INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka w sposób przystępny przedstawia zagadnienia prawa autorskiego. Przeznaczona jest dla studentów szkół filmowych, a konkretnie kierunków: reżyseria, realizacja obrazu oraz organizacja produkcji filmowej i telewizyjnej. Napisana została głównie z myślą o studentach Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego. Może być wykorzystywana także przez studentów innych kierunków artystycznych. Przeznaczenie warunkuje treść podręcznika. Zawiera on omówienie norm prawnych znajdujących zastosowanie w związku z twórczością filmową. Jest podzielony na dwie części. Pierwsza zatytułowana „Ogólne prawo autorskie” obejmuje rozdziały 1-13, a druga zatytułowana „Prawo filmowe” rozdziały 14-18. Podręcznik może też stanowić cenną pomoc dla studentów innych szkół i kierunków o charakterze artystycznym. Jednakże należy wówczas uwzględnić specyficzne kwestie dotyczące innych utworów poza dziełami audiowizualnymi.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 394 |
Kategoria | Prawo własności intelektualnej |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-051-8 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
Ebook dostępny na rozdziały
Prawo autorskie. Wyd. 2. popr. i uzup. (Stan prawny na dzień 1 października 2014 r.)INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wykaz skrótów / | 11 |
Wprowadzenie / | 13 |
Część I | |
Ogólne prawo autorskie | |
1. Zagadnienia wstępne / | 19 |
1.1. Rys historyczny / | 19 |
1.2. Pojęcie prawa autorskiego / | 24 |
1.3. Źródła prawa autorskiego / | 24 |
1.4. Miejsce prawa autorskiego w systemie prawa / | 26 |
1.5. Treść prawa autorskiego / | 26 |
2. Pojęcie i rodzaje utworów / | 27 |
2.1. Pojęcie utworu / | 27 |
2.2. Utwór jako wynik działalności twórczej człowieka / | 28 |
2.3. Twórczość / | 28 |
2.4. Ustalenie a utrwalenie utworu / | 31 |
2.5. Utwór a dzieło / | 33 |
2.6. Okoliczności nieistotne dla powstania ochrony autorskoprawnej / | 36 |
2.7. Poszczególne kategorie utworów / | 38 |
2.8. Utwory samoistne i niesamoistne / | 40 |
2.9. Utwory zależne / | 43 |
2.10. Zbiory utworów / | 47 |
2.11. Ochrona tytułu utworu / | 49 |
2.12. Wyłączenia spod ochrony / | 54 |
2.13. Formalne przesłanki ochrony / | 54 |
2.14. Ochrona procesu twórczego / | 55 |
3. Podmiot prawa autorskiego / | 57 |
3.1. Twórcy / | 57 |
3.2. Współtwórcy / | 60 |
3.3. Utwory połączone / | 65 |
3.4. Utwory zbiorowe / | 66 |
3.5. Utwory pracownicze / | 67 |
3.6. Prace dyplomowe studentów / | 71 |
4. Autorskie prawa osobiste / | 73 |
4.1. Pojęcie autorskich praw osobistych / | 73 |
4.2. Stosunek autorskich praw osobistych do dóbr osobistych prawa cywilnego / | 76 |
4.3. Prawo do autorstwa utworu / | 76 |
4.4. Prawo do oznaczania utworu swoim nazwiskiem / | 78 |
4.5. Prawo do integralności utworu / | 81 |
4.6. Prawo do rzetelnego wykorzystania utworu / | 84 |
4.7. Prawo do decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności / | 85 |
4.8. Prawo nadzoru nad sposobem korzystania z utworu / | 86 |
4.9. Prawo odstąpienia od umowy lub jej wypowiedzenia ze względu na istotne interesy twórcze / | 86 |
4.10. Prawo wprowadzania zmian w utworze / | 87 |
4.11. Prawo dostępu do utworu / | 88 |
4.12. Prawo do decydowania o losach oryginalnego egzemplarza utworu plastycznego / | 89 |
4.13. Ochrona autorskich praw osobistych / | 90 |
5. Majątkowe prawa autorskie / | 93 |
5.1. Treść majątkowych praw autorskich / | 93 |
5.2. Pojęcie pola eksploatacji utworów / | 99 |
5.3. Poszczególne pola eksploatacji / | 104 |
5.3.1. Utrwalenie / | 104 |
5.3.2. Zwielokrotnienie / | 106 |
5.3.3. Wprowadzenie do obrotu / | 109 |
5.3.4. Najem i użyczenie / | 111 |
5.3.5. Wystawienie / | 112 |
5.3.6. Wykonanie / | 113 |
5.3.7. Wyświetlenie / | 114 |
5.3.8. Odtworzenie / | 115 |
5.3.9. Pola eksploatacji w zakresie działalności telewizyjnej / | 116 |
5.3.10. Nowe typy usług związane z postępem technicznym / | 118 |
5.4. Zakres majątkowych praw autorskich / | 121 |
5.4.1. Czas trwania majątkowych praw autorskich / | 121 |
5.4.2. Domaine public payant / | 123 |
5.4.3. Droit de suite / | 123 |
5.5. Ochrona autorskich praw majątkowych / | 125 |
6. Dozwolony użytek czyniony z utworów / | 131 |
6.1. Pojęcie dozwolonego użytku / | 131 |
6.2. Dozwolony użytek prywatny / | 132 |
6.3. Dozwolony użytek publiczny / | 138 |
6.3.1. Pojęcie / | 138 |
6.3.2. Dozwolony użytek w celach informacyjnych / | 138 |
6.3.3. Dozwolony użytek w celach oświatowych i naukowych / | 140 |
6.3.4. Dozwolony użytek w sferze odbioru nadawanych utworów / | 143 |
6.3.5. Dozwolony użytek w zakresie wykonywania utworów / | 145 |
6.3.6. Dozwolony użytek w zakresie utworów plastycznych / | 146 |
6.3.7. Dozwolony użytek w celach państwowych / | 147 |
6.3.8. Dozwolony użytek w celach gospodarczych / | 148 |
7. Prawa pokrewne / | 149 |
7.1. Pojęcie praw pokrewnych / | 149 |
7.2. Prawa artystów wykonawców / | 150 |
7.3. Prawa do fonogramów i wideogramów / | 157 |
7.4. Prawa do nadań / | 161 |
7.5. Pierwsze wydania (wydania pośmiertne) / | 163 |
8. Umowy prawa autorskiego / | 165 |
8.1. Wprowadzenie / | 165 |
8.2. Cechy charakterystyczne umów prawa autorskiego / | 166 |
8.3. Rodzaje umów prawa autorskiego / | 167 |
8.4. Umowy przenoszące prawo autorskie / | 168 |
8.5. Umowy licencyjne / | 171 |
8.6. Forma umów prawa autorskiego / | 175 |
8.7. Ogólne zasady umownego prawa autorskiego / | 175 |
8.8. Rozwiązanie umowy / | 177 |
8.8.1. Sposoby rozwiązania stosunku umownego / | 177 |
8.8.2. Odstąpienie od umowy / | 178 |
Umowne prawo odstąpienia / | 178 |
Ustawowe prawo odstąpienia / | 178 |
8.8.3. Wypowiedzenie umowy / | 181 |
8.8.4. Wzajemne żądania stron przy odstąpieniu od umowy lub przy jej wypowiedzeniu / | 181 |
9. Prawo autorskie w społeczeństwie informacyjnym / | 183 |
9.1. Programy komputerowe / | 183 |
9.2. Bazy danych / | 185 |
9.3. Utwory multimedialne / | 187 |
9.4. Gry komputerowe / | 190 |
9.5. Infostrady (sieci informatyczne) / | 191 |
10. Ochrona prawna wizerunku / | 197 |
10.1. Pojęcie wizerunku / | 197 |
10.2. Podmiot prawa do wizerunku / | 200 |
10.3. Charakter prawa do wizerunku / | 201 |
10.4. Treść prawa do wizerunku / | 202 |
10.4.1. Wstęp / | 202 |
10.4.2. Zgoda na sporządzenie wizerunku / | 202 |
10.4.3. Zgoda na rozpowszechnianie wizerunku / | 204 |
10.4.4. Sytuacje, w których uzyskanie zgody na ustalenie i rozpowszechnianie wizerunku nie jest konieczne / | 206 |
11. Organizacje zbiorowego zarządzania / | 211 |
11.1. Wprowadzenie / | 211 |
11.2. Forma prawna organizacji zbiorowego zarządzania / | 213 |
11.3. Zadania organizacji zbiorowego zarządzania / | 214 |
11.4. Stosunki wewnętrzne organizacji zbiorowego zarządzania / | 217 |
11.5. Stosunki zewnętrzne organizacji zbiorowego zarządzania z podmiotami korzystającymi z utworów / | 218 |
11.6. Wielość organizacji zbiorowego zarządzania / | 219 |
11.7. Organizacje zbiorowego zarządzania w Polsce / | 220 |
12. Konwencje międzynarodowe / | 221 |
12.1. Wprowadzenie / | 221 |
12.2. Konwencja berneńska / | 222 |
12.3. Konwencja rzymska / | 224 |
12.4. Porozumienie TRIPS / | 226 |
12.5. Konwencje WIPO / | 227 |
13. Prawo autorskie Unii Europejskiej / | 231 |
13.1. Wprowadzenie / | 231 |
13.2. Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej / | 233 |
13.3. Dyrektywy a prawo polskie / | 237 |
Część II | |
Prawo filmowe | |
1. Film jako przedmiot regulacji cywilnoprawnych / | 253 |
1.1. Wstęp / | 253 |
1.2. Pojęcie filmu / | 257 |
1.2.1. Wprowadzenie / | 257 |
1.2.2. Ujęcie historyczne / | 259 |
1.2.3. Utwór kinematograficzny / | 261 |
1.2.4. Utwór audiowizualny / | 263 |
1.2.5. Wideogram / | 269 |
1.2.6. Film / | 271 |
1.2.7. Podsumowanie / | 273 |
2. Podmioty prawa autorskiego do filmu / | 275 |
2.1. Wstęp / | 275 |
2.2. Twórcy / | 276 |
2.3. Producent / | 281 |
3. Osobiste prawa autorskie twórców filmowych / | 285 |
3.1. Wstęp / | 285 |
3.2. Prawo do autorstwa utworu audiowizualnego / | 285 |
3.3. Prawo do integralności utworu audiowizualnego / | 286 |
3.4. Prawo decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu audiowizualnego publiczności / | 291 |
4. Majątkowe prawa autorskie do filmu / | 293 |
4.1. Zakres praw majątkowych do filmu / | 293 |
4.2. Zakres praw majątkowych producenta / | 293 |
4.3. Zakres praw majątkowych twórców filmowych i aktorów / | 296 |
4.3.1. Słowo wstępne / | 296 |
4.3.2. Podmioty uprawnione do wynagrodzenia z tytułu eksploatacji filmu / | 297 |
4.3.3. Podmioty zobowiązane do wypłaty wynagrodzenia z tytułu eksploatacji filmu / | 299 |
4.3.4. Rodzaje wynagrodzenia / | 300 |
4.3.5. Pola eksploatacji objęte obowiązkiem zapłaty wynagrodzenia / | 300 |
4.3.6. Pośrednictwo organizacji zbiorowego zarządzania / | 303 |
4.4. Konflikt interesów / | 303 |
5. Umowy w dziedzinie filmu / | 305 |
5.1. Wprowadzenie / | 305 |
5.2. Umowa o stworzenie filmu (o produkcję audiowizualną) / | 308 |
5.3. Umowa o rozpowszechnianie filmu / | 309 |
Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych / | 315 |
Wykaz orzeczeń sądowych w sprawach dotyczących prawa autorskiego i praw pokrewnych / | 377 |
Bibliografia / | 385 |