Poznając siebie, czyli konceptualne podstawy samowiedzy

Poznając siebie, czyli konceptualne podstawy samowiedzy

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

40,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

40,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

„Sądzę, że...", „Myślę, że...", „Jest mi smutno", „Cieszę się", „Przeraża mnie, że", „Zimno mi", „Jestem zła", „Jestem szczęśliwa" itd. - to tylko nieliczne przykłady z całej palety zdań odnoszących się do kondycji psychicznej człowieka, jego doznań, odczuć i postaw. Zdania takie nazywa się raportami pierwszoosobowymi, a zdolność do ich formułowania jest jednym z wyznaczników bycia osobą - autonomicznym, samoświadomym podmiotem. Wiedza podmiotu o sobie samym, o swoich stanach mentalnych, o własnym życiu psychicznym warunkowana jest jego zdolnością do autorefleksji.Celem niniejszej książki jest zbadanie, jak powstaje samowiedza, jakie warunki muszą zostać spełnione, by mówić o samowiedzy. Podłoże tych badań stanowić będą wybrane teorie pojęć. Szczególnym rodzajem raportów pierwszoosobowych są wypowiedzi typu „Uważam, że p", „Jestem przekonana, że p" itd. Są to tzw. nastawienia sądzeniowe, inaczej postawy propozycjonalne, które wyrażają postawę osoby wobec treści sądów przez nią głoszonych. Przyjmuje się tu założenie, że składnikiem tej treści są pojęcia. Czym jednak są pojęcia tworzące myśli, które następnie podmiot w akcie refleksji przypisuje sobie i z których zdaje sobie sprawę, wkraczając tym samym na teren samowiedzy? Nie chodzi przy tym o językoznawcze ujęcie kwestii pojęć, ale o podejścia prezentowane w teoriach filozoficznych i psychologicznych. Przyglądając się postawom i zachowaniom podmiotu, wydaje się, że łatwiej odpowiedzieć na pytanie o to, po co nam pojęcia, niż o to, czym pojęcia są. W dalszych rozważaniach jeszcze nieraz powracać się będzię do założenia, że pojęcia pełnią w podmiocie ważną rolę poznawczą, z uwagi na to, że tworzą treść nastawień sądzeniowych. Zatem pierwszą tezą głoszoną w niniejszej pracy jest teza o pojęciowych składnikach treści stanów psychicznych.


Liczba stron264
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
ISBN-13978-83-231-2654-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    9
  Część I. Samowiedza - podejścia badawcze    17
    Wstęp    19
    Rozdział 1.Teza o trójaspektowości samowiedzy i jej pojęciowych składnikach Zarys problematyki samowiedzy na tle historycznym    21
      1.1. Samowiedza w aspekcie psychologicznym    25
      1.2. Samowiedza w aspekcie epistemologicznym    34
      1.3. Samowiedza w aspekcie metafizycznym    44
    Rozdział 2. Samowiedza - podejścia współczesnej filozofii umysłu    53
      2.1. Nastawienia sądzeniowe jako przedmiot samowiedzy    53
      2.2. Trójaspektowość samowiedzy a jej model w teoriach redukcjonistycznych    62
    Podsumowanie    77
  Część II. Od pojęć do samowiedzy    81
    Wstęp    83
    Rozdział 1. Problem pojęciowego charakteru treści    87
      1.1. Cechy treści pojęciowej    90
      1.2. Treść niepojęciowa    100
    Rozdział 2. Od teorii pojęć do teorii samowiedzy. Projekt Peacocke'a    111
      2.1. Peacocke a Frege    112
      2.2. Normatywność pojęć    117
      2.3. Samowiedza    121
    Rozdział 3. Czy Reprezentacyjna Teoria Umysłu może stanowić podstawę dla teorii samowiedzy? Fodor vs. Peacocke    131
      3.1. Czym są pojęcia według Fodora?    131
      3.2. Fodor a Frege    139
      3.3. Samowiedza    145
    Rozdział 4. Treść znaturalizowana. Millikan vs. Peacocke    149
      4.1. Nośniki treści a Fregowskie sensy    149
      4.2. Samowiedza    155
    Podsumowanie    161
  Część III. Samowiedza a eksternalizm    167
    Wstęp    169
    Rozdział 1. Problem samowiedzy na tle dyskusji eksternalizm-internalizm    173
      1.1. Przegląd wybranych stanowisk eksternalistycznych i internalistycznych w odniesieniu do samowiedzy    174
      1.2. Kwestia eksternalizmu w redukcjonistycznych teoriach umysłu    187
    Rozdział 2. Problem eksternalizmu w świetle trójaspektowości samowiedzy    193
      2.1. Aspekt psychologiczny samowiedzy a eksternalizm semantyczny i epistemologiczny    194
      2.2. Aspekt metafizyczny samowiedzy a eksternalizm semantyczny    200
      2.3. Aspekt epistemologiczny samowiedzy a eksternalizm epistemologiczny    214
    Rozdział 3. Zagadnienie posiadania pojęcia przekonania w teoriach internalistycznych i eksternalistycznych    221
      3.1. Eksternalistyczne ujęcie pojęcia przekonania    222
      3.2. Internalistyczne ujęcie pojęcia przekonania    225
      3.3. Czy da się pogodzić eksternalizm z autorytetem pierwszej osoby?    229
  Podsumowanie    235
  Zakończenie    241
  Bibliografia    255
  Indeks pojęć    263
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia