Hamlet uzmysłowiony

1 opinia

Format:

ibuk

Hamlet uzmysłowiony nie jest ścisłą analizą tekstu, nie jest też stricte pracą z zakresu filmoznawstwa, to próba połączenia dwóch wymiarów funkcjonowania Hamleta, mianowicie w kulturze wczesnej nowożytności (tekst) oraz w kulturze współczesnej (film).
Hamlet uzmysłowiony nie jest ścisłą analizą tekstu, nie jest też stricte pracą z zakresu filmoznawstwa, ale raczej projektem z pogranicza orientacji badawczych, który uwzględnia różnicę pomiędzy reprezentacjami zmysłów w dwóch wymiarach funkcjonowania Hamleta w kulturze, z dodatkowym istotnym rozróżnieniem – wpływem różnicy płci poszczególnych postaci dramatu na reprezentacje doświadczeń angażujących zmysły. Rezultatem badawczym jest takie spojrzenie (by posłużyć się określeniem o zabarwieniu wizualnym) na uzmysłowiony dramat Szekspira, które potencjalnie może zaznaczyć się na polu badań nad Hamletem jako praca łącząca perspektywę genderowo-feministyczną z elementami antropologii kulturowej.
Badania, które podejmują problematykę reprezentacji zmysłów na poziomie tekstu oraz na ekranie filmowym, to próba połączenia dwóch wymiarów funkcjonowania Hamleta, mianowicie w kulturze wczesnej nowożytności (tekst) oraz w kulturze współczesnej (film).


Rok wydania2014
Liczba stron202
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7969-373-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  „Uprzejmość niewidomych” Wisławy Szymborskiej     12
  Zamiast wstępu, czyli o tym, jak uzmysłowić (sobie) zmysły     14
  Rozdział 1. Kulturowa architektura zmysłów
  Percepcyjne ekscesy – rzecz o niepokornej teorii naukowej     22
  „Nie taki zmysł naturalny, jak go malują”     24
  Wybór między „dobrą” a „złą” wersją „Hamleta”     30
  Rozdział 2. Ślady życia sensualnego z dawnej epoki
  Na pozór nieuchwytne – zmysły w literaturze     36
  Zmysły dają się „nakręcić”     38
  Bohaterowie „Hamleta” jako (mniej bądź bardziej uważni) obserwatorzy i słuchacze     40
  „Hamlet” i dwa efekty fabuły: wizualny (dramatyczny) i werbalny (narracyjny)     44
  „Hamlet” intertekstualny, czyli związek literatury z filmem     47
  Rozdział 3. Zmysły w teatrze, filozofii i medycynie w okresie wczesnej nowożytności
  „Miejcie oczy i uszy otwarte”     50
  Od teorii do praktyki i z powrotem     58
  Filozofowanie o zmysłach     63
  Kreacja wczesnonowożytnego „ja”     68
  Rozdział 4. Dramat Hamlet dramatem zmysłów
  Jak rozszyfrować „kod sensoryczny” dramatu?     74
  „Źle się dzieje w państwie duńskim” – percepcyjne konsternacje wokół zjawisk nadprzyrodzonych     77
  Między prawdą a fałszem, autentycznością a pozorem – relacje między bohaterami     86
  Sieć dworskich informatorów     92
  „Czyliś jest zbawionym duchem, / Czy potępieńca zjawą, czy owiany / Niebiańską wonią, czy piekielnym wichrem” (1.4.730–732)?     97
  Wątki szpiegowskie – śledzony Hamlet w roli śledczego    103
  Sztuka zastawiania zasadzki     108
  „Pułapka na myszy” albo pułapka na zmysły     115
  „Przemawianie sztyletami” i „pokazywanie duszy głębi”     121
  Pomieszanie zmysłów, czyli szaleństwo Ofelii    127
  „Reszta jest milczeniem” – krwawy widok sceny finałowej     132
  Rozdział 5. Zmysły na ekranie: nowa zmysłowość Hamleta
  Trzy razy „Hamlet” filmowy: 1990, 1996, 2000     136
  Pierwsze ujęcia a pierwsze wrażenia zmysłowe bohaterów i widzów     141
  Różne wizje zjawy na ekranie     146
  Widzieć i być widzianym, słyszeć i być słyszanym – relacje wzrokowe i słuchowe między filmowymi postaciami dramatu     150
  Matnia intryg szpiegowskich w Elsynorze Zeffirellego, Branagha i Almereydy     158
  Aberracyjne, filmowe zachowania Ofelii     175
  Zmysły a skutki sceny finałowej     187
  Zakończenie, czyli dlaczego Hamlet (jest) uzmysłowiony     192
  Summary    196
  Bibligrafia    198
  Indeks osób    206
RozwińZwiń