INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, epub, mobi, ibuk
Andrzej Leśniak – adiunkt w Katedrze Kultury Współczesnej UJ. Magister filozofii (UJ, 2003), doktor historii sztuki (UW, 2008). Redaktor (wraz z Magdaleną Ziółkowską) trzytomowej publikacji "Tytuł roboczy: archiwum" (2008-2009). Autor dwóch książek: "Obraz płynny. Georges Didi-Huberman i dyskurs historii sztuki" (2010) oraz "Topografie doświadczenia: Maurice Blanchot i Jacques Derrida" (2003). Zajmuje się historią myśli o obrazie.
Teoretyczna słabość historii sztuki i poznawcza nieefektywność studiów nad kulturą wizualną sprawiają, że obrazy pozostają dla nas wyzwaniem. Ikonofilia jest alternatywną perspektywą, w ramach której są one – w końcu – traktowane poważnie. Historia ikonofilii we francuskiej humanistyce (przede wszystkim w semiologii pikturalnej), służy tu do nakreślenia postulowanej przyszłości myśli o obrazie.
"Nie chodzi tu o tradycyjną prezentację dziejów pojęcia obrazu, ale o namysł nad różnymi strategiami rozumienia obrazu w humanistyce, których efektem jest teoria. A więc praca dotyczy problematyki obrazu jako fenomenu, który tworzy historię i teorię." (z recenzji prof. Marty Leśniakowskiej)
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 224 |
Kategoria | Historia sztuki |
Wydawca | Instytut Badań Literackich PAN |
ISBN-13 | 978-83-64703-17-1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Podziękowania | 7 |
Wstęp. Francuski wyjątek | 9 |
Czy (w końcu) staliśmy się ikonofilami? | 25 |
Zwrot obrazowy | 33 |
Dlaczego studia nad kulturą wizualną nie są dobrą odpowiedzią na nasze problemy? | 40 |
Obrazy, przedmioty, kultura wizualna | 49 |
Ikonofilia. Jak wrócić do obrazów? | 53 |
Pojedyncze obrazy nowoczesności | 70 |
O obrazach? Tak, ale razem z naszymi umarłymi. Semiologia pikturalna | 85 |
Archeologia obrazu. Uzasadnienie powrotu | 87 |
Kwestia terminologiczna. Pojęcie obrazu | 91 |
Projekt uniwersalnej nauki o sztuce. Uniwersalność dzięki partykularności | 93 |
Różnica między obrazem i językiem | 98 |
Malowidło jako syntagma | 103 |
Lektura obrazu. Semiologia pikturalna jako nauka o sensie | 115 |
Malowidło jako imię własne | 123 |
Pytanie o prawomocność i komplikacja modelu nauki | 126 |
Za semiologią czy przeciw niej? System, obraz i obiekt w tekstach Huberta Damischa | 131 |
Strukturalizm po strukturalizmie | 149 |
W jaki sposób zbliżyć się do obrazu? Teoria i obiekt | 152 |
Struktura i warunki możliwości reprezentacji | 162 |
Reprezentacja i referencja | 175 |
Reprezentacja i jej materialne warunki możliwości | 180 |
Nauka o jednostkowości | 189 |
Rama | 194 |
Portret, autoportret i tło | 197 |
Zakończenie | 209 |
Bibliografia | 215 |
Indeks nazwisk | 221 |