POLECAMY
Format:
pdf, ibuk
Analizy zawarte w tej książce maja charakter interdyscyplinarny, mieszczą się na pograniczu pedagogiki i socjologii, głównie socjologii wychowania. Można je zatem nazwać socjopedagogicznym dyskursem o wychowaniu w koncepcjach humanistycznych. Książka nie zawiera bowiem gotowych rozwiązań, zwraca tylko uwagę na te wątki twórczości Znanieckiego i Korczaka, nad którymi warto się zatrzymać i zastanowić.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 316 |
Kategoria | Historia wychowania |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-538-7 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
ROZDZIAŁ I. Janusz Korczak i Florian Znaniecki wobec wyzwań społeczno-edukacyjnych | 15 |
1.1. Wprowadzenie | 15 |
1.2. Życie i dokonania Floriana Znanieckiego | 15 |
1.3. Życie i dokonania Janusza Korczaka | 26 |
1.4. Zbieżności w biografiach i dokonaniach Korczaka i Znanieckiego | 35 |
ROZDZIAŁ II. Społeczno-gospodarcze i kulturowo-polityczne konteksty dokonań socjopedagogicznych Korczaka i Znanieckiego | 43 |
2.1. Wprowadzenie | 43 |
2.2. Niestabilna i niespokojna Europa pierwszej połowy XX stulecia | 44 |
2.3. Kwestie społeczno-gospodarcze społeczeństwa polskiego w czasach Korczaka i Znanieckiego | 52 |
2.4. Problemy interkulturowe pierwszej połowy XX wieku | 65 |
2.5. Konflikty polityczne II Rzeczypospolitej | 76 |
2.6. Problemy edukacji w pierwszych dekadach ubiegłego stulecia a osiągniecia teorii i praktyki społeczno-pedagogicznej | 81 |
ROZDZIAŁ III. Typy osobowości dziecięcej w prozie literackiej Janusza Korczaka a koncepcja osobowości społecznej Floriana Znanieckiego | 91 |
3.1. Dziecko i dzieciństwo w pedagogice Janusza Korczaka | 91 |
3.2. Osobowość społeczna w humanistycznej teorii socjologicznej i praktyce pedagogicznej | 96 |
3.3. Typy osobowości a indywidualność jednostki w pedagogice Korczakowskiej i socjologii Znanieckiego | 106 |
3.4. Ludzie dobrze wychowani w prozie Janusza Korczaka | 113 |
3.4.1. Środowisko jako kreator „dobrego wychowania” | 113 |
3.4.2. Jan — dobrze wychowany człowiek z kagańcem na duszy | 114 |
3.4.3. Stasio 1 — przykład osobowości społecznej dziecka-kameleona | 120 |
3.4.4. Stasio 2 — dziecko z kagańcem nadmiernych wymagań | 122 |
3.4.5. Dziecko zdominowane wychowaniem religijnym | 123 |
3.5. Ludzie pracy w prozie Janusza Korczaka | 125 |
3.5.1. Rozumienie środowiska pracy w koncepcjach Korczaka i Znanieckiego | 125 |
3.5.2. Dziecko z dusza bezpańska | 126 |
3.5.3. Dziecko w roli opiekuna | 129 |
3.6. Reformatorzy i dzieci występne jako osobowości nieprzeciętne w galerii dziecięcych postaci literackich Janusza Korczaka | 133 |
3.6.1. Jednostka nieprzeciętna w koncepcjach Korczaka i Znanieckiego | 133 |
3.6.2. Reformatorzy-marzyciele na łamach Korczakowskiej prozy | 134 |
3.6.3. Reformatorzy-realiści | 139 |
ROZDZIAŁ IV. Korczakowska koncepcja wychowania rodzinnego w kontekście socjologicznej teorii Floriana Znanieckiego | 149 |
4.1. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze w socjologii Znanieckiego i pedagogice Korczaka | 149 |
4.2. Zróżnicowania środowisk rodzinnych w czasach Korczaka i Znanieckiego | 153 |
4.3. Rodzina chłopska | 154 |
4.4. Rodzina proletariacka | 156 |
4.5. Rodzina żydowska | 167 |
4.6. Rodzina mieszczańska | 175 |
4.7. Rodziny zamożne jako środowisko wychowawcze | 177 |
4.8. Bieda a wychowanie rodzinne | 179 |
4.9. Relacje pomiędzy dziećmi z rodzin biednych i zamożnych | 181 |
4.10. Odpowiedzialność rodziny za wychowanie dziecka | 185 |
4.11. Realizacja ról rodzicielskich | 191 |
4.12. Środowisko rówieśnicze rodziny tworzone przez więzi pomiędzy rodzeństwem | 196 |
4.13. Rodzina wobec cierpienia dziecka | 197 |
ROZDZIAŁ V. Pozarodzinne środowiska wczesnej socjalizacji | 201 |
5.1. Rodzaje pozarodzinnych środowisk wczesnej socjalizacji w pedagogice Korczaka i socjologii wychowania Znanieckiego | 201 |
5.2. Zastępcze środowisko wychowawcze dzieci osieroconych | 203 |
5.3. Szkoła jako środowisko wychowawcze | 212 |
5.4. Kolonie jako czasowe środowisko wychowawcze | 228 |
5.5. Ulica jako środowisko socjalizacji dziecka | 237 |
ROZDZIAŁ VI. Wartości w koncepcjach Floriana Znanieckiego i Janusza Korczaka — zbieżności i ich uwarunkowania | 243 |
6.1. Rozumienie wartości i ich konfliktu w pedagogice i socjologii | 243 |
6.2. Rozumienie wartości w koncepcjach filozoficzno-socjologicznych Floriana Znanieckiego | 247 |
6.3. Poglądy Znanieckiego na związek wartości z kształtowaniem postaw młodego pokolenia w procesach socjalizacyjno-wychowawczych | 253 |
6.4. Znaczenie wartości w pedagogicznym systemie Janusza Korczaka | 261 |
6.5. Wartości i ich konflikty w obrazach literackiej prozy Janusza Korczaka | 265 |
6.5.1. Konflikt pomiędzy wartością miłości bliźniego a bezwzględnością w traktowaniu drugiego człowieka | 265 |
6.5.2. Konflikt pomiędzy wartością bycia dobrym uczniem i dobrym kolegą | 267 |
6.5.3. Konflikt pomiędzy wartością czwartego przykazania Dekalogu a percepcja zachowań rodziców | 268 |
6.5.4. Konflikt pomiędzy treścią słów i zachowań osoby wychowującej | 269 |
6.5.5. Konflikt pomiędzy wartościami „być” i „mieć” | 270 |
6.5.6. Konflikt miedzy uczuciem nakazanym a odczuwanym | 271 |
6.5.7. Konflikt miedzy wartością „mieć dziecko” i wartością „być z dzieckiem” | 273 |
6.6. Zbieżności ujęć aksjologicznych w humanistycznych koncepcjach Korczaka i Znanieckiego | 277 |
Zakończenie | 283 |
Bibliografia | 291 |
Summary | 313 |