Identyfikacja parametrów cząstek stałych z silników spalinowych

-20%

Identyfikacja parametrów cząstek stałych z silników spalinowych

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em.
Brak wydruku.

13,6017,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Praca dotyczy możliwości syntetycznego ujęcia parametrów cząstek stałych emitowanych z silników o zapłonie samoczynnym. Realizacja tego zagadnienia jest rezultatem pozytywnych wyników badań parametrów cząstek stałych w różnych warunkach pracy silników spalinowych. Dotyczyły one badań emisji zanieczyszczeń w testach statycznych na hamowni silnikowej, w testach dynamicznych na hamowni podwoziowej oraz badań w rzeczywistych warunkach ruchu.

W pracy nie tylko zaprezentowano zależności między emisją cząstek stałych a parametrami określającymi stan pracy silnika (pojazdu), ale również podano propozycje szacunkowych metod oceny emisji cząstek stałych, z wykorzystaniem przyrządów do oceny m.in. masy części węglowej tych cząstek. Dokonano porównania wyników pomiarów masy i liczby cząstek stałych uzyskanych dzięki wykorzystaniu różnych przyrządów i wyznaczono zależności między udziałem cząstek w spalinach a mechanizmem ich powstawania. Prowadzone równolegle badania nad wykorzystaniem zastępczych metod pomiaru emisji cząstek stałych dowiodły, że opracowaną metodykę badawczą można zastosować w pokładowych procedurach diagnostycznych pojazdów, w których konieczne jest monitorowanie bieżącej emisji drogowej lub jednostkowej cząstek stałych w spalinach z uwzględnieniem ich masy i liczby.

Rozwinięciem podjętej tematyki jest nowe ujęcie wykorzystania wartości charakteryzujących pracę silnika i warunki ruchu pojazdu do identyfikacji parametrów cząstek stałych w spalinach silników o zapłonie samoczynnym. Do opisu warunków pracy silnika i pojazdu wykorzystano dwuwymiarowe histogramy gęstości prawdopodobieństwa, które ujmują łącznie wartości prędkości obrotowej i obciążenia silnika (lub wartości prędkości i przyspieszenia pojazdu) oraz czasu jego pracy w tych warunkach. Wynikiem tych działań jest propozycja modeli matematycznych opisujących podstawowe właściwości cząstek stałych (ich masę, liczbę i średnicę) w różnych warunkach pracy silników spalinowych (statycznych i dynamicznych). Zaproponowane modele matematyczne, uzyskane przy wykorzystaniu planowania eksperymentu, posłużyły do identyfikacji cząstek stałych pod względem ich masy, liczby i średnicy; opracowano je na podstawie wyników pomiarów stężenia związków szkodliwych i parametrów pracy silnika w testach statycznych, wykonywanych np. na hamowni silnikowej i w warunkach dynamicznych.

Tworzone modele parametrów cząstek stałych wykorzystujące parametry wejściowe uzyskane w warunkach dynamicznych potraktowano priorytetowo. Badania takie, niewykonywane dotychczas, podzielono na modele dla pojazdów lekkich i pojazdów ciężkich. Dowiedziono poprawności uzyskanych modeli parametrów cząstek stałych przez weryfikację, do której wykorzystano inne pojazdy niż użyte do tworzenia odpowiednich modeli.


Liczba stron164
WydawcaWydawnictwo Politechniki Poznańskiej
ISBN-13978-83-7775-127-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

EBOOKI WYDAWCY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Streszczenie    4
  Wykaz ważniejszych oznaczeń    5
  
  1. Wstęp    9
  
  2. Właściwości cząstek stałych    13
  
  2.1. Mechanizmy tworzenia cząstek stałych w silniku spalinowym    13
  2.2. Określenie wymiarów cząstek stałych    23
  2.3. Wpływ cząstek stałych na zdrowie człowieka    29
  
  3. Możliwości identyfikacji cząstek stałych    33
  
  3.1. Normatywy dotyczące emisji cząstek stałych    33
  3.2. Syntetyczny opis podstawowych metod pomiarowych    35
  3.2.1. Ocena pomiaru masy cząstek stałych    35
  3.2.2. Ocena pomiaru liczby cząstek stałych    41
  3.3. Zastępcze metody pomiaru emisji cząstek stałych z silników spalinowych    44
  3.4. Istniejące modele emisji cząstek stałych    47
  
  4. Problem badawczy    52
  
  4.1. Istota problemu    52
  4.2. Cel i zakres badań    53
  
  5. Badania ekwiwalentu emisji cząstek stałych    57
  
  5.1. Pomiary na stanowiskach hamownianych    57
  5.1.1. Badania na hamowni silnikowej    57
  5.1.2. Badania na hamowni podwoziowej    72
  5.2. Pomiary w rzeczywistych warunkach drogowych    76
  
  6. Modelowanie emisji cząstek stałych    101
  
  6.1. Założenia wstępne    101
  6.2. Statyczne warunki pracy silników spalinowych    107
  6.2.1. Metodyka badań    107
  6.2.2. Struktura modeli    108
  6.2.3. Modele parametrów cząstek stałych w warunkach statycznych    111
  6.3. Dynamiczne warunki pracy silnika spalinowego    117
  6.3.1. Modele parametrów cząstek stałych dla pojazdów lekkich    117
  6.3.2. Modele parametrów cząstek stałych dla pojazdów ciężkich    123
  6.4. Weryfikacja uzyskanych modeli    132
  6.4.1. Ocena wyników modelowania dla pojazdów lekkich    132
  6.4.2. Ocena wyników modelowania dla pojazdów ciężkich    136
  
  7. Syntetyczne zależności między masą i liczbą cząstek stałych    140
  
  8. Podsumowanie    150
  
  Literatura    154
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia