Hermeneutyka mitu dionizyjskiego w filozofii Fryderyka Nietzschego

3 oceny

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

15,96  21,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 21,00 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 13,44 zł  


15,96

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka jest poświęcona dionizyjskim obliczom filozofii Fryderyka Nietzschego, stanowiąc zarazem próbę spojrzenia na jego dzieło przez pryzmat wykładni, dla której podstawą staje się mit. Dionizos pojawia się tu zarówno jako znak przeszłości, w którym dzięki rozszyfrowywaniu uniwersalnego charakteru mitycznych symboli poszukiwać należy pradawnej mądrości ludzkiej natury, jak i staje się znakiem przyszłości, mającym ziścić się w postaci nadczłowieka. U Nietzschego ów bóg bywa przewrotny, nosi maski i jest kusicielem, a jego mit okazuje się zarazem sprzężony z najgłębszymi troskami i pragnieniami człowieka, które wyznaczają horyzont tak jego egzystencji, jak i odwiecznych tęsknot. Dwoista natura bóstwa – odzwierciedlająca dynamiczny charakter życia – zjawia się w pismach autora Zaratustry w ciągłej grze odkrywania i zakrywania sensów i znaczeń, które decydują o nadaniu jej szczególnie wyróżnionego miana wśród wykładni jego myśli. Podążanie ścieżkami mitu w obrębie filozofii Nietzschego wiedzie z konieczności do poruszania się równolegle w dwóch obszarach, które wyznaczają ramy jego dionizyjskiej hermeneutyki. Jej wymiar zewnętrzny opiera się na przyjęciu dionizyjskości jako zasady organizującej wykładnię dzieła Nietzschego, wokół której – od wczesnych pism po ostatnie – koncentruje się jego myśl pomimo towarzyszących jej sprzeczności i zerwań. Hermeneutyka mitu odsłania jednak także wymiar wewnętrzny, mieszczący się w warstwie symboliki dionizyjskiej, która staje się dla Nietzschego źródłem inspiracji i intuicji niewyrażalnych w tradycyjnym języku filozofii, mających ostatecznie spełnić się w fuzji tragicznego światopoglądu Greków oraz nowoczesności. Podstawowym zamysłem książki jest próba ujęcia filozofii dionizyjskiej Nietzschego w punkcie przecięcia obu hermeneutycznych wymiarów, by naświetlić jej dynamiczny i perspektywiczny charakter.


Rok wydania2014
Liczba stron258
KategoriaAntropologia kulturowa
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-159-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Wprowadzenie /    7
  
  Rozdział I Dionizos i Apollo w metafizycznej perspektywie Narodzin tragedii /    17
  Filozoficzna recepcja mitów Dionizosa i Apollona /    19
  Dionizyjskie i apollińskie wymiary tragedii greckiej /    33
  Sztuka tragiczna a grecki pogląd na świat /    42
  Mit tragiczny a sztuka romantyczna /    52
  
  Rozdział II Dionizos i Apollo w optyce filozofii woli mocy /    67
  Dionizyjska natura woli mocy /    68
  Wola mocy a oblicza pozorności /    87
  Od metafizyki do psychologii: typ dionizyjskiego twórcy /    98
  
  Rozdział III Dionizyjska wykładnia wiecznego powrotu /    105
  Mityczna struktura wiecznego powrotu: Ariadna i Zaratustra /    106
  Dionizyjska wykładnia wiecznego powrotu na tle innych interpretacji /    125
  Tako rzecze Zaratustra — mitologia wiecznego powrotu /    130
  
  Rozdział IV Dionizyjskość a konteksty nihilizmu /    149
  W cieniu kryzysu /    150
  Dionizos przeciw Ukrzyżowanemu /    164
  Dionizyjski indywidualizm nadczłowieka /    175
  Immoralizm — dionizyjska post‑ moralność /    189
  
  Rozdział V Dionizyjski styl filozofa‑artysty /    201
  Styl dionizyjski /    202
  Dionizyjskie środki i formy: metafora, aforyzm, dytyramb /    211
  Sztuka filozofii boga‑ kusiciela /    225
  Zakończenie /    235
  
  Bibliografia (wybór) /    245
  Summary /    253
  Zusammenfassung /    254
RozwińZwiń