Twórczość i praktyka pedagogiczna Janusza Korczaka w kontekście teorii socjologicznej Floriana Znanieckiego

Twórczość i praktyka pedagogiczna Janusza Korczaka w kontekście teorii socjologicznej Floriana Znanieckiego

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

35,70

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 35,70 zł  


35,70

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Analizy zawarte w tej książce maja charakter interdyscyplinarny, mieszczą się na pograniczu pedagogiki i socjologii, głównie socjologii wychowania. Można je zatem nazwać socjopedagogicznym dyskursem o wychowaniu w koncepcjach humanistycznych. Książka nie zawiera bowiem gotowych rozwiązań, zwraca tylko uwagę na te wątki twórczości Znanieckiego i Korczaka, nad którymi warto się zatrzymać i zastanowić.


Rok wydania2014
Liczba stron316
KategoriaHistoria wychowania
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-7784-538-7
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  
  ROZDZIAŁ I. Janusz Korczak i Florian Znaniecki wobec wyzwań społeczno-edukacyjnych    15
  
  1.1. Wprowadzenie     15
  1.2. Życie i dokonania Floriana Znanieckiego     15
  1.3. Życie i dokonania Janusza Korczaka     26
  1.4. Zbieżności w biografiach i dokonaniach Korczaka i Znanieckiego     35
  
  ROZDZIAŁ II. Społeczno-gospodarcze i kulturowo-polityczne konteksty dokonań socjopedagogicznych Korczaka i Znanieckiego     43
  
  2.1. Wprowadzenie     43
  2.2. Niestabilna i niespokojna Europa pierwszej połowy XX stulecia     44
  2.3. Kwestie społeczno-gospodarcze społeczeństwa polskiego w czasach Korczaka i Znanieckiego     52
  2.4. Problemy interkulturowe pierwszej połowy XX wieku     65
  2.5. Konflikty polityczne II Rzeczypospolitej     76
  2.6. Problemy edukacji w pierwszych dekadach ubiegłego stulecia a osiągniecia teorii i praktyki społeczno-pedagogicznej     81
  
  ROZDZIAŁ III. Typy osobowości dziecięcej w prozie literackiej Janusza Korczaka a koncepcja osobowości społecznej Floriana Znanieckiego     91
  
  3.1. Dziecko i dzieciństwo w pedagogice Janusza Korczaka     91
  3.2. Osobowość społeczna w humanistycznej teorii socjologicznej i praktyce pedagogicznej     96
  3.3. Typy osobowości a indywidualność jednostki w pedagogice Korczakowskiej i socjologii Znanieckiego     106
  3.4. Ludzie dobrze wychowani w prozie Janusza Korczaka     113
  3.4.1. Środowisko jako kreator „dobrego wychowania”     113
  3.4.2. Jan — dobrze wychowany człowiek z kagańcem na duszy     114
  3.4.3. Stasio 1 — przykład osobowości społecznej dziecka-kameleona     120
  3.4.4. Stasio 2 — dziecko z kagańcem nadmiernych wymagań     122
  3.4.5. Dziecko zdominowane wychowaniem religijnym    123
  3.5. Ludzie pracy w prozie Janusza Korczaka     125
  3.5.1. Rozumienie środowiska pracy w koncepcjach Korczaka i Znanieckiego    125
  3.5.2. Dziecko z dusza bezpańska     126
  3.5.3. Dziecko w roli opiekuna     129
  3.6. Reformatorzy i dzieci występne jako osobowości nieprzeciętne w galerii dziecięcych postaci literackich Janusza Korczaka     133
  3.6.1. Jednostka nieprzeciętna w koncepcjach Korczaka i Znanieckiego     133
  3.6.2. Reformatorzy-marzyciele na łamach Korczakowskiej prozy     134
  3.6.3. Reformatorzy-realiści     139
  
  ROZDZIAŁ IV. Korczakowska koncepcja wychowania rodzinnego w kontekście socjologicznej teorii Floriana Znanieckiego     149
  
  4.1. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze w socjologii Znanieckiego i pedagogice Korczaka     149
  4.2. Zróżnicowania środowisk rodzinnych w czasach Korczaka i Znanieckiego    153
  4.3. Rodzina chłopska     154
  4.4. Rodzina proletariacka     156
  4.5. Rodzina żydowska     167
  4.6. Rodzina mieszczańska     175
  4.7. Rodziny zamożne jako środowisko wychowawcze     177
  4.8. Bieda a wychowanie rodzinne     179
  4.9. Relacje pomiędzy dziećmi z rodzin biednych i zamożnych     181
  4.10. Odpowiedzialność rodziny za wychowanie dziecka     185
  4.11. Realizacja ról rodzicielskich     191
  4.12. Środowisko rówieśnicze rodziny tworzone przez więzi pomiędzy rodzeństwem    196
  4.13. Rodzina wobec cierpienia dziecka     197
  
  ROZDZIAŁ V. Pozarodzinne środowiska wczesnej socjalizacji     201
  
  5.1. Rodzaje pozarodzinnych środowisk wczesnej socjalizacji w pedagogice Korczaka i socjologii wychowania Znanieckiego     201
  5.2. Zastępcze środowisko wychowawcze dzieci osieroconych     203
  5.3. Szkoła jako środowisko wychowawcze     212
  5.4. Kolonie jako czasowe środowisko wychowawcze     228
  5.5. Ulica jako środowisko socjalizacji dziecka     237
  
  ROZDZIAŁ VI. Wartości w koncepcjach Floriana Znanieckiego i Janusza Korczaka — zbieżności i ich uwarunkowania     243
  
  6.1. Rozumienie wartości i ich konfliktu w pedagogice i socjologii     243
  6.2. Rozumienie wartości w koncepcjach filozoficzno-socjologicznych Floriana Znanieckiego     247
  6.3. Poglądy Znanieckiego na związek wartości z kształtowaniem postaw młodego pokolenia w procesach socjalizacyjno-wychowawczych     253
  6.4. Znaczenie wartości w pedagogicznym systemie Janusza Korczaka     261
  6.5. Wartości i ich konflikty w obrazach literackiej prozy Janusza Korczaka     265
  6.5.1. Konflikt pomiędzy wartością miłości bliźniego a bezwzględnością w traktowaniu drugiego człowieka     265
  6.5.2. Konflikt pomiędzy wartością bycia dobrym uczniem i dobrym kolegą    267
  6.5.3. Konflikt pomiędzy wartością czwartego przykazania Dekalogu a percepcja zachowań rodziców     268
  6.5.4. Konflikt pomiędzy treścią słów i zachowań osoby wychowującej     269
  6.5.5. Konflikt pomiędzy wartościami „być” i „mieć”     270
  6.5.6. Konflikt miedzy uczuciem nakazanym a odczuwanym     271
  6.5.7. Konflikt miedzy wartością „mieć dziecko” i wartością „być z dzieckiem”    273
  6.6. Zbieżności ujęć aksjologicznych w humanistycznych koncepcjach Korczaka i Znanieckiego    277
  
  Zakończenie     283
  Bibliografia     291
  Summary     313
RozwińZwiń