EBOOKI WYDAWCY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Adaptowana aktywność fizyczna (APA – adapted physical activity) to interdyscyplinarna dziedzina wiedzy i działań praktycznych obejmująca m.in.:
· rehabilitację,
· wychowanie fizyczne,
· sport i rekreację
dla osób w każdym wieku charakteryzujących się indywidualnymi różnicami w strukturze i funkcji, które ograniczają lub sprawiają znaczne trudności w zakresie możliwości motorycznych.
Książka prezentuje:
· aktualną wiedzę dotyczącą APA,
· uwzględnia uwarunkowania prawne obowiązujące w Polsce,
· procedury oraz struktury organizacyjne obowiązujące w Polsce,
· sprawdzone i rekomendowane sposoby (dobre praktyki) postępowania umożliwiające ich do działań w praktyce fizjoterapeuty.
Podręcznik ma na celu przybliżenie fizjoterapeutom specyfiki pracy specjalistów z innych obszarów niż fizjoterapia, którzy świadczą usługi związane z aktywnością fizyczną oraz pokazanie płaszczyzny wspólnych działań.
Treści zawarte w publikacji są zgodne z Europejskimi Standardami Adaptowanej Aktywności Fizycznej.
Podręcznik jest adresowany do studentów kształcących się na kierunku fizjoterapia i praktykujących fizjoterapeutów, jak również dla nauczycieli wychowania fizycznego adaptownanego, specjalistów rekreacji terapeutycznej, trenerów i instruktorów w sporcie.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 288 |
Kategoria | Rehabilitacja |
Wydawca | PZWL Wydawnictwo Lekarskie |
ISBN-13 | 978-83-200-4895-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Autorzy V | |
Słowo wstępne IX | |
Wykaz skrótów XIX | |
I. Teoretyczne podstawy adaptowanej aktywności fizycznej XXIII | |
1. Korzenie koncepcji adaptowanej aktywności fizycznej – Natalia Morgulec-Adamowicz, Andrzej Kosmol | 3 |
1.1. Historia rozwoju adaptowanej aktywności fizycznej | 3 |
2. Podstawowe pojęcia w adaptowanej aktywności fizycznej – Andrzej Kosmol, Natalia Morgulec-Adamowicz, Bartosz Molik | 15 |
2.1. Sport niepełnosprawnych – rekreacja terapeutyczna | 17 |
2.2. Aktywność fizyczna, adaptacja, adaptowana aktywność fizyczna (APA), wychowanie fizyczne adaptowane (APE) | 19 |
3. Teoria adaptacji – Natalia Morgulec-Adamowicz, Andrzej Kosmol | 25 |
4. Ekologiczna analiza zadań (ETA) – Andrzej Kosmol, Natalia Morgulec-Adamowicz | 32 |
4.1. Założenia i podstawy teoretyczne | 32 |
5. Model funkcjonowania i niepełnosprawności ICF a adaptowana aktywność fizyczna – Bartosz Molik, Natalia Morgulec-Adamowicz, Andrzej Kosmol | 41 |
5.1. Podejście Systemowe Ekologicznie Modyfikowane – model SEMA | 43 |
6. Psychospołeczne aspekty adaptowanej aktywności fizycznej – Tomasz Tasiemski, Maciej Wilski | 48 |
6.1. Koncepcje i pojęcia związane z procesem inicjacji i uczestnictwa w adaptowanej aktywności fizycznej | 49 |
6.2. Koncepcje i pojęcia związane z efektami uczestnictwa w adaptowanej aktywności fizycznej | 54 |
7. Alternatywne i wspomagające metody komunikacji – Jacek Jarosław Błeszyński | 61 |
7.1. Wprowadzenie – podstawowe pojęcia | 61 |
7.2. Jak dobierać metodę do potrzeb użytkowników AAC? | 63 |
7.3. Znaczenie AAC we wczesnej interwencji komunikacyjnej | 65 |
7.4. Wybrane metody AAC | 68 |
7.4.1. Język migowy | 68 |
7.4.2. Fonogesty | 71 |
7.4.3. System Makaton | 72 |
7.4.4. PCS, piktogramy | 74 |
7.4.5. System komunikacji symbolicznej Blissa | 76 |
7.4.6. Metoda ułatwionej komunikacji (FC) | 78 |
7.5. Nowe technologie w AAC | 79 |
7.5.1. Technologia wspomagająca (AT) | 80 |
7.6. Podsumowanie | 82 |
8. Praktyka oparta na dowodach naukowych w adaptowanej aktywności fizycznej – Natalia Morgulec-Adamowicz, Andrzej Kosmol | 86 |
9. Specjalista adaptowanej aktywności fizycznej – Natalia Morgulec-Adamowicz, Bartosz Molik | 95 |
II. Główne obszary adaptowanej aktywności fizycznej | 101 |
10. Wychowanie fizyczne adaptowane (APE) – Barbara Woynarowska, Grzegorz Bednarczuk | 103 |
10.1. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) – Grzegorz Bednarczuk | 105 |
10.2. Wychowanie fizyczne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) – Grzegorz Bednarczuk | 109 |
10.3. Zasady kwalifikacji lekarskiej uczniów z zaburzeniami i chorobami przewlekłymi do zajęć wychowania fizycznego – Barbara Woynarowska 111 | |
10.3.1. Cele systemu kwalifikacji lekarskiej do wychowania fizycznego w szkole | 111 |
10.3.2. Grupy na zajęciach wychowania fizycznego | 112 |
10.4. Organizacja pracy w wychowaniu fizycznym adaptowanym – Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET) – Grzegorz Bednarczuk | 113 |
10.5. Strategie nauczania w wychowaniu fizycznym adaptowanym – Grzegorz Bednarczuk | 117 |
11. Rekreacja terapeutyczna – Bartosz Molik, Judit Lencse-Mucha | 123 |
11.1. Cele i założenia rekreacji terapeutycznej (RT) | 123 |
11.2. Planowanie w rekreacji terapeutycznej | 126 |
11.2.1. Diagnoza | 127 |
11.2.2. Planowanie | 128 |
11.2.3. Zastosowanie, interwencja | 129 |
11.2.4. Ocena | 129 |
11.3. Strategie postępowania wykorzystywane w rekreacji terapeutycznej | 129 |
12. Sport niepełnosprawnych – Bartosz Molik, Andrzej Kosmol | 133 |
12.1. Ruchy sportowe niepełnosprawnych na świecie (paraolimpijski, olimpiady specjalne, sportu niesłyszących) | 133 |
12.2. Zasady kwalifikacji i klasyfikacji zawodników z niepełnosprawnością | 139 |
12.3. Ewaluacja w sporcie osób niepełnosprawnych – kontrola procesu treningowego (wskaźników biomedycznych, psychologicznych, sprawnościowych i technicznych) | 141 |
12.4. Strategie treningowe wykorzystywane w sporcie niepełnosprawnych (adaptacja przepisów, sprzętu, środowiska i instrukcji) | 143 |
13. Turystyka osób z niepełnosprawnością – Natalia Morgulec-Adamowicz, Anna Ogonowska-Słodownik | 148 |
13.1. Uwarunkowania prawne turystyki osób z niepełnosprawnością w Polsce | 149 |
13.2. Cele i bariery podejmowania turystyki | 150 |
13.3. Turystyka osób z niepełnosprawnością w Polsce | 151 |
13.4. Strategie postępowania wykorzystywane w turystyce osób z niepełnosprawnością | 151 |
III. Adaptowana aktywność fizyczna dla wybranych grup osób ze specjalnymi potrzebami | 157 |
14. Osoby z chorobami układu krążenia – Kalina Maria Kaźmierska-Kowalewska | 159 |
14.1. Nadciśnienie tętnicze (NT) | 159 |
14.1.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z NT | 159 |
14.1.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z NT | 160 |
14.2. Choroba tętnic obwodowych (peripheral arterial disease, PAD) | 162 |
14.2.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z PAD | 162 |
14.2.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z PAD | 162 |
14.3. Rozrusznik serca (RS) i wszczepialny kardiowerter-defibrylator (implanted cardioverter defibrillator, ICD) | 164 |
14.3.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z RS i ICD | 164 |
14.3.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z RS i ICD | 164 |
14.4. Ortotopowa transplantacja serca (orthotopic heart transplant, OHT) | 166 |
14.4.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób po OHT | 166 |
14.4.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób po OHT | 168 |
15. Osoby z chorobami układu oddechowego – Izabela Rutkowska 171 | |
15.1. Astma | 171 |
15.1.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z astmą | 171 |
15.1.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z astmą | 172 |
15.2. Przewlekła obturacyjna choroba płuc (POChP) | 174 |
15.2.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z POChP | 174 |
15.2.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z POChP | 175 |
15.3. Mukowiscydoza (cystic fibrosis, CF) | 175 |
15.3.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z CF | 175 |
15.3.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z CF | 176 |
15.4. Transplantacja płuc | 177 |
15.4.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną u osób po transplantacji płuc | 177 |
15.4.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób po transplantacji płuc | 177 |
16. Osoby z chorobami nerwowo-mięśniowymi – Natalia Morgulec-Adamowicz,Anna Ogonowska-Słodownik | 181 |
16.1. Uszkodzenie rdzenia kręgowego (URK) | 181 |
16.1.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z URK | 181 |
16.1.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z URK | 182 |
16.2. Stwardnienie rozsiane (SM) | 183 |
16.2.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób ze stwardnieniem rozsianym | 183 |
16.2.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób ze stwardnieniem rozsianym | 183 |
16.3. Dystrofia mięśniowa (DM) | 184 |
16.3.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z dystrofią mięśniową | 184 |
16.3.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z dystrofią mięśniową | 184 |
16.4. Padaczka | 185 |
16.4.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z padaczką | 185 |
16.4.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z padaczką | 186 |
16.5. Mózgowe porażenie dziecięce (MPD) | 186 |
16.5.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z mózgowym porażeniem dziecięcym | 186 |
16.5.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z mózgowym porażeniem dziecięcym | 187 |
16.6. Choroba Parkinsona | 188 |
16.6.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z chorobą Parkinsona | 188 |
16.6.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z chorobą Parkinsona | 188 |
17. Osoby z chorobami metabolicznymi, immunologicznymi i hematologicznymi – Jolanta Marszałek | 193 |
17.1. Cukrzyca | 193 |
17.1.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z cukrzycą | 193 |
17.1.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z cukrzycą | 194 |
17.2. Otyłość | 196 |
17.2.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z otyłością | 196 |
17.2.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z otyłością | 196 |
17.3. Niedokrwistość | 197 |
17.3.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z niedokrwistością | 197 |
17.3.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z niedokrwistością | 198 |
17.4. AIDS | 198 |
17.4.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z AIDS | 198 |
17.4.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z AIDS | 199 |
17.5. Choroba nowotworowa | 200 |
17.5.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z chorobą nowotworową | 200 |
17.5.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z chorobą nowotworową | 200 |
18. Osoby z chorobami ortopedycznymi – Kalina Maria Kaźmierska-Kowalewska, Jolanta Marszałek | 204 |
18.1. Osteoporoza | 204 |
18.1.1. Problemy i zalecenia związane z aktywnością fizyczną osób z osteoporozą | 204 |
18.2. Choroby reumatyczne | 206 |
18.2.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z chorobą reumatyczną | 206 |
18.2.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z chorobą reumatyczną | 207 |
18.3. Amputacje kończyn dolnych | 209 |
18.3.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną u osób po amputacjach | 209 |
18.3.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób po amputacjach | 210 |
19. Osoby z zaburzeniami poznawczymi, psychicznymi i sensorycznymi – Anna Ogonowska-Słodownik, Izabela Rutkowska | 213 |
19.1. Osoby z dysfunkcją wzroku | 213 |
19.1.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z dysfunkcją wzroku | 213 |
19.1.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z dysfunkcją wzroku | 214 |
19.2. Osoby z dysfunkcją słuchu | 216 |
19.2.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z dysfunkcją słuchu | 216 |
19.2.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z dysfunkcją słuchu | 216 |
19.3. Choroba Alzheimera | 218 |
19.3.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z chorobą Alzheimera | 218 |
19.3.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z chorobą Alzheimera | 219 |
19.4. Niepełnosprawność intelektualna | 220 |
19.4.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z niepełnosprawnością intelektualną | 220 |
19.4.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z niepełnosprawnością intelektualną | 220 |
19.5. Rozwojowe zaburzenia koordynacji (developmental coordination disorder, DCD) – dyspraksja, niezborność ruchów, dysharmonia rozwoju motorycznego | 222 |
19.5.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną dzieci z DCD | 222 |
19.5.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla dzieci z DCD | 222 |
19.6. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (attention deficit hyperactivity disorder, ADHD) | 223 |
19.6.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną dzieci z ADHD | 223 |
19.6.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla dzieci z ADHD | 224 |
IV. Przykłady dobrych praktyk w adaptowanej aktywności fizycznej 229 | |
20. Terapia w środowisku wodnym – Anna Ogonowska-Słodownik | 231 |
21. Hipoterapia – Natalia Morgulec-Adamowicz | 243 |
22. Program Treningu Aktywności Motorycznej (MATP) Olimpiad Specjalnych – Waldemar Skowroński | 253 |
23. Nordic walking – Izabela Rutkowska | 264 |
24. Snoezelen – sale doświadczania świata – Natalia Morgulec-Adamowicz | 276 |
25. Transplant Games – Anna Ogonowska-Słodownik | 281 |
26. Igrzyska Sportowe „Onko-Olimpiada” – Waldemar Skowroński | 285 |
27. Program MOVE – szansa na mobilność przez edukację/doświadczenie – |Izabela Rutkowska | 290 |
Skorowidz osobowy | 301 |
Skorowidz rzeczowy 302 | |
Aneks 1 – Barbara Woynarowska | 307 |
Aneks 2 – Natalia Morgulec-Adamowicz, Bartosz Molik | 319 |
Literatura | 325 |