Doskonalenie zarządzania procesami biznesowymi w organizacji z wykorzystaniem modeli dojrzałości i technologii informacyjno-komunikacyjnych

-17%

Doskonalenie zarządzania procesami biznesowymi w organizacji z wykorzystaniem modeli dojrzałości i technologii informacyjno-komunikacyjnych

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

29,47  35,50

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 35,50 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 27,34 zł  


29,47

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W organizacji, dla której procesy są osią działania, problem doskonalenia i usprawniania procesów oraz problem dopasowania biznes-ICT zawsze występują łącznie. Niniejsza praca jest zatem próbą spojrzenia na organizację procesową jednocześnie z dwóch perspektyw: doskonalenia procesów i zarządzania nimi oraz dopasowania informatyki do potrzeb biznesowych. Z tej syntezy wyłania się teza główna pracy: Sformalizowanie i połączenie wiedzy o doskonaleniu procesów, zawartej w modelach dojrzałości, z wiedzą o technologiach informacyjno-komunikacyjnych stanowi podstawę do metodycznego i wspólnego – przez menedżerów i informatyków – rozwiązywania problemów doskonalenia procesów i zarządzania nim oraz dopasowania biznes-ICT. Celem głównym pracy jest zatem rozwiązanie wybranych problemów komunikacji i wymiany wiedzy występujących na styku sfery ICT i sfery biznesu, poprzez opracowanie metodyki budowy i wykorzystania inteligentnego środowiska wspomagającego usprawnianie procesów biznesowych oraz dopasowanie do nich ICT, na podstawie modeli dojrzałości.


Rok wydania2013
Liczba stron319
KategoriaZarządzanie, organizacja, strategie
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
ISBN-13978-83-7875-077-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP    9
  
  1. ZARZĄDZANIE PROCESAMI I ORGANIZACJA PROCESOWA    19
  
  1.1. Istota i charakterystyka procesów biznesowych    20
  1.1.1. Pojęcie procesu biznesowego    20
  1.1.2. Charakterystyka procesów biznesowych    22
  1.2. Zarządzanie procesami biznesowymi    26
  1.2.1. Ewolucja koncepcji zarządzania procesami    26
  1.2.2. Zarządzanie w cyklu życia procesu biznesowego    31
  1.2.3. Dynamiczne zarządzanie procesami biznesowymi    39
  1.3. Transformacja organizacji tradycyjnej do organizacji procesowej    41
  1.3.1. Podejście procesowe w zarządzaniu    43
  1.3.2. Potrzeba doskonalenia procesów i zarządzania nimi    45
  1.3.3. Charakterystyka organizacji procesowej    49
  1.3.4. Korzyści podejścia procesowego    52
  1.3.5. Czynniki sukcesu wdrażania podejścia procesowego w organizacji    56
  1.3.6. Trudności wdrażania podejścia procesowego    61
  1.3.7. Ocena wdrożenia podejścia procesowego    63
  1.4. Rola ICT w dynamicznym zarządzaniu procesami    65
  1.4.1. Potrzeba wykorzystania ICT w podejściu procesowym    66
  1.4.2. Rozwiązania ICT w dynamicznym zarządzaniu procesami    68
  1.4.3. Potrzeba zarządzania informatyką w podejściu procesowym    72
  
  2. MODELE DOJRZAŁOŚCI W DOSKONALENIU ZARZĄDZANIA PROCESAMI BIZNESOWYMI    75
  
  2.1. Geneza i istota modeli dojrzałości    75
  2.1.1. Powstanie modeli dojrzałości    76
  2.1.2. Korzyści wykorzystania modeli dojrzałości    81
  2.1.3. Potrzeba osiągania dojrzałości procesowej    83
  2.1.4. Ocena dojrzałości procesowej    85
  2.1.5. Krytyka modeli dojrzałości    87
  2.2. Model dojrzałości procesów biznesowych – BPMM    89
  2.2.1. Struktura BPMM    91
  2.2.2. Wykorzystanie BPMM w organizacji    94
  2.3. Modele dojrzałości na tle innych podejść projakościowych    96
  2.3.1. Total Quality Management    96
  2.3.2. Normy ISO    97
  2.3.3. Lean Six Sigma    99
  2.3.4. Współzależność podejść projakościowych    101
  2.3.5. Trudności informatycznego wsparcia realizacji programów projakościowych    106
  2.4. Podstawy metodologiczne tworzenia modeli dojrzałości    109
  2.4.1. Uzupełnienie i/lub modyfikacja modelu referencyjnego    112
  2.4.2. Budowanie nowego modelu    113
  
  3. DOPASOWANIE TECHNOLOGII KOMUNIKACYJNYCH I INFORMACYJNYCH DO POTRZEB BIZNESU W ORGANIZACJI PROCESOWEJ    121
  
  3.1. Problem dopasowania biznes-ICT    122
  3.1.1. Istota dopasowania biznes-ICT    122
  3.1.2. Potrzeba dopasowania biznes-ICT    126
  3.2. Modele dopasowania ICT do potrzeb organizacji procesowej    128
  3.2.1. Model dopasowania strategicznego Hendersona i Venkatramana    129
  3.2.2. Architektura korporacyjna    133
  3.2.3. Podejście COBIT    138
  3.2.4. Dobór rozwiązań informatycznych do wymagań biznesu    140
  3.3. Ocena dopasowania ICT do wymagań organizacji procesowej    143
  3.3.1. Model dojrzałości dopasowania strategicznego Luftmana    145
  3.3.2. Model dojrzałości dopasowania Instytutu Gartnera    148
  3.4. Trudności dopasowania biznes-ICT w organizacji procesowej    149
  3.4.1. Krytyczne czynniki sukcesu wprowadzania rozwiązań informatycznych do organizacji procesowej    150
  3.4.2. Czynniki sprzyjające osiąganiu dopasowania biznes-ICT    152
  3.4.3. Modele dojrzałości jako narzędzia doboru rozwiązań ICT    157
  
  4. METODYKA DOSKONALENIA ZARZĄDZANIA PROCESAMI Z WYKORZYSTANIEM MODELI DOJRZAŁOŚCI I SYSTEMU EKSPERTOWEGO    163
  
  4.1. Założenia metodyki i środowiska doskonalenia procesów oraz osiągania dopasowania biznes-ICT z wykorzystaniem metod sztucznej inteligencji    164
  4.1.1. Założenia konstrukcji, działania i wykorzystania środowiska IBPIF    164
  4.1.2. Metodyka budowy i wykorzystania środowiska IBPIF    169
  4.1.3. Przepływy informacyjne i mechanizm działania środowiska IBPIF    174
  4.1.4. Składowe IBPIF    178
  4.1.5. Zakres wnioskowania    182
  4.1.6. Ilościowy pomiar dopasowania    184
  4.2. Weryfikacja metodyki na przykładzie procesów wspierających dydaktykę w szkole wyższej    185
  4.2.1. Uwarunkowania inicjatyw projakościowych w uczelniach wyższych    186
  4.2.2. Założenia budowy modelu dojrzałości procesów wsparcia dydaktyki    190
  4.2.3. Weryfikacja modelu dojrzałości procesów wsparcia dydaktyki    193
  4.2.4. Weryfikacja działania środowiska IBPIF    195
  4.3. Kierunki rozwoju metodyki i środowiska    203
  4.3.1. Połączenie modeli dojrzałości i wiedzy o ICT z ontologią organizacji    204
  4.3.2. Udostępnienie IBPIF w portalu doskonalenia procesów    205
  
  ZAKOŃCZENIE    209
  
  Aneks    213
  
  A1. Model dojrzałości procesów wsparcia dydaktyki    215
  A1.1. Ogólny opis poziomów dojrzałości    216
  A1.2. Szczegółowy opis modelu    218
  A2. Przegląd współczesnych ICT wspomagających dynamiczne zarządzanie i realizację procesów biznesowych    239
  A2.1. Zarządzanie danymi i metadanymi w organizacji procesowej    240
  A2.1.1 Procesowe hurtownie danych    242
  A2.1.2 Portale korporacyjne    243
  A2.1.3. Zarządzanie danymi kluczowymi    247
  A2.1.4. Przetwarzanie strumieni zdarzeń    249
  A2.2. Systemy zarządzania procesami biznesowymi    254
  A2.2.1. Zadania BPMS    254
  A2.2.2. Architektura BPMS    256
  A2.3. Procesowo zorientowane systemy Business Intelligence    258
  A2.4. Technologie Web 2.0 i aplikacje społecznościowe w zarządzaniu procesami biznesowymi    264
  A2.4.1. Korzyści wykorzystania technologii Web 2.0 w zarządzaniu procesami    265
  A2.4.2. Warunki wykorzystania technologii Web 2.0 w zarządzaniu procesami    267
  A2.5. Wykorzystanie architektury usługowej w zarządzaniu procesami biznesowymi    269
  A2.6. Aplikacje semantyczne w systemach zarządzania procesami biznesowymi    272
  A3. Szczegółowy opis składników IBPIF    278
  A3.1. Bazy wiedzy    278
  A3.2. Reguły dodatkowe    283
  A3.3. Bazy faktów    285
  A3.4. Aplikacje wspomagające    285
  
  Literatura    289
  Spis rysunków    315
  Spis tabel    319
RozwińZwiń