EBOOKI WYDAWCY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Tom zbiorowy Dziedzictwo romantyczne. O (nie)obecności romantyzmu w kulturze współczesnej obejmuje refleksją przede wszystkim to spostrzeżenie, że twórcy epoki romantyzmu cenili sobie innowacyjność i oryginalność w sztuce. Sami jednak stworzyli prąd, który miał ogromny wpływ nie tylko na tradycję literacką, ale szeroko pojmowaną kulturę. Celem projektu, którego efektem jest niniejszy tom, było w związku z tym zastanowienie się nad zagadnieniem, jak dziedzictwo romantyczne funkcjonuje we współczesności. Czy romantyczne motywy i mity zostały przetworzone, czy wciąż istnieją w niezmienionej formie? Osoby, które wzięły udział w projekcie, próbowały odpowiedzieć na to i wiele innych pytań, odnajdując ślady epoki romantyzmu we współczesnych tekstach kultury. Rzecz interesująca, nikt spośród autorów nie zainteresował się prowokacyjnie niejako zasygnalizowaną w tytule tomu „(nie)obecnością” wątków romantycznych, wszyscy piszą o ich „obecności” w kulturze współczesnej.
W projekcie uczestniczą studenci i doktoranci z najważniejszych ośrodków badawczych (uniwersyteckich) w Polsce: z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Uniwersytetu Łódzkiego, Uniwersytetu Śląskiego, Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Uniwersytetu Warszawskiego i Uniwersytetu Wrocławskiego.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 242 |
Kategoria | Literatura polska |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-203-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
Ebook dostępny na rozdziały
Dziedzictwo romantyczneEBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
U stóp epoki (Maria Janoszka, Oskar Kalarus) / | 7 |
Aleksandra Zając: Romantyczne inspiracje – przełamanie kryzysu podmiotowości / | 11 |
Maria Janoszka: Dwie koncepcje ironii – Richard Rorty i Friedrich Schlegel / | 18 |
Anna Kołos: Parodie historiozofii romantycznej w najnowszej literaturze polskiej / | 34 |
Robert Dudziński: Konrad wśród atomowego pyłu. Dziedzictwo romantyczne w zbiorze opowiadań „Xavras Wyżryn i inne fikcje narodowe” Jacka Dukaja / | 55 |
Marta Duńko: Bohater romantyczny XX wieku. Uwagi o Monizie Clavier Sławomira Mrożka / | 78 |
Joanna Maj: Romantyczna figura historii w Kinderszenen Jarosława Marka Rymkiewicza / | 97 |
Katarzyna Szkaradnik: Donkiszoci, wygnańcy i emisariusze trwania – o obrazie romantyzmu u Mieczysława Porębskiego i romantyzmie jako obrazie współczesności / | 109 |
Joanna Gulewicz: W aniołów przerobieni? O romantycznych inspiracjach w twórczości Ewy Sonnenberg / | 122 |
Mikołaj Szafraniec: Komediowa trawestacja romantycznej grozy we współczesnej kinematografii / | 140 |
Marta Kalarus: „Widziałem rzeczy, o których ludziom się nie śniło…” – powieść Frankenstein a wizerunki sztucznego człowieka w kinie współczesnym / | 151 |
Marta Hoffmann: Świat Disneya kontra świat romantyków – dwa modele filmowej adaptacji dzieł romantycznych / | 163 |
Anna Wróblewska: Jane Austen – reinterpretacje / | 178 |
Katarzyna Dziedzic: Mity romantyczne we współczesnych inscenizacjach Dziadów / | 192 |
Weronika Gorska: W obronie pana Twardowskiego i psa Łajki. O wpływach romantyzmu na teksty piosenek zespołu Akurat / | 201 |
Anna Wolny: Południowoamerykańska Pocahontas, czyli o brazylijskości dziś i pięćset lat temu. Piosenka Chico Buarque de Holanda Iracema voou (Iracema poleciała) jako przykład przetworzenia romantycznego mitu narodowościowego / | 216 |
Katarzyna Trefler: Czy muzyka romantyczna jest wieczna? / | 228 |
Indeks osobowy (opracowała Maria Janoszka) / | 235 |