INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Hamlet uzmysłowiony nie jest ścisłą analizą tekstu, nie jest też stricte pracą z zakresu filmoznawstwa, to próba połączenia dwóch wymiarów funkcjonowania Hamleta, mianowicie w kulturze wczesnej nowożytności (tekst) oraz w kulturze współczesnej (film).
Hamlet uzmysłowiony nie jest ścisłą analizą tekstu, nie jest też stricte pracą z zakresu filmoznawstwa, ale raczej projektem z pogranicza orientacji badawczych, który uwzględnia różnicę pomiędzy reprezentacjami zmysłów w dwóch wymiarach funkcjonowania Hamleta w kulturze, z dodatkowym istotnym rozróżnieniem – wpływem różnicy płci poszczególnych postaci dramatu na reprezentacje doświadczeń angażujących zmysły. Rezultatem badawczym jest takie spojrzenie (by posłużyć się określeniem o zabarwieniu wizualnym) na uzmysłowiony dramat Szekspira, które potencjalnie może zaznaczyć się na polu badań nad Hamletem jako praca łącząca perspektywę genderowo-feministyczną z elementami antropologii kulturowej.
Badania, które podejmują problematykę reprezentacji zmysłów na poziomie tekstu oraz na ekranie filmowym, to próba połączenia dwóch wymiarów funkcjonowania Hamleta, mianowicie w kulturze wczesnej nowożytności (tekst) oraz w kulturze współczesnej (film).
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 202 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7969-373-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
„Uprzejmość niewidomych” Wisławy Szymborskiej | 12 |
Zamiast wstępu, czyli o tym, jak uzmysłowić (sobie) zmysły | 14 |
Rozdział 1. Kulturowa architektura zmysłów | |
Percepcyjne ekscesy – rzecz o niepokornej teorii naukowej | 22 |
„Nie taki zmysł naturalny, jak go malują” | 24 |
Wybór między „dobrą” a „złą” wersją „Hamleta” | 30 |
Rozdział 2. Ślady życia sensualnego z dawnej epoki | |
Na pozór nieuchwytne – zmysły w literaturze | 36 |
Zmysły dają się „nakręcić” | 38 |
Bohaterowie „Hamleta” jako (mniej bądź bardziej uważni) obserwatorzy i słuchacze | 40 |
„Hamlet” i dwa efekty fabuły: wizualny (dramatyczny) i werbalny (narracyjny) | 44 |
„Hamlet” intertekstualny, czyli związek literatury z filmem | 47 |
Rozdział 3. Zmysły w teatrze, filozofii i medycynie w okresie wczesnej nowożytności | |
„Miejcie oczy i uszy otwarte” | 50 |
Od teorii do praktyki i z powrotem | 58 |
Filozofowanie o zmysłach | 63 |
Kreacja wczesnonowożytnego „ja” | 68 |
Rozdział 4. Dramat Hamlet dramatem zmysłów | |
Jak rozszyfrować „kod sensoryczny” dramatu? | 74 |
„Źle się dzieje w państwie duńskim” – percepcyjne konsternacje wokół zjawisk nadprzyrodzonych | 77 |
Między prawdą a fałszem, autentycznością a pozorem – relacje między bohaterami | 86 |
Sieć dworskich informatorów | 92 |
„Czyliś jest zbawionym duchem, / Czy potępieńca zjawą, czy owiany / Niebiańską wonią, czy piekielnym wichrem” (1.4.730–732)? | 97 |
Wątki szpiegowskie – śledzony Hamlet w roli śledczego | 103 |
Sztuka zastawiania zasadzki | 108 |
„Pułapka na myszy” albo pułapka na zmysły | 115 |
„Przemawianie sztyletami” i „pokazywanie duszy głębi” | 121 |
Pomieszanie zmysłów, czyli szaleństwo Ofelii | 127 |
„Reszta jest milczeniem” – krwawy widok sceny finałowej | 132 |
Rozdział 5. Zmysły na ekranie: nowa zmysłowość Hamleta | |
Trzy razy „Hamlet” filmowy: 1990, 1996, 2000 | 136 |
Pierwsze ujęcia a pierwsze wrażenia zmysłowe bohaterów i widzów | 141 |
Różne wizje zjawy na ekranie | 146 |
Widzieć i być widzianym, słyszeć i być słyszanym – relacje wzrokowe i słuchowe między filmowymi postaciami dramatu | 150 |
Matnia intryg szpiegowskich w Elsynorze Zeffirellego, Branagha i Almereydy | 158 |
Aberracyjne, filmowe zachowania Ofelii | 175 |
Zmysły a skutki sceny finałowej | 187 |
Zakończenie, czyli dlaczego Hamlet (jest) uzmysłowiony | 192 |
Summary | 196 |
Bibligrafia | 198 |
Indeks osób | 206 |