Słowiańska psychomachia Mickiewicza

-20%

Słowiańska psychomachia Mickiewicza

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

33,60  42,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

33,6042,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Jest to praca na niebagatelny temat, o który nieraz potrącali autorzy publikacji o Mickiewiczu i historycy polskiej literatury romantycznej, ale nie czynili go dotychczas przedmiotem rozważań systematycznych i nie poświęcili mu osobnych monografii. Zbigniew Kaźmierczyk zdecydował się na całościowe sprawdzenie, jakie echa wierzeń religijnych zamierzchłej przeszłości dziejowej odzywały się w pisarstwie Mickiewicza przynajmniej do jego wykładów w Collège de France (te wykłady pojawiają się w rozważaniach o psychomachii tylko wyrywkowo). Zgromadził więc dowody i poszlaki zakorzenienia się myśli Mickiewicza w przedhistorycznej archaiczności słowiańskiej, pamiętając oczywiście o polskich preromantycznych i romantycznych fascynacjach folklorem i egzotyką oraz o nieufności do oświeceniowego racjonalizmu. Zyskują w tej pracy oświetlenie sprawy o pierwszorzędnym znaczeniu z obszaru komplikacji ideowych niezwykłego pisarza z samego "centrum polszczyzny" nie tylko dziewiętnastowiecznej.


Liczba stron365
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
ISBN-13978-83-7326-892-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  I. Wstęp do mitologii słowiańskiej Mickiewicza    9
  
  1. Mickiewicz w perspektywie przełomu w etnografii polskiej    9
  
  Odkrycie mitu kosmogonicznego Słowian    9
  Przedromantyczne zainteresowania folklorystyczne    15
  Romantyczny początek    19
  Ludowość prasłowiańska    21
  Kanon zagadnień etnogenetycznych    23
  „pochodzimy z Inąd, to jest: z Indostanu”    24
  Przedchrześcijańska psychomachia według Dołęgi Chodakowskiego    26
  Słowianie według Lelewela    28
  Irańska etnogeneza Słowian według Skorochoda Majewskiego    30
  Opozycja Lelewela wobec etnogenezy irańskiej    36
  Lelewel wobec relacji Helmolda    39
  Rozwój tezy irańskiej    40
  „Rozpłód boży”    42
  Adversus haereses    44
  
  2. Irańska etnogeneza Słowian – brakujące ogniwo religioznawstwa polskiego – pod kątem pożytku mickiewiczologicznego    45
  
  Stanowisko metodologiczne – irański Mickiewicz?    45
  „Tak wielki i liczny naród jak słowiański nie przychodzi, tylko na miejscu wzrasta”?    47
  Dualizm teologiczny w języku Słowian    50
  Relikty irańskie w wierzeniach ludowych Słowian    51
  Przesilenie etnogenetyczne: oddalenie i zwycięstwo tezy irańskiej    54
  Archeologia etnogenetyczna    62
  Przełom mitologiczny    66
  Struktura słowiańskiej psychomachii    70
  Dualny świat Słowiańszczyzny w świetle mitologii porównawczej    70
  Ojcowie przełomu w etnografii polskiej    74
  Dualizm zurwanicki w mitologii słowiańskiej    78
  Słowiański zurwanizm    80
  Pożytek mickiewiczologiczny    81
  
  II. Przemiana ethosu rycerskiego na gruncie Słowiańszczyzny    87
  
  1. Doświadczenie pokoleniowe    87
  Obraz wojny    87
  Legenda wojny 1794    88
  2. Rycerskie antecedencje legendy kościuszkowskiej    91
  3. Ethos rycerski a Rosja    93
  4. „Bo on nie pójdzie, jak dawni rycerze”    97
  5. Tyrania i republika Woltera    99
  Cnota w piekle    99
  Republika    103
  Wolterowskie inspiracje    106
  6. Republika nowogródzka    108
  7. Słowiańska psychomachia filomatów    109
  8. W lustrze rycerskiego Don Carlosa    110
  
  III. Rosja we wczesnych utworach Mickiewicza    119
  
  IV. Irańskie struktury reliktowe w Balladach i romansach    129
  
  1. Ludowość domowa i regionalna    129
  2. Usilność historyczna a prawidłowość ludowa    131
  3. Psychomatyzacja    132
  4. Odpowiedniość    134
  5. Fundamentalizacja opozycji binarnej    137
  6. Irańskie struktury reliktowe    138
  7. Dualizm poleski    139
  8. Asza i drug    146
  9. Asza słowa    149
  10. Synkretyzm    151
  11. Potęga reguł zachowania życia (asza)    153
  
  V. Słowiański dualizm w Dziadach kowieńsko‑wileńskich    157
  
  1. Dwa światy w jednym    158
  2. Ludowe prawidła obrzędu    164
  3. Dualizm rytualny    165
  4. Figura restytucji dualnego początku    170
  5. Etnogenetyczny apokryf    172
  6. Co szkodzi, co pomaga (prawdy binarne)    173
  7. Postać reliktowego dualizmu Słowian – upiór    173
  8. Prastary model kosmogoniczny (dwie domeny)    175
  9. Udawnienie    176
  10. „Paralela grecka”?    176
  11. Pokrewieństwo irańskie    179
  12. Dola    180
  13. Scena IX    188
  14. Reliktore struktury dualne    192
  15.Paralela irańska    193
  16. Dualizmu poleski – dualizm zurwanicki    197
  17. Nieprawidłowość miłosnego numinosum    198
  18. Boskość i diabelskość w teatrze życia wewnętrznego    198
  19. Miłość biegunowa    199
  20 Cud prawidłowości    200
  21. Świat uwewnętrznionej psychomachii    201
  22. Słowiańska warstwa spodnia    204
  23. Numinotyczna nieprawidłowość    204
  24. Etiologia nieprawidłowości    206
  25. Przeniesienie sacrum    207
  
  VI. Wątek awestyjski w Arymanie i Oromazie    221
  
  VII. Zurwanicki dualizm w Dziadach drezdeńskich    235
  
  1. Interpretacje    235
  
  Interpretatio Christiana    235
  Cień herezji    242
  Bóg monoteistyczny w rozdwojonej jaźni romantyka    244
  „Bóg utracony i Bóg odnaleziony”    245
  Interpretatio clasica    247
  Homo politicus    249
  Antydualizm programowy    251
  Ezoterica    253
  
  2. Dualizm w Dziadach drezdeńskich    255
  
  Opozycja binarna Słowiańszczyzny    255
  Reliktowy dualizm czarta i Boga    257
  Dualna myśl więźnia    261
  Dualnej myśli transpozycja dziejowa    262
  Dualizm poleski – dualizm zurwanicki    263
  Potęga milczenia (nadir i zenit Konrada)    264
  „Niebu świecenie”    265
  Pesymizm Konrada    269
  Pieśnią w „piekło uderzenie”    271
  Słowiańska zemsta    276
  Mała improwizacja    276
  Zurwanicka struktura teologiczna    278
  Zrąb teologii politycznej Konrada    286
  Medium treści mitycznych    288
  Punkt koncentryczny    291
  Pamięć czeluści    293
  Słowiańska psychomachia    297
  Słowiańska psychomachia w wymiarze historycznym (Ustęp)    298
  Udzielność zony    299
  Zapoznany prowidencjalizm    301
  Obszary    304
  Świat diabelskiej subkreacji    304
  Mowa żywiołów    309
  Liber naturae – liber historiae    309
  Błoto    314
  Animalizacja    314
  Animistyczna animalizacja parady    314
  Dualny eks‑centryzm    316
  Parada    317
  Powódź    322
  Władza niepohamowana    327
  
  VIII. Słowiańska psychomachia Mickiewicza    331
  
  Zakończenie    343
  Bibliografia    346
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia