EBOOKI WYDAWCY
Redakcja:
Format:
ibuk
Nowoczesny podręcznik akademicki, który jest skierowany zarówno do studentów kierunków przyrodniczych przygotowujących się do zawodu nauczyciela, jak i nauczycieli przedmiotów przyrodniczych, którzy pragną poszerzyć swoją wiedzę z zakresu dydaktyki.
Omawia takie zagadnienia, jak:
– teoria i praktyka kształcenia przyrodniczego w obliczu zmian, jakie zachodzą w nauce, technice i kulturze,
– edukacyjne znaczenie mediów i Internetu,
– problemy bio- i ekoetyczne stanowiące żywotne problemy współczesnego świata,
– możliwości i sposoby dostosowania nauczania przyrody, biologii oraz ochrony środowiska do współczesnych potrzeb.
Ponadto zawiera:
– przykłady praktycznych rozwiązań dydaktycznych oraz
– wskazówki dla nauczycieli odnoszące się do ich rozwoju zawodowego.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 312 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Innowacje Edukacja A.Kubajak |
ISBN-13 | 978-83-62501-32-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP (Wiesław Stawiński) | 9 |
ROZDZIAŁ 1. WSPÓŁCZESNE WYZWANIA CYWILIZACYJNE A EDUKACJA PRZYRODNICZA (Wiesław Stawiński) | 11 |
1.1. Problemy globalizacji | 11 |
1.2. Problemy demograficzne i społeczne | 14 |
1.3. Narastanie uzależnień | 18 |
1.4. Zrównoważony rozwój | 22 |
1.5. Różnorodność biologiczna | 25 |
1.5.1. Konieczność ochrony różnorodności biologicznej | 26 |
1.5.2. Sposoby ochrony różnorodności biologicznej | 27 |
1.6. Potrzeby człowieka i jakość jego życia | 29 |
1.6.1. Charakterystyczne cechy jakości życia ludzkiego | 29 |
1.6.2. Obiektywne i subiektywne wskaźniki jakości życia | 30 |
1.6.3. Podwyższanie jakości życia celem zrównoważonego rozwoju | 31 |
1.7. Zagrożenia realizacji idei zrównoważonego rozwoju | 33 |
1.8. Wkład edukacji przyrodniczej i środowiskowej w przezwyciężanie zagrożeń realizacji idei zrównoważonego rozwoju | 36 |
ROZDZIAŁ 2. PROBLEMY BIO- I EKOETYCZNE W EDUKACJI PRZYRODNICZEJ (Wiesław Stawiński) | 39 |
2.1. Zagadnienia bioetyczne związane z nauczaniem biologii | 40 |
2.1.1. Badania nad embrionami ludzkimi | 40 |
2.1.2. Zapłodnienie in vitro | 41 |
2.1.3. Klonowanie | 42 |
2.1.4. Aborcja | 42 |
2.1.5. Transplantacja narządów | 43 |
2.1.6. Eutanazja | 44 |
2.1.7. Obniżenie szacunku dla życia | 45 |
2.2. Cele i zadania wychowania bioetycznego | 48 |
2.2.1. Charakterystyka bioetyki | 48 |
2.2.2. Zadania szkoły | 50 |
2.3. Zagadnienia bioetyczne a kształtowanie osobowości uczniów | 53 |
2.4. Kształtowanie postaw ekoetycznych | 56 |
ROZDZIAŁ 3. KSZTAŁCENIE PRZYRODNICZE W OBLICZU ZMIAN ZACHODZĄCYCH W NAUCE, TECHNICE I KULTURZE (Katarzyna Potyrała) | 59 |
3.1. Cywilizacja, kultura, nauka i technika – konteksty edukacyjne | 60 |
3.2. Cywilizacja jako rzeczywistość wirtualna. Problem uczestnictwa w pseudokulturze i pozory uczestnictwa | 67 |
3.3. Edukacja o ryzyku | 70 |
3.4. Postęp w dziedzinie badań biologicznych – nowe treści nauczania w programach szkolnych | 77 |
ROZDZIAŁ 4. WYBRANE PEDAGOGICZNE ASPEKTY NAUCZANIA I UCZENIA SIĘ PRZYRODY I BIOLOGII (Katarzyna Potyrała) | 82 |
4.1. Znaczenie wiedzy w społeczeństwie informacyjnym | 82 |
4.2. Potrzeba nowych rozwiązań dydaktycznych w zakresie edukacji przyrodniczej | 88 |
4.3. Dydaktyk i nauczyciel biologii jako doradca i mediator | 92 |
4.4. Uczenie się przez działanie, doświadczanie i komunikowanie | 93 |
ROZDZIAŁ 5. KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI PRZETWARZANIA INFORMACJI I ZDOBYWANIA WIEDZY (Katarzyna Potyrała) | 97 |
5.1. Różne modele i teorie uczenia się | 98 |
5.2. Przetwarzanie informacji, wykorzystywanie jej zgodnie z celami dydaktycznymi oraz włączanie w strukturę posiadanej wiedzy jako etap jej transformacji | 102 |
5.2.1. Warunki dydaktycznej transformacji | 103 |
5.2.2. Przykłady dydaktycznego przetwarzania wiedzy | 103 |
5.3. Kształtowanie prośrodowiskowych postaw i zachowań | 109 |
5.4. Umiejętności – kwalifikacje – kompetencje | 110 |
5.4.1. Etapy kształtowania umiejętności | 111 |
5.4.2. Kompetencje a standardy | 113 |
5.5. Umiejętności kluczowe | 114 |
5.6. Edukacja ustawiczna | 115 |
ROZDZIAŁ 6. DYDAKTYKA PRZYRODY, BIOLOGII I OCHRONY ŚRODOWISKA WOBEC PROPOZYCJI PEDAGOGICZNYCH (Maria Obrębska) | 120 |
6.1. Zastosowanie teorii i wyników badań wyjaśniających przebieg procesu poznawania przyrody | 120 |
6.2. Motywowanie ucznia do nauki przyrody i biologii | 124 |
6.3. Promowanie i rozwijanie w społeczeństwie potrzeby opanowania ze zrozumieniem podstaw wiedzy przyrodniczej, w tym biologicznej | 127 |
ROZDZIAŁ 7. CELE I ZADANIA NAUCZANIA PRZYRODY, BIOLOGII I OCHRONY ŚRODOWISKA (Alicja Walosik, Maria Obrębska) | 129 |
7.1. Edukacja przyrodnicza istotnym warunkiem wdrażania idei zrównoważonego | |
rozwoju | 130 |
7.1.1. W jaki sposób środowisko szkolne i edukacja pomagają uczniom czynnie działać na rzecz zrównoważonego rozwoju? | 137 |
7.1.2. Płaszczyzny edukacji ekologicznej i środowiskowej | 137 |
7.2. Znaczenie wiedzy przyrodniczej i biologicznej w rozwiązywaniu problemów codziennego życia oraz w ochronie zdrowia | 139 |
7.3. Wiedza biologiczna podstawą przygotowania do wykonywania wielu zawodów | 141 |
7.4. Upowszechnianie kultury przyrodniczej, rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, | |
biologicznych, kształtowanie postaw | 141 |
7.5. Wkład polskich uczonych w popularyzację wiedzy biologicznej | 143 |
ROZDZIAŁ 8. NOWOCZESNE NAUCZANIE PRZYRODY I BIOLOGII (Maria Obrębska) | 145 |
8.1. Inicjatywy podejmowane na rzecz poprawy jakości kształcenia przyrodniczego | 147 |
8.2. Przeciwdziałanie negatywnym tendencjom w nauczaniu przyrody i biologii | 149 |
8.2.1. Niski wymiar godzin nauczania przedmiotów przyrodniczych | 149 |
8.2.2. Problemy unowocześnienia wyposażenia szkół | 150 |
8.2.3. Ograniczenie zajęć laboratoryjnych i terenowych | 151 |
8.2.4. Obniżanie się poziomu zainteresowań biologicznych | 152 |
8.2.5. Niska operatywność wiedzy przyrodniczej i biologicznej | 152 |
8.3. Upowszechnianie osiągnięć nauk biologicznych | 153 |
ROZDZIAŁ 9. EDUKACJA – KOMUNIKACJA – MEDIACJA (Katarzyna Potyrała) | 155 |
9.1. Sposoby komunikacji i interakcje komunikacyjne | 156 |
9.2. Typy mediacji naukowej (przyrodniczej) | 160 |
9.3. Środowisko procesu nauczania, e-edukacja, narzędzia technologii informacyjnej w nauczaniu i uczeniu się biologii | 161 |
ROZDZIAŁ 10. WSPÓŁCZESNA DYDAKTYKA BIOLOGII I DYDAKTYKA PRZYRODY Z PERSPEKTYWY TRADYCJI NAUCZANIA TYCH PRZEDMIOTÓW (Katarzyna Potyrała) | 164 |
ROZDZIAŁ 11. STANDARDY W EDUKACJI (Alina Stankiewicz) | 170 |
11.1. Standardy edukacyjne a standardy kwalifikacji zawodowych. Standardy osobiste | 171 |
11.2. Standardy edukacyjne – czynności ucznia czy materiał nauczania? | 178 |
11.3. Standardy edukacyjne w planowaniu procesu dydaktyczno-wychowawczego | 183 |
11.4. Dobór i transformacja biologicznych treści kształcenia w świetle standardów edukacyjnych | 190 |
ROZDZIAŁ 12. STRATEGIE, FORMY, METODY ORAZ TECHNIKI NAUCZANIA I UCZENIA SIĘ (Alina Stankiewicz, Alicja Walosik) | 193 |
12.1. Relacje między pojęciami: strategia, metoda, technika i forma pracy uczniów | 193 |
12.2. Kryteria doboru strategii, form i metod nauczania oraz uczenia się przyrody i biologii | 196 |
12.3. Rola metod nauczania i uczenia się w kształtowaniu i doskonaleniu umiejętności uczniów | 201 |
ROZDZIAŁ 13. FUNKCJE WYBRANYCH ŚRODKÓW DYDAKTYCZNYCH W KSZTAŁCENIU PRZYRODNICZYM, BIOLOGICZNYM I ŚRODOWISKOWYM (Katarzyna Potyrała) | 209 |
13.1. Multimedia jako środki dydaktyczne | 210 |
13.2. Internet jako środek komunikacji i jedno ze źródeł informacji biologicznych | 215 |
13.3. Prezentacja multimedialna jako środek dydaktyczny w edukacji przyrodniczej i biologicznej | 218 |
ROZDZIAŁ 14. RACJONALNE I EFEKTYWNE WYKORZYSTANIE PODRĘCZNIKÓW ORAZ ICH OBUDOWY DYDAKTYCZNEJ (Alina Stankiewicz) | 223 |
14.1. Rodzaje podręczników | 224 |
14.2. Struktura podręczników do biologii i przyrody | 231 |
14.3. Sposoby wykorzystania podręcznika i jego obudowy na lekcji biologii i przyrody | 240 |
14.4. Kryteria oceny i wyboru podręcznika przez nauczyciela | 241 |
14.5. Podręcznik w planowaniu pracy dydaktycznej nauczyciela | 243 |
14.6. Wymagania stawiane przez nauczycieli i uczniów podręcznikom do biologii oraz ich dydaktycznej obudowie | 245 |
ROZDZIAŁ 15. REALIZACJA ZADAŃ DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZYCH SZKOŁY Z WYKORZYSTANIEM ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO W NAUCZANIU I UCZENIU SIĘ (Katarzyna Potyrała, Alicja Walosik) | 248 |
15.1. Wykorzystanie środowiska naturalnego jako przestrzeni edukacyjnej dla realizacji | |
celów kształcenia | 248 |
15.2. Edukacja ekologiczna oparta na współpracy ze społecznością lokalną | 256 |
ROZDZIAŁ 16. EWALUACJA I OCENA EFEKTÓW KSZTAŁCENIA PRZYRODNICZEGO (Alicja Walosik) | 260 |
16.1. Wybrane uwarunkowania skuteczności kształcenia przyrodniczego, różne aspekty osiągnięć szkolnych, czynniki warunkujące osiągnięcia szkolne | 261 |
16.1.1. Osiągnięcia szkolne i ich uwarunkowania | 262 |
16.1.2. Czynniki warunkujące osiągnięcia szkolne | 263 |
16.2. Psychologiczne i pedagogiczne aspekty oceniania | 264 |
16.2.1. Ocenianie wewnątrzszkolne | 266 |
16.2.2. Ocenianie zewnętrzne | 269 |
16.3. Formułowanie wymagań edukacyjnych z biologii i przyrody | 270 |
16.3.1. Wymagania programowe a potrzeby edukacyjne ucznia | 271 |
16.3.2. Jaki jest cel formułowania wymagań edukacyjnych? | 271 |
16.4. Prawne aspekty oceniania i wynikające z nich powinności nauczyciela biologii i przyrody | 275 |
ROZDZIAŁ 17. KSZTAŁCENIE I ROZWÓJ ZAWODOWY NAUCZYCIELI PRZYRODY I BIOLOGII (Alicja Walosik) | 278 |
17.1. Przygotowanie nauczycieli do realizacji nowych zadań edukacyjnych | 279 |
17.1.1. Jakie zadania stają przed nauczycielem przyrody i biologii w zreformowanej | |
szkole w XXI wieku? | 280 |
17.1.2. Jakie zmiany muszą zajść w kształceniu nauczycieli w ramach nowych zadań edukacyjnych? | 282 |
17.2. Kompetencje zawodowe nauczyciela biologii i ochrony środowiska współczesnej szkoły | 285 |
17.2.1. Kwalifikacje niezbędne do pełnienia funkcji nauczyciela we współczesnej szkole | 286 |
17.2.2. Rozważania nad terminem „kompetencje” | 286 |
17.2.3. Dyskusje wokół kompetencji nauczycielskich | 287 |
17.2.4. Jakim przygotowaniem powinien dysponować nauczyciel przyrodnik? | 290 |
17.3. Rozwój zawodowy nauczyciela biologii i przyrody | 291 |
ROZDZIAŁ 18. WSPÓŁCZESNE PRIORYTETY BADAWCZE DYDAKTYKI PRZYRODY I BIOLOGII (Katarzyna Potyrała, Alicja Walosik) | 298 |
BIBLIOGRAFIA | 300 |
INDEKS | 311 |