Derekrutacja, czyli jak skutecznie rozwiązać stosunek pracy

Derekrutacja, czyli jak skutecznie rozwiązać stosunek pracy

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Jest to jedyny na rynku praktyczny poradnik, w którym kompleksowo omówiono możliwe środki ochrony pracodawcy przed nadużyciami ze strony pracowników oraz udzielono wskazówek, w jaki sposób przeprowadzić proces derekrutacji, aby uniknąć strat finansowych i zabezpieczyć swoje interesy w przyszłości.

Nieświadomość i błędy przedsiębiorców popełniane w trakcie procesu derekrutacji stają się często głównymi przyczynami sporów sądowych, narażających ich na poniesienie istotnych kosztów finansowych.

Z książki pracodawcy dowiedzą się:
– jak w sposób nieofensywny ukształtować stosunek pracy na etapie zawierania umowy, tak aby w przyszłości zabezpieczyć swoje interesy;
– kiedy i na jakich warunkach można rozstać się z pracownikiem podlegającym szczególnej ochronie;
– jak zgodnie z prawem uniknąć tzw. zwolnień grupowych;
– jak ukształtować i wdrożyć Program Dobrowolnych Odejść;
– w jaki sposób najlepiej przygotować się do sporu sądowego.

Książka kierowana jest do:
– osób zajmujących się obszarami HR na każdym szczeblu;
– przedsiębiorców zatrudniających co najmniej kilkunastu pracowników;
– doradców, w szczególności prawników wewnętrznych;
– członków kadry zarządzającej;
– organizacji reprezentujących prawa pracownicze;
– organizacji skupiających i reprezentujących interesy pracodawców.


Rok wydania2014
Liczba stron240
KategoriaZarządzanie zasobami ludzkimi (HR)
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-18072-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     13
  
  Rozdział I. Formalne i praktyczne warunki bezpiecznego prawnie rozwiązania umowy o pracę     15
  
  1. Rozwiązanie przez pracodawcę umowy o pracę za wypowiedzeniem     15
  2. Okresy wypowiedzenia poszczególnych rodzajów umów – zasady ogólne     16
  3. Wyjątki od ogólnej zasady określającej okres wypowiedzenia umowy o pracę     18
  3.1. Zatrudnienie na stanowisku związanym z odpowiedzialnością materialną za powierzone mienie [art. 36 § 5 KP]     18
  3.2. Wypowiedzenie z powodu ogłoszenia upadłości, likwidacji pracodawcy, innych przyczyn niedotyczących pracowników [art. 361 § 1 KP]     19
  3.3. Możliwość skrócenia biegnącego okresu wypowiedzenia na mocy porozumienia stron     19
  3.4. Możliwość umownej modyfikacji okresu wypowiedzenia     19
  4. Dodatkowe warunki lub ograniczenia w wypowiadaniu umów     21
  5. W jakiej formie i jak wypowiadać umowę     22
  6. Jakie dodatkowe obowiązki pracodawca powinien spełnić wypowiadając umowę     23
  7. Obowiązek wskazania przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie umowy o pracę     24
  7.1. Kiedy należy uzasadnić wypowiedzenie umowy     24
  7.2. Jaką przyczynę wypowiedzenia (i jak) wskazać     25
  8. Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika     29
  8.1. Kiedy jest możliwe rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika [art. 52 KP]     29
  8.2. W jakim terminie można rozwiązać umowę bez wypowiedzenia z winy pracownika     30
  8.3. W jakiej formie należy rozwiązać umowę bez wypowiedzenia z winy pracownika     31
  8.4. Jakie dodatkowe obowiązki pracodawca powinien spełnić, wypowiadając umowę bez wypowiedzenia z winy pracownika     32
  9. Ciężkie naruszenie przez pracownika podstawowych obowiązków pracowniczych [art. 52 § 1 pkt 1 KP]     33
  9.1. Uwagi ogólne     33
  9.2. Które obowiązki pracownicze należy uznać za podstawowe     33
  9.3. Kiedy naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych można uznać za ciężkie     35
  9.4. Co w praktyce uznaje się za ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych     36
  10. Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia bez winy pracownika     39
  11. Porozumienie stron o rozwiązaniu umowy o pracę     40
  11.1. Czym jest porozumienie o rozwiązaniu umowy o pracę i kiedy może zostać zawarte     40
  11.2. Elementy porozumienia o rozwiązaniu umowy o pracę     41
  12. Obowiązek udokumentowania zasadności przyczyny rozwiązania umowy o pracę     42
  
  Rozdział II. Wybrane przypadki nadużyć – konsekwencje, tryb działania, możliwości odszkodowawcze, zwolnienie z pracy     45
  
  1. Wykorzystywanie zwolnienia lekarskiego w sposób niezgodny z przeznaczeniem     45
  1.1. Czy pracodawca może zwolnić dyscyplinarnie pracownika naruszającego regulacje dotyczące czasu choroby     45
  1.2. Czy pracownik musi udzielić informacji, gdzie przebywał w trakcie zwolnienia lekarskiego     47
  1.3. Czy i jak pracodawca może skontrolować pracownika na zwolnieniu lekarskim     47
  1.4. Czy sama nieobecność pracownika w miejscu zamieszkania (pobytu) upoważnia do wyciągnięcia konsekwencji     48
  1.5. Co się dzieje, jeżeli kontrola wykryje, że pracownik wykorzystuje zwolnienie lekarskie niezgodnie z jego przeznaczeniem     49
  1.6. Jakie konsekwencje finansowe dla pracownika powoduje wykorzystanie zwolnienia lekarskiego niezgodnie z jego przeznaczeniem     50
  1.7. Kto oprócz pracodawcy może przeprowadzić kontrolę     50
  2. Nieuprawnione użycie informacji należących do pracodawcy     51
  2.1. Uwagi ogólne     51
  2.2. Jakie kroki powinien podjąć pracodawca w celu ochrony przed nieuprawnionym użyciem należących do niego informacji     51
  2.3. Czy nieuprawnione użycie informacji należących do pracodawcy może być podstawą do rozwiązania z pracownikiem stosunku pracy     54
  3. Przekroczenie granic dozwolonej krytyki pracodawcy     56
  3.1. Gdzie leżą granice dozwolonej krytyki pracodawcy     56
  3.2. Na czym polega przekroczenie granic dozwolonej krytyki pracodawcy     57
  3.3. Jakie można wyciągnąć konsekwencje wobec pracownika przekraczającego granice dozwolonej krytyki     57
  3.4. Czy pracownik może swoją krytyką naruszyć dobra osobiste spółki     60
  3.5. Czy krytyka kierowana wobec poszczególnych pracowników lub członków organów pracodawcy może wpłynąć na naruszenie dóbr osobistych pracodawcy     60
  3.6. Jak dotrzeć do pracownika, który przekroczył granice krytyki poprzez wypowiedzi w internecie     61
  3.7. W jaki sposób pracodawca ma możliwości ustalenia i dochodzenia roszczeń od autora wypowiedzi     62
  4. Prowadzenie działalności konkurencyjnej     63
  4.1. Pierwsze kroki pracodawcy     63
  4.2. Pojęcie działalności konkurencyjnej – gdzie szukać definicji     63
  4.3. Zabrakło definicji w umowie bądź umowy nie zawarto     64
  4.4. Czy sama definicja wystarczy     65
  4.5. Jak sformułować wypowiedzenie lub rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia z powodu naruszenia zakazu konkurencji     67
  5. Odmowa wykonania polecenia służbowego     67
  5.1. Polecenie służbowe – podstawa prawna     67
  5.2. Wydać polecenie – w jakiej formie? Polecenie a wewnętrzne procedury     67
  5.3. Odmowa wykonania polecenia     69
  6. Prawo krytyki poleceń służbowych     69
  7. Naruszenie zasad współżycia społecznego w relacji do współpracowników i przełożonych     70
  7.1. Przestrzeganie zasad współżycia społecznego – obowiązek nie tylko pracodawcy     70
  7.2. Kiedy pracownik naruszy zasady współżycia społecznego     70
  8. Wykorzystywanie mienia służbowego do celów prywatnych     72
  8.1. Pracodawco określ jasno granice     72
  8.2. Pojęcie mienia pracodawcy     72
  8.3. Pracownik naruszył jasno określone zasady     72
  8.4. Odpowiedzialność pracownika – niezależna od jego derekrutacji     73
  9. Nietrzeźwość w pracy – podejrzenie, że pracownik znajduje się po użyciu alkoholu     74
  9.1. Oczywistość naruszenia przepisów     74
  9.2. Co zrobić, gdy w pracy stawia się nietrzeźwy pracownik     74
  9.3. Co zawrzeć w procedurze dotyczącej nietrzeźwych pracowników     78
  10. Nadużycie prawa podmiotowego przez pracownika     78
  10.1. Nadużywanie uprawnień pracowniczych związanych z rodzicielstwem     79
  10.2. Roszczenia pracownika związane z rozwiązaniem stosunku pracy     80
  
  Rozdział III. Prawne granice kontroli działań pracownika (m.in. monitoring, kontrola komunikacji e-mail)     83
  
  1. Wprowadzenie – źródło upoważnienia pracodawcy do monitoringu     83
  2. Minimum przesłanek, jakie pracodawca musi spełnić przy każdej formie monitoringu     83
  3. Pracownik nie zgadza się na monitoring – konsekwencje     85
  4. Czy wprowadzenie monitoringu w zakładzie pracy do tej pory niemonitorowanym może zostać uznane za pogorszenie warunków pracy pracownika (a tym samym podlega wymogom właściwym dla wypowiedzenia warunków pracy i płacy KP)     86
  5. Nowe regulacje     86
  6. Krótko o poszczególnych formach monitoringu – kwestie dodatkowe do zasad ogólnych     87
  6.1. Gdzie pracodawca nie zamontuje kamer     87
  6.2. Monitoring skrzynek pocztowych – ochrona wolności komunikacji i tajemnicy korespondencji     87
  6.3. Monitoring GPS samochodu służbowego, telefonu     87
  6.4. Przeszukanie – kontrola osobista     88
  7. Monitoring a ochrona danych osobowych     88
  
  Rozdział IV. Praktyczne możliwości rozwiązania umowy z pracownikami podlegającymi ochronie     91
  
  1. Uwagi ogólne     91
  2. Co grozi pracodawcy w przypadku zwolnienia chronionego pracownika wbrew przepisom     91
  3. Jak zminimalizować ryzyko rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia, jeżeli przyczyna zwolnienia jest starsza niż miesiąc     96
  4. Pracownicy bezwzględnie chronieni     97
  5. Pracownicy względnie chronieni     98
  6. Czy likwidacja pracodawcy uchyla specjalną ochronę     99
  
  Rozdział V. Rozwiązanie umowy o pracę a udział zakładowych organizacji związkowych     101
  
  1. Kiedy pracodawca powinien skonsultować zamiar rozwiązania umowy o pracę     101
  2. Z kim pracodawca powinien przeprowadzić konsultację     102
  3. Sposób przeprowadzenia konsultacji z organizacją związkową     104
  3.1. Jakie informacje powinien przekazać organizacji związkowej pracodawca     104
  3.2. Jak przekazać zawiadomienie organizacji związkowej     105
  3.3. Termin konsultacji     106
  3.4. Skutki konsultacji z organizacją związkową     107
  3.5. Kiedy konieczna jest ponowna konsultacja     107
  4. Konsekwencje naruszenia przepisów o konsultacji ze związkami zawodowymi zamiaru rozwiązania umowy o pracę     108
  
  Rozdział VI. Przygotowanie i przebieg rozmowy derekrutacyjnej – wręczenie oświadczenia o rozwiązaniu umowy o pracę     111
  
  1. Uwagi ogólne     111
  2. Jak przygotować się do rozmowy derekrutacyjnej     112
  3. Jak prawidłowo przeprowadzić rozmowę derekrutacyjną     113
  4. Czy pracodawca może dać pracownikowi do wyboru porozumienie lub zwolnienie dyscyplinarne, lub wypowiedzenie     114
  5. Czy podczas rozmowy derekrutacyjnej powinien być obecny świadek     117
  6. Czy pracownik może odmówić przyjęcia wypowiedzenia     118
  7. Czy należy udokumentować przebieg rozmowy derekrutacyjnej     119
  8. Komunikacja po rozmowie derekrutacyjnej     120
  9. Rozwiązanie stosunku pracy z nieobecnym pracownikiem – co zrobić, jeżeli pracownik nie odbiera przesyłki     121
  10. Czy dopuszczalne jest nagranie rozmowy derekrutacyjnej     123
  11. Co może zrobić pracodawca, jeżeli pracownik unika rozmowy derekrutacyjnej     126
  12. Czy pracodawca może cofnąć oświadczenie o rozwiązaniu stosunku pracy     127
  
  Rozdział VII. Prawa i obowiązki stron stosunku pracy w okresie wypowiedzenia i po jego upływie     129
  
  1. Prawa i obowiązki stron w okresie wypowiedzenia – podstawowe kwestie     129
  2. Zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy     130
  3. Zwolnienie na poszukiwanie pracy     133
  4. Wykorzystanie urlopu wypoczynkowego a ekwiwalent za niewykorzystany urlop     134
  5. Świadectwo pracy     135
  5.1. Uwagi ogólne     135
  5.2. Co zawiera świadectwo pracy     136
  5.3. Kiedy pracodawca powinien wydać świadectwo pracy     136
  6. Zobowiązanie do zachowania poufności – zakaz konkurencji     137
  6.1. Czy informacje poufne pracodawcy podlegają ochronie po rozwiązaniu umowy o pracę     137
  6.2. Co może zrobić pracodawca w razie naruszenia klauzuli poufności     138
  6.3. Kiedy pracodawca może żądać powstrzymania się przez pracownika od prowadzenia działalności konkurencyjnej     138
  6.4. Co może zrobić pracodawca w razie naruszenia zakazu konkurencji     139
  6.5. Kiedy pracodawca może uniknąć wypłaty odszkodowania i zwolnić pracownika z zakazu konkurencji     139
  7. Inne obowiązki związane z rozwiązaniem umowy o pracę     140
  
  Rozdział VIII. Odwołanie się pracownika od rozwiązania umowy o pracę     141
  
  1. Roszczenia pracownika po rozwiązaniu umowy o pracę     141
  2. Złożenie odwołania przez pracownika     143
  3. Postępowanie przed Komisją Pojednawczą     143
  4. Rozpoczęcie postępowania sądowego     144
  5. Odpowiedź pracodawcy na pozew pracownika     146
  6. Postępowanie dowodowe w procesie pracowniczym – zasady ogólne     149
  7. Poszczególne rodzaje dowodów     151
  7.1. Uwagi ogólne     151
  7.2. Dokumenty     152
  7.3. Świadkowie     153
  7.4. Oględziny     155
  7.5. Opinia biegłego     156
  7.6. Inne rodzaje dowodów     156
  7.7. Przesłuchanie stron     157
  8. Zabezpieczenie dowodów     158
  9. Rozprawa i inne kwestie praktyczne związane z procesem     159
  9.1. Uwagi ogólne     159
  9.2. Pierwsza rozprawa     159
  9.3. Obecność pracodawcy na rozprawie     159
  9.4. Zachowanie podczas rozprawy     160
  10. Możliwość zakończenia sporu pracowniczego – ugoda     162
  11. Wyrok sądu     164
  
  Rozdział IX. Zwolnienia grupowe     165
  
  1. Pojęcie zwolnień grupowych     165
  2. Jakie umowy mogą zostać wypowiadane w ramach zwolnień grupowych     166
  3. Jak liczyć trzydziestodniowy termin     166
  4. Pracodawca podlega zwolnieniom grupowym przez wręczenie wypowiedzeń zmieniających     167
  5. Warunki formalne     167
  5.1. Konsultacja ze związkami zawodowymi (ewentualnie z przedstawicielami pracowników)     167
  5.2. Pojęcie grupy zawodowej     168
  5.3. Zwolnienia grupowe a rada pracowników     168
  5.4. Czy pracodawca powinien dbać o bezpośredni kontakt z załogą w zakresie zwolnień grupowych     169
  5.5. Komunikacja z urzędem pracy     169
  6. Kryteria doboru pracowników     170
  6.1. Uwagi ogólne     170
  6.2. Czy pracodawca może całkowicie pominąć kryteria związane z sytuacją osobistą pracownika     171
  6.3. Kiedy jednak zastosowanie kryteriów nie pozwala na obiektywny „uczciwy” wybór pracownika do zwolnienia     171
  6.4. Co bada sąd     172
  7. Szczególne reguły dotyczące wypowiedzeń     172
  8. Odprawy     173
  9. Czy pracodawca musi ponownie zatrudnić pracownika zwolnionego w ramach zwolnień grupowych     174
  10. Derekrutacja z przyczyn niedotyczących pracowników niebędąca zwolnieniem grupowym     175
  11. Program dobrowolnych odejść – pojęcie     175
  12. Pojęcie zwolnień monitorowanych     177
  13. Alternatywa dla zwolnień grupowych – derekrutacja krok po kroku     178
  
  Rozdział X. Restrukturyzacja zatrudnienia przy reorganizacji zakładu pracy. Zwolnienia indywidualne z przyczyn niedotyczących pracowników     183
  
  1. Uwagi ogólne     183
  2. Kiedy ma miejsce przejście zakładu pracy (elementy decydujące)     183
  3. Kiedy pracodawca może przeprowadzić zwolnienia indywidualne z przyczyn niedotyczących pracowników     185
  4. Co należy uznać za przyczynę niedotyczącą pracowników     186
  5. Jakich pracowników nie można zwolnić z przyczyn nieleżących po ich stronie     187
  6. Czy w ramach reorganizacji zakładu pracy pracodawca może zwolnić pracowników korzystających z uprawnień rodzicielskich     187
  7. Czy w ramach reorganizacji zakładu pracy pracodawca jest zobowiązany do wypłaty pracownikowi odprawy     189
  8. Czy pracodawca ma obowiązek ponownego zatrudnienia zwolnionego pracownika     190
  9. Czy pracodawca powinien wskazać w wypowiedzeniu kryteria doboru pracownika do zwolnienia     191
  10. Jak sformułować w wypowiedzeniu przyczynę rozwiązania stosunku pracy niedotyczącą pracownika     193
  11. Czy istnieją inne sposoby pozwalające na elastyczne ukształtowanie struktury zatrudnienia w zakładzie pracy     194
  
  Wzory pism     195
  
  1. Wzór uniwersalnego zdefiniowania działalności konkurencyjnej w umowie o zakazie konkurencji     195
  2. Wzór zarządzenia pracodawcy w sprawie ochrony mienia     197
  3. Wzór zawiadomienia o zamiarze rozwiązania umowy o pracę z zachowaniem okresu wypowiedzenia     199
  4. Wzór zawiadomienia o zamiarze rozwiązania umowy o pracę bez zachowania okresu wypowiedzenia     201
  5. Wzór oświadczenia pracodawcy o rozwiązaniu umowy o pracę na czas nieokreślony z zachowaniem okresu wypowiedzenia     203
  6. Wzór oświadczenia pracodawcy o rozwiązaniu umowy o pracę bez zachowania okresu wypowiedzenia z winy pracownika     206
  7. Wzór porozumienia pracodawcy i pracownika dotyczącego rozwiązania umowy o pracę     208
  8. Wzór odpowiedzi pracodawcy na pozew pracownika     211
  9. Wzór ugody pozasądowej     213
  10. Wzór zawiadomienia urzędu pracy o planowanych zwolnieniach grupowych     215
  11. Wzór zawiadomienia urzędu pracy o planowanych zwolnieniach grupowych i porozumieniu/regulaminie     216
  12. Wzór upoważnienia     217
  13. Wzór protokołu kontroli prawidłowości wykorzystywania zwolnień lekarskich od pracy     218
  14. Wzór notatki służbowej – odmowa przyjęcia przez pracownika oświadczenia o rozwiązaniu umowy o pracę za wypowiedzeniem     219
  15. Wzór oświadczenia o rozwiązaniu umowy o pracę z przyczyn niedotyczących pracownika     220
  
  Wyciągi z podstawowych aktów prawnych     223
  Wykaz aktów prawnych     237
  O Autorach     239
RozwińZwiń