Młody Hegel: o powiązaniach dialektyki z ekonomią

Młody Hegel: o powiązaniach dialektyki z ekonomią

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

39,95

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka poświęcona wczesnym pismom Hegla, jest jedną z najważniejszych istniejących monografii Heglowskiej filozofii, a w odniesieniu do okresu stanowiącego przedmiot zainteresowań autora – od republikańskich pism z lat 1793-1796 po Fenomenologię ducha – stanowi prawdopodobnie po dziś dzień najpełniejsze i najbardziej przekrojowe opracowanie tematu. Istotną wartością tej publikacji jest także przyjęta przez autora perspektywa, przeciwstawiająca się dominującym przed II wojną światową liniom interpretacji tekstów młodego Hegla, kładącym nacisk na teologiczny wymiar jego wczesnej filozofii. Lukácsa interesuje przede wszystkim Hegel społeczny i polityczny, Hegel zafascynowany rewolucją francuską, a także – i ten aspekt decyduje o specyfice i wartości książki – Hegel zainteresowany rozwijającą się wówczas ekonomią polityczną.


Swoista, historyczna wielkość Hegla jest bowiem rzeczywiście zrozumiała tylko w tym kontekście. Każdy myśliciel jest – jak często mawiał Hegel – dzieckiem swojej epoki; o tyle też z natury rzeczy nawiązuje do swych poprzedników. Gdy jednak trzeba określić znaczenie i rangę jakiegoś myśliciela, to należy zapytać, jak dalece był on pod względem treściowym i metodologicznym zależny od tego dziedzictwa myślowego, które z konieczności przejął od swych poprzedników, a w jakim stopniu potrafił te przejęte treści i formy filozoficzne sprawdzać w nieuprzedzonej konfrontacji z rzeczywistością samą, dzięki temu krytycznie je przezwyciężając i kontynuując w nowej postaci; słowem, należy zapytać, w jakiej mierze przyjmuje on za punkt wyjścia samą rzeczywistość, a jak dalece określany jest przez filozoficzną tradycję swych poprzedników.


(Z tekstu)


Liczba stron1073
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
TłumaczenieMarek Siemek
ISBN-13978-83-01-17368-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Marek J. Siemek — Hegel i problemy filozoficznej samowiedzy marksizmu     7
  
  MŁODY HEGEL    1
  
  Wprowadzenie     3
  
  Rozdział pierwszy. Republikański okres młodego Hegla (Berno 1793-1796)     33
  
  1. „Teologiczny" okres młodego Hegla: reakcyjna legenda     33
  2. Co znaczy u młodego Hegla „pozytywność"?     58
  3. Pojmowanie dziejów i teraźniejszość     80
  4. Republiki starożytne     98
  5. Chrześcijaństwo: despotyzm i zniewolenie człowieka     123
  6. Znaczenie „pozytywności" dla myślowej ewolucji Hegla     148
  
  Rozdział drugi: Kryzys w rozwoju myśli społecznej Hegla i początki kształtowania się jego metody dialektycznej (Frankfurt 1797-1800)    177
  
  1. Ogólna charakterystyka okresu frankfurckiego     177
  2. Dawne i nowe wątki w pierwszych latach frankfurckich    200
  3. Dwa fragmenty broszur o aktualnych kwestiach niemieckich    241
  4. Krytyczny obrachunek z etyką Kanta     269
  5. Pierwsze studia ekonomiczne     310
  6. Duch chrześcijaństwa i jego los     330
  7. Frankfurcki Fragment systemu     384
  8. Nowe sformułowanie problemu „pozytywności"     410
  
  Rozdział trzeci: Ugruntowanie i obrona idealizmu obiektywnego (Jena 1801-1803)     431
  
  1. Rola Hegla w konflikcie między Schellingiem a Fichtem    432
  2. Krytyka idealizmu subiektywnego     465
  3. Przeciw abstrakcyjnemu indywidualizmowi w etyce     507
  4. Heglowska koncepcja dziejów w pierwszych latach jenajskich    534
  5. Ekonomia okresu jenajskiego     565
  6. Praca i problem teleologii     598
  7. Granice heglowskiej ekonomii     645
  8. Tragedia w łonie etyczności     707
  
  Rozdział czwarty: Zerwanie z Schellingiem i Fenomenologia ducha (Jena 1803-1807)     749
  
  1. Narastanie rozbieżności między Schellingiem a Heglem     749
  2. Heglowska postawa polityczna i koncepcja dziejów w okresie Fenomenologu ducha     793
  3. Fenomenologia ducha — zarys struktury     821
  a) „Duch subiektywny"     833
  b) „Duch obiektywny"     858
  c) „Duch absolutny"     898
  4. „Eksterioryzacja" jako centralne pojęcie filozoficzne Fenomenologii ducha     947
  
  Skorowidz imion     1005
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia