INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Praca stanowi syntetyczne ujęcie przeprowadzonych badań własnych i opracowanej metody projektowania systemów wspomagania transportu i mobilności osób z niepełnosprawnością i starszych. Zagadnienia rozwoju metod projektowania oraz rozwoju badań na potrzeby projektowania technicznego środków asystującej techniki są ważne ze względu na: stale rosnący udział w społeczeństwie osób z niepełnosprawnością i starszych, brak zaspokojenia specyficznych potrzeb, brak sformułowanych szczegółowych zasad projektowania i opracowanych modeli procesu projektowania dostosowanego do specyfiki użytkowania i współuczestnictwa użytkownika w procesie projektowania. Często inicjowane są programy rozwojowe nowych produktów w ramach różnych rządowych i instytucjonalnych działań (np. w Unii Europejskiej).
W wyniku przeprowadzonych własnych prac badawczych uzyskano zbiory specyficznych informacji, wymagań projektowych potrzebnych do rozwinięcia własnej metody projektowania. Wyróżniającymi pracę elementami są: zestawienie narzędzi badawczych w środowiskach rzeczywistym i wirtualnym, zaproponowana kolejność badań i wykorzystanie uzyskanych wyników do rozwoju i opracowania metody projektowania. Zagadnienie badania i projektowania specyficznych systemów antropotechnicznych jest istotne ze względu na często występującą potrzebę indywidualizacji wymagań dla niewielkich grup użytkowników. W pracy przeprowadzono badania nad systemem i procesem użytkowania i projektowania.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 236 |
Kategoria | Budowa i eksploatacja maszyn |
Wydawca | Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej |
ISBN-13 | 978-83-7775-257-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Streszczenie | 5 |
1. Wprowadzenie | 7 |
1.1. Niepełnosprawności i projektowanie | 7 |
1.2. Wiek i niepełnosprawność jako dane projektowe | 10 |
1.3. Definiowanie obszaru zainteresowań | 13 |
2. Analiza zagadnienia | 18 |
2.1. Geneza | 18 |
2.2. Obszar poszukiwań | 20 |
2.2.1. Wstęp | 20 |
2.2.2. Podmiot projektowania – wymagania | 20 |
2.2.3. System antropotechniczny | 22 |
2.2.4. Modelowanie człowieka w systemie | 24 |
2.2.5. Ocena, wybór i dopasowanie elementów systemu | 34 |
2.2.6. Wykorzystanie podejścia systemowego w pracy | 36 |
2.3. Analiza systemu „osoba z niepełnosprawnością – wózek inwalidzki – samochód osobowy” | 37 |
2.4. Przegląd procedur procesu projektowania | 52 |
2.4.1. Proces projektowania | 52 |
2.4.2. Zasady konstrukcji środków technicznych dla osób z niepełnosprawnością | 61 |
3. Cel i zakres pracy | 63 |
4. Badania systemu „osoba z niepełnosprawnością – środki asystującej techniki – samochód osobowy” | 68 |
4.1. Wprowadzenie i opis badań | 68 |
4.2. Badania ankietowe | 69 |
4.2.1. Wstęp | 69 |
4.2.2. Charakterystyka uzyskanych wyników | 71 |
4.2.3. Analiza wyników badań | 71 |
4.3. Modelowanie systemu „osoba z niepełnosprawnością – wózek inwalidzki – samochód osobowy” | 75 |
4.3.1. Wstęp | 75 |
4.3.2. Kompatybilność systemu | 79 |
4.3.3. Budowa relacji w systemie | 81 |
4.3.4. Podejście procesowe | 90 |
4.4. Koncepcje i rozwiązania konstrukcyjne środków technicznych wspomagających proces transportu osób z niepełnosprawnością – analiza projektów i procesów projektowych | 103 |
4.5. Wstępne badania systemu „osoba z niepełnosprawnością – wózek inwalidzki – samochód osobowy” | 113 |
4.5.1. Wybór rodzaju stanowiska, jego koncepcja i wykonanie badań | 113 |
4.5.2. Badania cech antropometrycznych i biomechanicznych użytkownika z niepełnosprawnością (metody, narzędzia pomiarowe, stanowisko badawcze, wyniki) | 115 |
4.5.3. Ocena bezpieczeństwa wybranych czynności procesu wsiadania do samochodu | 131 |
4.5.4. Analiza prawdopodobieństwa i skutków zagrożeń w systemie | 147 |
4.5.5. Ocena wpływu cech i relacji geometrycznych na funkcjonalność systemu | 152 |
4.6. Badania doświadczalne w środowisku realnym systemu „osoba z niepełnosprawnością – wózek inwalidzki – samochód osobowy” | 156 |
4.6.1. Aparatura do rejestracji procesu kierowania samochodem | 156 |
4.6.2. Metoda badań dyskomfortu | 157 |
4.7. Badania i analiza w środowisku wirtualnym systemu „osoba z niepełnosprawnością – wózek inwalidzki – samochód osobowy” | 164 |
4.7.1. Wstęp | 164 |
4.7.2. Przetwarzanie danych pomiarowych – badanie ruchu ciała człowieka | 166 |
4.7.3. Badanie chwytu i podporu dłoni | 171 |
4.7.4. Analiza biomechaniczna w systemach Catia i AnyBody | 176 |
4.7.5. Zastosowanie własnej metody analitycznej badania biomechaniki i ergonomii systemu | 182 |
4.8. Zasady i zalecenia doboru samochodu osobowego | 182 |
4.9. Ocena kompatybilności elementów systemu „osoba z niepełnosprawnością – wózek inwalidzki – samochód osobowy” | 185 |
4.9.1. Opis układu wartości | 185 |
4.9.2. Opis wariantów systemu | 186 |
4.9.3. Sposoby oceny wariantów systemu | 187 |
4.9.4. Ocena wariantów systemu | 188 |
4.10. Podsumowanie | 190 |
5. Metoda i proces projektowania środków technicznych dla osób z niepełnosprawnością | 192 |
5.1. Zasady konstruowania w projektowaniu | 192 |
5.2. Własny model procesu projektowania środków technicznych dla osób z niepełnosprawnością i starszych | 195 |
6. Podsumowanie | 206 |
6.1. Ogólna charakterystyka wyników pracy | 206 |
6.2. Wnioski ze studiów i badań własnych | 215 |
6.3. Kierunki dalszych prac | 217 |
Literatura | 218 |
System and process aspects in technical design for people with disabilities (Summary) | 229 |