POLECAMY
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Przedmiotem analizy w niniejszej książce są mechanizmy perswazji słowotwórczej w tekstach reklamowych, przy czym teksty reklam traktowane są jako źródło przykładów zjawisk i faktów słowotwórczych o funkcji perswazyjnej, które można zaobserwować także w różnych innych typach tekstów. W analizie marketingowej przydatności środków słowotwórczych pominięte zostały zjawiska pozatekstowe, zwłaszcza tzw. naming, czyli nadawanie nazw reklamowanym obiektom.
Opisowi zostały tu poddane różne przejawy funkcjonowania derywatów w tekście, z uwzględnieniem takich aspektów tego zjawiska, jak okazjonalizmy tekstowe, rozumiane jako „neologizmy tworzone doraźnie, dla potrzeb konkretnego tekstu, mające zwykle charakter ekspresywny”, a także słowotwórcze gry językowe stanowiące narzędzie perswazji, celem opisu jest jednak ukazanie nie tylko tych specyficznych, często nawet dość wyrafinowanych perswazyjnych zastosowań tekstowych środków systemu słowotwórczego, lecz również jego perswazyjnych użyć mało osobliwych.
Perswazja słowotwórcza jest tu rozumiana jako zjawisko polegające na tekstowym uwypukleniu struktury słowotwórczej wyrazów i jej zinterpretowaniu w sposób pozwalający na osiągnięcie planowanych dla danego tekstu skutków – bądź w wyniku tekstowej aktualizacji ich struktury systemowej, bądź w rezultacie jej tekstowej konstrukcji, dekonstrukcji lub rekonstrukcji. Źródłem słowotwórczych efektów perswazyjnych jest zatem albo tekstowa aktualizacja słowotwórczych środków systemowych, albo budowanie napięcia między słowotwórczymi relacjami systemowymi a (wewnątrz)tekstowymi.
Plik pdf uniemożliwia przeszukiwanie i kopiowanie tekstu
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 352 |
Kategoria | Językoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego |
ISBN-13 | 978-83-7865-093-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział I. Motywacja słowotwórcza w tekstach reklam a perswazja | 15 |
Sposoby perswazyjnego wykorzystywania motywacji słowotwórczej w tekstach reklam | 15 |
Kreowanie relacji słowotwórczych w tekstach reklam | 40 |
Definicje słowotwórcze w tekstach reklam | 58 |
Słowotwórcze uwagi metajęzykowe w tekstach reklam | 76 |
Rozdział II. Przydatność perswazyjna wybranych kategorii słowotwórczych w tekstach reklam | 86 |
Derywaty deminutywno-hipokorystyczne od rzeczowników pospolitych | 86 |
Nazwy abstrakcyjnych cech | 126 |
Nazwy wykonawców czynności | 156 |
Nazwy narzędzi | 176 |
Nazwy rezultatów czynności | 199 |
Rozdział III. O funkcji perswazyjnej reklamowych gniazd słowotwórczych | 215 |
Tekstowe gniazda słowotwórcze w reklamie | 215 |
Reklamowe gniazda słowotwórcze a wyrazy je inicjujące | 229 |
Reklamowe gniazda słowotwórcze a funkcje formantów | |
w tworzących je derywatach | 249 |
Perswazyjna wartość gniazd słowotwórczych ze względu na ich strukturę | 257 |
Rozdział IV. Powtórzenia słowotwórcze jako środek perswazji w reklamie | 270 |
O perswazyjnych walorach powtórzeń słowotwórczych | 270 |
Nagromadzenia słowotwórcze w tekstach reklam | 274 |
Wyliczenia słowotwórcze w tekstach reklam | 305 |
Pary wyrazów powiązanych słowotwórczo w tekstach reklam | 319 |
Podsumowanie i wnioski | 335 |
Bibliografia | 341 |
Indeks wyrazów objętych analizą | 355 |
Word Formation at the Service of Advertising: Textual Devices (Summary) | 367 |
Словообразование к услугам рекламы: Текстовые неханизмы (Резюме) | 369 |