Naród z popiołów

Naród z popiołów

Pamięć zagłady a tożsamość Romów

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

38,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

38,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autor (…) jest wysokiej klasy specjalistą, wolnym od wszelkiej postaci etnocentryzmu i ksenofobii, kompetentnie poruszającym się zarówno w klasycznej problematyce socjologii, antropologii kulturowej oraz etnologii, jak i historii, co daje mu szanse na odważne podejmowanie zagadnień nowych, usytuowanych w wielowymiarowej rzeczywistości społecznej, nie dających się wyjaśnić wyłącznie w ramach jednej dyscypliny naukowej i właściwych jej tradycji oraz paradygmatów. Dlatego też jego badania nad Romami, ich dziejami, teraźniejszością i przewidywalną przyszłością traktuję jako przyczynek do procesu formowania się nowej subdyscypliny nauk społecznych, nazywanej coraz częściej po prostu romologią. Słowami-kluczami w przypadku poszukiwań dr. Sławomira Kapralskiego stają się zarówno teorie socjologiczne, etnologiczne i kulturoznawcze, jak i pojęcia: naród, społeczności romskie, pamięć zbiorowa, tożsamość (we wszystkich jej wymiarach), ksenofobia, stosunki interetniczne, zbrodnia ludobójstwa”.
Fragment recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Hieronima Kubiaka
Dr Sławomir Kapralski, socjolog i antropolog kultury, wykładowca Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. W przeszłości związany z Uniwersytetem Jagiellońskim i Central European University. Opublikował Wartości a poznanie socjologiczne (1995) i (jako współautor) Romowie w KL Auschwitz (2011). Redaktor naukowy książek The Jews in Poland (1999) i Pamięć, przestrzeń, tożsamość (2010). Współredaktor czterech innych książek oraz autor kilkudziesięciu artykułów naukowych dotyczących teorii kultury, pamięci i tożsamości, Holokaustu i stosunków polsko-żydowskich oraz romskich społeczności Europy Wschodniej. Członek Gypsy Lore Society, European Academic Network on Romani Studies, Association for the Study of Ethnicity and Nationalism i European Association for Holocaust Studies. Członek redakcji pisma Studia Romologica.


Liczba stron468
WydawcaWydawnictwo Naukowe Scholar
ISBN-13978-83-7383-457-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp   7
  Rozdział    1
  Tożsamość, pamięć, trauma…. Kontekst teoretyczny
  badań nad pamięcią zbiorową i tożsamością Romów     21
  1.1. Tożsamość   22
  1.1.1. Substancjalizm     24
  1.1.2. Relacjonizm   33
  1.1.3. Procesualizm   39
  1.2. Pamięć zbiorowa/społeczna   49
  1.3. Trauma i doświadczenie zagłady     60
  Rozdział    2
  Zagadka romskiej tożsamości     77
  2.1. Romowie czy Cyganie? Zróżnicowania romskich tożsamości
  a perspektywy panromskiego etnonimu     78
  2.2. Perspektywa substancjalna:
  tożsamość jako reprodukcja wzoru kulturowego     84
  2.3. Perspektywa relacyjna: tożsamość jako stosunek społeczny   98
  2.4. Perspektywa procesualna:… tożsamość jako synteza przeszłości,
  teraźniejszości i przyszłości grupy     114
  2.5. Perspektywa postmodernistyczna: dekompozycja tożsamości     119
  Rozdział    3
  Zagłada Romów w czasie II wojny światowej     136
  3.1. Geneza zagłady  140
  3.2. Obozy koncentracyjne w Niemczech,
  Austrii i Protektoracie Czech i Moraw  148
  3.3. Deportacje i zagłada Romów w obozach śmierci  152
  3.4. Sytuacja Romów na terenach okupowanych  162
  3.5. Romowie w państwach sprzymierzonych z III Rzeszą  171
  3.6. Zagłada Romów i problem ludobójstwa     179
  Rozdział    4
  Historia i pamięć     194
  4.1. Między historią, mitem a zapomnieniem  194
  4.2. „Lud bez historii” czy lud z historii wykluczony?     208
  4.3. Od historii do pamięci społecznej  213
  4.3.1. Marginalizacja romskiej pamięci     214
  4.3.2. Pamięć w tradycyjnych kulturach romskich  220
  4.3.3. Pamięć i trauma     225
  4.3.4. Michael Stewart:
  koncepcja „pamięci wbudowanej w stosunki społeczne”  232
  4.3.5. Lech Mróz i koncepcja „niepamięci,
  która nie jest zapominaniem”  241
  4.4. Pamięć traumatyczna i budowa tożsamości  245
  Rozdział    5
  Historia a tożsamość Romów
  jako projekt polityczny  250
  5.1. Sytuacja Romów po II wojnie światowej  251
  5.2. Pamięć zagłady i romski ruch polityczny  262
  5.3. Romska idea narodowa  276
  5.4. Wynalezione tradycje romskiego nacjonalizmu     293
  5.5. Doświadczenie zagłady jako retoryczny dyskurs romskiej tradycji     303
  Rozdział    6
  Pamięć zagłady w działaniu:
  rytuały upamiętniające i „pośrednicy pamięci”  318
  6.1. Rola symboli i rytuałów w budowaniu pamięci i tożsamości  318
  6.2. „Tabor Pamięci Romów”…: konstruowanie tożsamości
  poprzez zrytualizowane praktyki upamiętniające  331
  6.3. Auschwitz-Birkenau jako miejsce romskiej pamięci  341
  6.4. Pamięć zagłady w oczach działaczy romskich średniego szczebla  364
  6.5. Romskie narracje tożsamościowe  379
  6.6. Doświadczenie zagłady a tożsamość Romów  398
  Zakończenie  404
  Post scriptum 415
  Bibliografia 417
  Indeks osobowy  442
  Indeks rzeczowy  452
  Abstract 466
  
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia