Poczucie piękna. Zarys teorii estetycznej

-20%

Poczucie piękna. Zarys teorii estetycznej

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

27,20  34,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

27,2034,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Wydane w roku 1896 Poczucie piękna jest pierwszą książką George'a Santayany, urodzonego w Hiszpanii amerykańskiego filozofa i literata. Praca ta, powstała na podstawie jego wykładów na Uniwersytecie Harvarda, zawiera prezentację najważniejszych problemów teorii piękna. Santayana omawia w niej i poddaje krytyce najważniejsze idee tradycyjnej estetyki, takie jak estetyczna bezinteresowność czy powszechność sądów smaku, antycypując przy tym zjawiska, które przyniesie dwudziesty wiek, takie jak dehumanizacja sztuki czy wieszczony niekiedy kryzys estetyki w ogóle. Sprzeciwiając się takim tendencjom, Santayana wskazuje na fundamentalną rolę, jaką przeżycie piękna pełni w życiu każdego człowieka.


Poczucie piękna, pierwsza wydana po polsku praca Santayany, jest także przykładem jego talentu literackiego - to napisany lekkim piórem, precyzyjnie obmyślany wykład, który stanowi dobre wprowadzenie do estetyki filozoficznej.


Przekład, wstęp i opracowanie: Adam Grzeliński i Krzysztof Wawrzonkowski


Liczba stron266
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
ISBN-13978-83-231-3354-4
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp tłumaczy /    7
  Przedmowa /    25
  Wprowadzenie /    27
  Część I. Natura piękna
  1. Filozofia piękna jest teorią wartości /    39
  2. Preferencje są ostatecznie nieracjonalne /    42
  3. Przeciwstawienie wartości moralnych i estetycznych /    47
  4. Praca i zabawa /    49
  5. Wszystkie wartości są w pewnym sensie estetyczne /    51
  6. Estetyczne uświęcenie zasad ogólnych /    53
  7. Estetyczna i fizyczna przyjemność /    57
  8. Differentia przyjemności estetycznej nie jest jej bezinteresowność /    59
  9. Differentia przyjemności estetycznej nie leży w jej powszechności /    62
  10. Differentia przyjemności estetycznej: jej obiektywizacja /    65
  11. Definicja piękna /    69
  Część II. Materiał piękna
  12. Na poczucie piękna mogą się składać wszystkie funkcje umysłowe /    73
  13. Rola uczucia miłości /    76
  14. Instynkty społeczne i ich estetyczne znaczenie /    80
  15. Niższe zmysły /    83
  16. Dźwięk /    86
  17. Kolor /    89
  18. Podsumowanie /    92
  Część III. Forma
  19. Istnieje piękno formy /    99
  20. Fizjologia postrzegania formy /    102
  21. Wartość kształtów geometrycznych /    105
  22. Symetria /    107
  23. Forma jednością różnorodności /    111
  24. Wielość w jednorodności /    112
  25. Przykład gwiazd /    115
  26. Braki samej wielości /    121
  27. Estetyka demokracji /    124
  28. Wartości typów estetycznych oraz przykładów /    126
  29. Pochodzenie typów estetycznych /    129
  30. Średnia zmodyfikowana w stronę brzydoty /    134
  31. Czy wszystkie rzeczy są piękne? /    138
  32. Nieokreślona struktura i jej efekty estetyczne /    142
  33. Przykład krajobrazu /    144
  34. Rozszerzenie o przedmioty, których zwykle nie traktuje się w sposób estetyczny /    149
  35. Dalsze niebezpieczeństwa nieokreśloności /    153
  36. Iluzja nieskończonej perfekcji /    156
  37. Organiczna przyroda źródłem postrzeganych form; przykład rzeźbiarstwa /    161
  38. Użyteczność zasadą organizacji w przyrodzie /    164
  39. Stosunek użyteczności do piękna /    166
  40. Użyteczność zasadą organizacji w sztukach /    169
  41. Forma a przypadkowy ornament /    171
  42. Forma słów /    175
  43. Forma syntaktyczna /    178
  44. Forma literacka. Fabuła /    181
  45. Charakter jako forma estetyczna /    183
  46. Postaci idealne /    187
  47. Wyobraźnia religijna / 192Część IV. Ekspresja
  48. Definicja ekspresji /    197
  49. Proces kojarzeniowy /    202
  50. Rodzaje wartości drugiego elementu /    205
  51. Wartość estetyczna drugiego elementu /    209
  52. Wartość praktyczna drugiego elementu /    211
  53. Koszt jako element efektu estetycznego /    214
  54. Ekspresja porządku i stosowności /    216
  55. Władza moralności nad estetyką /    220
  56. Negatywne wartości drugiego elementu /    223
  57. Wpływ pierwszego elementu na dający przyjemność wyraz zła /    227
  58. Mieszanina pozostałych rodzajów ekspresji, w tym prawdy /    229
  59. Uwolnienie jaźni /    234
  60. Wzniosłość niezależna od ekspresji zła /    239
  61. Komizm /    244
  62. Dowcip /    248
  63. Humor /    251
  64. Groteska /    254
  65. Możliwość całkowitej doskonałości /    256
  66. Stałość ideału /    260
  67. Konkluzja /    263
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia