposób zbliżyć się do obrazu? Teoria i obiekt    152
   Struktura i warunki możliwości reprezentacji    162
   Reprezentacja i referencja    175
   Reprezentacja i jej materialne warunki możliwości    180
   Nauka o jednostkowości    189
   Rama    194
   Portret, autoportret i tło    197
   Zakończenie    209
   Bibliografia    215
   Indeks nazwisk    221
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia